BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Frąckiewicz Ewa (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Krytyczne spojrzenie na nowe technologie w pracy człowieka
A Critical Look at New Technologies in Human Work
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2012, nr 243, s. 206-214, tab., bibliogr. 23 poz.
Słowa kluczowe
Nowe technologie, Społeczna odpowiedzialność, Przedsiębiorstwo, Zmiany organizacyjne, Rynek pracy, Warunki pracy, Zatrudnienie
High-tech, Social Responsibility, Enterprises, Organisational change, Labour market, Working condition, Employment
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Zagadnieniami z zakresu nowych technologii (NT) zajmuje się ekonomia, biologia, fizyka, chemia, a także robotyka, socjologia, psychologia, medycyna, informatyka, polityka czy futurologia. Naturalność powiązań aktywności gospodarczej i aktywności społecznej skłania do refleksji na temat ich roli w obecnej rzeczywistości. Niewątpliwie zmieniają one całe środowisko, w jakim działają firmy, ale skutki ich oddziaływania są oceniane niejednoznacznie Przyjmując, że celem współczesnej organizacji, od której oczekuje się społecznej odpowiedzialności, jest dostarczanie wartości jej właścicielom i jednocześnie zachowanie lub podniesienie dobrobytu konsumenta i społeczeństwa, w artykule proponuje się spojrzenie na zmiany wywoływane przez nowe technologie w systemie organizacji pracy, czasie pracy oraz formach zatrudnienia. (abstrakt oryginalny)

One can find matters relating to the new technologies involved in economics, biology, physics, chemistry, and robotics, sociology, psychology, medicine, science, politics or futurology. Undoubtedly, they change the whole environment in which businesses operate, but the effects of their impact are not evaluated unanimously. Naturalness of the ties between economic activity and social activity makes us reflect on their role in the current reality. Assuming that the goal of modern organization, which is expected to be socially responsible, is to deliver value to its owners, while maintaining or enhancing the welfare of consumer and society, the article proposes to look at the changes caused by new technologies in the system of work organization, working time and forms of employment. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamczyk, J., 2009, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  2. Barański, K., 2005, Bezrobocie strukturalne na lokalnych rynkach pracy w województwie zachodniopomorskim, Rozprawy i Studia, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
  3. Birski, A., 2005, Telepraca - formy organizacyjne i możliwości rozwoju, Przegląd Organizacji, nr 2.
  4. Castells, M., 2000, The Rise of the Network Society, Blackwell Publishing, Maiden.
  5. Cellary, W. (red.), 2001, Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego. Raport o rozwoju społecznym, www.kti.ue.poznan.pl [dostęp 29.12.2006].
  6. Cottam, A., Mudie, P., 1998, Usługi. Zarządzanie i marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  7. De Wit, B., Meyer, R., 2007, Synteza strategii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  8. Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K. (red.), 2008, W poszukiwaniu nowych paradygmatów zarządzania, Szkoła Główna Handlowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  9. Hesselbein, F., Goldsmith, M., Beckard, R. (red.), 1998, Organizacja przyszłości, Business Press, Warszawa.
  10. Kanter, R.M., 1998, Business Leadership in the Social Sector, Harvard Business School Publishing.
  11. Kośmicki, E., Janik W.L., 2004, Gospodarka u schyłku ery pełnego zatrudnienia w teoretycznej perspektywie kontekstu społeczno-ekonomicznego, w: Januszek, H. (red.), Kapitał społeczny - aspekty teoretyczne i praktyczne, Prace Naukowe, nr 42, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  12. Krusiński, P., 2008, Telepraca nadal bez entuzjazmu, Teleinfo, nr 9-10.
  13. Krzysztofek, K., Szczepański, M.S., 2005, Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  14. Lem, S., Fiałkowski, T., 2000, Świat na krawędzi, Wydawnictwo Literackie, Warszawa.
  15. Machoj-Zajda, L., 2002, Telepraca - omówienie raportu" eWork 2000 ", Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 2.
  16. Morawski, W., 2002, Luddyści, anty-luddyści i reszta mająca rację, w: Grajewska-Rychlik, H. (red.), Kreowanie nowego, Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa.
  17. Naisbitt, J., 1997, Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Zysk i S-ka, Poznań.
  18. Pogorzelska, B. (red.), 2000, Elementy etyki gospodarki rynkowej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  19. Porter, A.L., 1997, Zmiany w zatrudnieniu, czyli o "odtrudnieniu", w: Zacher, L. (red.), Problemy społeczeństwa informacyjnego. Elementy analizy, ewaluacji i prognozy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Warszawa.
  20. Rifkin, J., 2001, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
  21. Stiglitz, J.E., 2004, Informacja i zmiana paradygmatu w ekonomii, cz. 2, Gospodarka Narodowa, nr 4.
  22. Stroińska, E., 2004, Społeczeństwo informacyjne a hipoteza o,, końcu pracy ", w: Haber, L. (red.), Społeczeństwo informacyjne wizja czy rzeczywistość, Wydawnictwo Akademii Górniczo Hutniczej, Kraków.
  23. Toffler, A., 1985, Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu