BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czarnecka-Gallas Marta (Warsaw School of Economics, Poland)
Tytuł
The Role of Economic Diplomacy in Enhancing National Competitiveness
Rola dyplomacji ekonomicznej w podnoszeniu narodowej konkurencyjności
Źródło
Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 2012, z. nr 28, s. 62-73, tab., bibliogr. 42 poz.
Słowa kluczowe
Dyplomacja, Konkurencyjność, Polityka konkurencji, Teoria konkurencji, Strategia konkurencji
Diplomacy, Competitiveness, Competition policy, Competition theory, Competition strategy
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie roli dyplomacji ekonomicznej we wzroście konkurencyjności danego państwa. Autor prezentuje model dyplomacji ekonomicznej w oparciu o teorię konkurencyjności, sankcjonując jej stosowanie w świetle argumentów ekonomicznych. Wysunięta teza twierdzi, że do tej pory termin "dyplomacja ekonomiczna" był odnoszony jedynie do makroekonomicznych czynników konkurencyjności. Tymczasem korzystanie z instrumentów dyplomacji ekonomicznej na poziomie mikroekonomicznym pozwoli na podniesienie konkurencyjnej pozycji kraju w sposób efektywny i zgodny ze współczesnym paradygmatem wzrostu gospodarczego. (abstrakt oryginalny)

The paper aims at presenting the issues of economic diplomacy from economic perspective within competitiveness framework. The author combines two separately existing in the literature theoretical frameworks in order to obtain a new model of economic diplomacy. In the paper the thesis stating that economic diplomacy has been underused and limited only to macroeconomic factors of national competitiveness is discussed. The postulate of economic diplomacy to operate in close relations to micro factors of national competitiveness in order to contribute to country's higher competitive position is proposed. Theoretical concept presented may serve both academics and policy makers as the reference point in their analysis, further empirical research and diplomatic strategy building. The novelty of the approach presented is competitiveness related model of economic diplomacy applied on both macro and micro-economic levels. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bahgat G., 2003, American Oil Diplomacy in the Persian Gulf and the Caspian Sea, Gainesville, FL, University Press of Florida.
  2. Barney J., 1991, Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management" 17(1), pp. 99 -120.
  3. Barney J.B., 2001, Is the Resource-Based Theory a Useful Perspective for Strategic Management Research? Yes, "Academy of Management Review" 26(1), pp. 41-56.
  4. Baumard P., 1997, Lerned Nations: Seeking National Competitive Advantages Through Knowledge Strategies, Open Source Intelligence: Reader Proceedings, Volume II 6th International Conference and Exhibit Global Security.
  5. Bayne N., Woolcock S., 2007, The new economic diplomacy: decision-making and negotiations in International Economic Relations, Ashgate Publishing Limited.
  6. Berridge G., James A., 2001, A Dictionary of Diplomacy, Palgrave Publ., Hampshire, UK.
  7. Berridge G., 2002, Diplomacy: theory andpractice, Palgrave Macmillan.
  8. Carron de la Carriere G., 1998, La diplomatie economiąue - Le diplomate et le marche, Economica, Paris.
  9. Davidow W.H., Malone M., 1992, The virtual corporation, HarperCollins, NY.
  10. D'Cruz J., Rugman A., 1992, New Concepts for Canadian Competitiveness, Kodak, Canada.
  11. Długołecka K., Karaszewski W., 2007, Zagraniczna aktywność inwestycyjna a konkurencyjność przedsiębiorstw, Toruń.
  12. Dunning J.H., 1993, International Porters 'diamond "Management International Review", No. 33 (2), special issue.
  13. Gawin G., 2008, Kształtowanie się i rola dyplomacji ekonomicznej w Polsce, Polski Przegląd Dyplomatyczny, t. 8 nr 3 (43).
  14. Hausmann R., Rodrik D., 2003, Economic development as self discovery, "Journal of Development Economics", vol. 72, no. 2.
  15. Krzymiński A.H., 2002, Dyplomacja, rozdz. Dyplomacja gospodarcza, Wyższa Szkoła Stosunków Międzynarodowych, Łódź.
  16. Lederman D., Olarreaga M., Payton L., 2006, Export Promotion Agencies: What works and what doesn 't, Working Paper, No. 4044, World Bank Policy Research.
  17. Magerramov A., Rustambekov H., 2010, Economic Diplomacy as a Tool for Realizing National Interests.
  18. Melissen J. (ed.), 1999, Innovation in Diplomatic Practice, Macmillian, London.
  19. Momaya K., 1998, Evaluating International Competitiveness at the Industry Level, Vikalpa, vol. 23, no. 2.
  20. Momaya K., Ajitabh, 2002, Competitiveness of Software Industry: Problems and Challenges, "The Journal of Asian Management Studies", Japan Scholarly Association for Asian Management (JSAAM), no. 8, June 2002, pp. 20-29.
  21. Molendowski E., Polan W., 2007, Dyplomacja gospodarcza, Wolters Kluwer.
  22. Nonaka I., 1990, Redundant, Overlapping Organizations: A Japanese Approach to Managing the Innovation Process, California Management Review, pp. 27-38.
  23. Nonaka I., Hedlung G., 1991, Models of knowledge management in the West and Japan, paper of the Institute of International Business at the Stockholm School of Economics.
  24. Nowara W., Rynarzewski T., 2007, Bezpośrednie inwestycje zagraniczne i ich lokalizacja jako źródło podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstwa, Toruń.
  25. Odell J., 2000, Negotiating the World Economy, Cornell University Press.
  26. Olins W., 1999, Trading Identities: Why Countries and Companies are Taking on Each Others' Roles, Foreign Policy Centre, London.
  27. Owczarzak R., 2004, Globalizacja a potencjał i pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 2, p. 167,168.
  28. Oviatt B., McDougall P., 1994, Towards a theory of international new ventures, "Journal of International Business Studies", vol. 25 (1), p. 45-64.
  29. Pilarska C., Stańczyk Z., 2007, Udział małych i średnich przedsiębiorstw zaawansowanych technologii w międzynarodowych sieciach biznesowych jako źródło tworzenia wartości, Toruń.
  30. Porter M., 1990, The Competitive Advantage of Nations, "Harvard Business Review", March-April, pp. 73-92.
  31. Porter M., 2001, The Success Formula, Chartered Financial Analyst, Feb, pp. 37.
  32. Prahald CK., Hammel G., 1990, The Core Competence and the Corporation, "Harvard Business Review", 68, pp. 79-91.
  33. Putnam R.D., 1988, Diplomacy and Domestic Politics: The Logic of Two-Level Games, "International Organization", vol. 42, no. 3, pp. 427-460.
  34. Rana K.S., 2004, Economic Diplomacy in India: A Practitioner's Perspective, "International Studies Perspectives", vol. 5, pp. 66-70.
  35. Rashid B.H., 2010, Economic Diplomacy: An important tool of modern day diplomacy, http://www.dhakacourier.net/issue26/other/doc5.htm, access on 20.10.2011.
  36. Rose A.K., 2007, The foreign service and foreign trade: Embassies as export promotion, The World Economy, vol. 30, no. 1, pp. 22-38.
  37. Rugman A., Verbeke A., 2001, Foreign Subsidiaries and Multinational Strategic Management: An Extension and Correction of Porter 's Single Diamond Framework, "Strategic Management Journal", vol. 22 (3), p. 237-250.
  38. Saner R., Yiu L., 2007, International Economic Diplomacy: Mutations in Post-modern Times, Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael'.
  39. van Veenstra, M-L., Yakop M., Bergeijk P., 2010, Economic Diplomacy, the Level of Development and Trade, Netherlands Institute of International Relations 'Clingendael'.
  40. Wilton Park, 2005, Diplomacy Today: Delivering Results in a World of Changing Priorities, www.wiltonpark.org.uk/documents/conferences/WP505-4/pdfs/WP505-4.pdf.
  41. http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=399.
  42. http://www.businessdictionary.com/definition/competitiveness.html.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1898-5084
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu