BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Danik Lidia (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Gołębiowski Tomasz (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Success Factors in Innovation Cooperation of Polish Exporters
Czynniki sukcesu kooperacji w innowacjach podejmowanych przez polskich eksporterów
Źródło
Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, 2012, nr 31, [1], s. 472-489, bibliogr. 42 poz.
Słowa kluczowe
Innowacje, Innowacje w handlu, Innowacyjność przedsiębiorstw
Innovations, Innovations in trade, Enterprise innovation
Uwagi
summ.
Abstrakt
Podczas gdy rośnie liczba badań innowacyjnych zachowań przedsiębiorstw z tzw. rynków wschodzących, nieliczne analizy współpracy w innowacjach dotyczą krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski. W naszym badaniu skupiliśmy się na ocenie znaczenia czynników sukcesu w kooperacji w innowacjach, specyficznych dla innowacji procesowych, produktowych, marketingowych i organizacyjnych. Przeanalizowana została próba 209 polskich eksporterów. W celu uzyskania odpowiedzi na pytania badawcze zastosowano zarówno analizę opisową, czynnikową, jak i analizę korelacji. Wykazano zróżnicowane znaczenie poszczególnych czynników sukcesu w zależności od typu innowacji. Stwierdzono współzależności między postrzeganymi czynnikami sukcesu oraz zidentyfikowano ukryte czynniki wpływające na kooperację w przypadku poszczególnych typów innowacji. Zaobserwowano także korelację między postrzeganiem czynników sukcesu i intensywnością oraz trwałością współpracy.(abstrakt oryginalny)

Although a growing number of studies refer to innovation practices of firms in emerging markets, less numerous studies on innovation networking have been conducted in CEE countries, including Poland. Our study was focused on the assessment of the significance of success factors in innovation cooperation specific for process-, product-, marketing and organizational innovation. We analyzed a sample of 209 Polish exporters. Descriptive statistics, factor analysis and correlation analysis were applied to answer the research questions. The analysis provides evidence of varying importance of success factors depending on type of innovation. The interrelation between perceived success factors was proven and different underlying factors influencing the cooperation in innovations were discovered. A correlation between the perception of those underlying factors and the cooperation intensity and sustainability was also observed. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barney J., 1991, Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, vol. 17, no. 1.
  2. Bartlett M.S., 1954, A note on multiplying factors for various chi-squared approximations, Journal of the Royal Statistical Society, Series B 16.
  3. Belderbos R., Carre M., Lokshin B., 2004, Complementarity in R&D cooperation strategies, Review of Industrial Organisation, vol. 28, no. 4.
  4. Bell G.G., 2005, Clusters, networks, and firm innovativeness, Strategic Management Journal, vol. 26, no. 2.
  5. Bleeke J., Ernst D. (eds.), 1993, Collaborating to compete, J. Wiley, New York.
  6. Breschi S., Malerba F. (eds.), 2007, Clusters, Networks, and Innovations. Oxford University Press, Oxford.
  7. Casey M., 2008, Partnership - success factors of interorganizational relationships, Journal of Nursing Management, vol. 16.
  8. Chesbrough H., Vanhaverbeke W., West J., 2006, Open innovation. Researching a new innovation paradigm, Harvard Business School Press, Boston.
  9. Clausen T. H., Pohjola M., 2009, International competitiveness: internal capabilities and open innovation as sources of export performance, MICRO-DYN, EU Sixth Framework Programme, Working Paper, no. 05/09.
  10. Collis D.J., Montgomery C.A., 1997, Corporate strategy. Resources and the scope of the firm, Ir- win/McGraw-Hill, Chicago.
  11. Cronbach L.J., 1951, Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16 (3).
  12. Donaldson B., O'Toole T., 2007, Strategic market relationship, 2nd ed., J. Wiley, Chichester.
  13. Dyer J.H., Singh H., 1998, The relational view: cooperative strategy and sources of interorganisatio- nal competitive advantage. Academy of Management Review, vol. 23, no. 4.
  14. EIS - European Innovation Scoreboard 2011. ProInno Europe Metrix (www.proinno-euro- pe.eu/metrics) [dostęp: 6.03.2012].
  15. Eurostat Yearbook 2011.
  16. Freeman C., 1991, Networks of innovators: a synthesis, Research Policy, no. 5.
  17. Gołębiowski T., Dudzik T., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., 2008, Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, SGH, Warszawa.
  18. Gorynia M. (ed.) 2002, Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej AE, Poznań.
  19. Grant R.M., 1991, The resource-based theory of competitive advantage: Implications for strategy formulation, California Management Review, vol. 33, no. 3.
  20. Hagedoorn J., 1993, Understanding the rationale of strategic technology partnering: Interorganizational modes of cooperation and sectoral differences, Strategic Management Journal, no. 5
  21. Hakansson H., Snehota I. (eds.), 1995, Developing relationships in business networks, Routledge, London.
  22. Halpern L., 2007, Literature survey on the links between innovation, competition, competitiveness, entry & exit, firm survival and growth, MICRO-DYN, EU Sixth Framework Programme, Working Paper no. 02/07
  23. Hoshi I., Welfens P., Wziątek-Kubiak A. (eds.), 2007, Industrial competitiveness and restructuring in enlarged Europe. How accession countries catch-up and integrate in the European Union. Palgrave Macmillan, London.
  24. Kaiser H.F., 1974, An index of factorial simplicity. Psychometrika, vol. 39.
  25. Kaiser H.F., 1970, A Second Generation Little Jiffy, Psychometrika, vol. 35.
  26. Kaiser H.F., 1958, The varimax criterion for analytic rotation in factor analysis, Psychometrika, vol. 23.
  27. Kanter R.M., 1994, Collaborative advantage, Harvard Business Review, vol. 72, no. 4.
  28. Kruskal W.H., Wallis W.A., 1952, Use of ranks in one-criterion variance analysis, Journal of the American Statistical Association, vol. 47, December.
  29. Laursen K., Salter A., 2006, Open for innovation: the role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms. Strategic Management Journal 2006, vol. 27, no. 1.
  30. Lichtenthaler U., 2011, Open innovation: past research, current debates, and future directions, Academy of Management Perspectives, February.
  31. Lui S., Wong Y., Ewiping L., 2009, Asset specificity roles in interfirm cooperation: Reducing opportunistic behaviour or increasing cooperative behaviour, Journal of Business Research, vol. 62, no. 11.
  32. Maheshwari B., Kumar V., Kumar U., 2006, Optimizing success in supply chain partnerships, Journal of Enterprise Information Management, vol. 19, no. 3.
  33. Marxt Ch., Link P., 2002, Success factors for cooperative ventures in innovation and production systems, International Journal of Production Economics, vol. 77.
  34. PARP, 2010, Innowacyjność 2010 , PARP, Warszawa.
  35. Pierścionek Z., Jurek-Stępień S., 2006, Czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw na rynkach Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  36. Pittaway L., Robertson M., Munir K., Denyer D., Neely A.D., 2004, Networking and innovation: A systematic review of evidence, International Journal of Management Review, no. 5-6.
  37. Sakakibara M., 1997, Heterogeneity of firm capabilities and co-operative research and development: an empirical examination of motives, Strategic Management Journal, vol. 18, no. 6.
  38. Stankiewicz M., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Dom Organizatora, Toruń.
  39. Sydow J., Duschek S., 2003, Kompetenzentwicklung in Netzwerken. Westdeutscher Verlag, Wiesbaden.
  40. Thorelli H.B., 1986, Networks: Between markets and hierarchies, Strategic Management Journal, vol. 7, no.1.
  41. Weresa M.A., (ed.), 2011, Poland - Competitiveness report 2011. Focus on Manufacturing, World Economy Research Institute, SGH- Warsaw School of Economics, Warszawa.
  42. Wernerfelt B., 1984, A resource-based view of the firm, Strategic Management Journal, vol. 5, no. 5.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-6153
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu