BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Batorski Jarema (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Tytuł
Organizacyjne uczenie się w kryzysie : przypadek aktu piractwa morskiego
Organizational learning in crisis : the case of the act of maritime piracy
Źródło
Zeszyty Naukowe / Szkoła Główna Handlowa. Kolegium Gospodarki Światowej, 2012, nr 35, s. 147-156, rys., bibliogr. 27 poz.
Słowa kluczowe
Organizacje uczące się, Paradoks, Żegluga morska, Przestępczość
Learning organisations, Paradox, Sea navigation, Crime
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Statek jest specyficzną jednostką organizacyjną. Może stanowić składnik przedsiębiorstwa zaliczanego do gospodarki turystycznej lub być eksploatowany przez takie przedsiębiorstwo. W świetle prawa polskiego morskim statkiem handlowym jest statek przeznaczony lub używany do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym między innymi do przewozu ładunku lub pasażerów1. Kryzysy wynikające z uprowadzenia statków stały się w ostatnich latach poważnym wyzwaniem dla uczestników światowej gospodarki morskiej, w tym armatorów (tutaj: właścicieli statków; termin "armator" w polskim systemie prawnym jest rozumiany inaczej), przewoźników, ale także rządów państw odpowiedzialnych za uprowadzone jednostki oraz sił bezpośrednio zaangażowanych w ich uwolnienie. Jednostkowo doświadczają ich załogi statków i pasażerowie - turyści. Odczuwalny od 2008 r. wzrost liczby aktów piractwa morskiego w rejonie Rogu Afryki niesie nowe wyzwania dla transportu drogą morską, zwłaszcza że przez somalijskie wody przebiega jeden z najważniejszych szlaków żeglugowych na świecie. Panująca w Somalii skomplikowana sytuacja polityczna oraz trudne warunki społeczno-ekonomiczne przyczyniły się do zaznaczenia zapalnego rejonu na mapie światowego piractwa morskiego. ONZ często opisuje sytuację w Somalii, pogrążonej w wojnie domowej od 1991 r. (abstrakt oryginalny)

On 4th April 2008, the pirates in the Gulf of Aden hijacked a French luxury yacht. The article presents the results of research into crisis management in the case of the act of piracy. The main objective of the article is to characterize the complex relations between management in a crisis and organizational learning. The key presumption serving as a foundation for case study refers to the thesis that the effectiveness of crisis management depends both on the effectiveness of the learning process leading to crisis suppression, as well as on the ability to profit from the crisis in the learning process. The research procedure described in the article should be perceived as a fragment of methodological proposal in terms of the crisis management research within the framework of organizational learning in tourism. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Argyris Ch., Schön D.A., 1996, Organizational Learning II: Theory, Method and Practice, Addison Wesley, Reading.
  2. Batorski J., 2007, Kryzys organizacyjny jako podstawa organizacyjnego uczenia się i zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, "Przegląd Organizacji", nr 2.
  3. Batorski J., 2010, Research of Crisis Management in a Tourist Enterprise: Methodological Assumptions, [w:] Š. Hittmár et al., Knowledge Base for Management - Theory and Practice, EDIS - University of Zilina, Zilina.
  4. Batorski J., 2010, Zarządzanie kryzysem organizacyjnym w przedsiębiorstwie turystycznym. Założenia badawcze, [w:] Zmiana warunkiem sukcesu. Odnowa przedsiębiorstw - czego nauczył nas kryzys?, red. J. Skalik, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  5. Berniker E., McNabb D.E., 2006, Dialectical inquiry: A structured qualitative research method, "The Qualitative Report", Vol. 11, No. 4.
  6. Evans N., Elphick S., 2005, Models of Crisis Management: an Evaluation of their Value for Strategic Planning in the International Travel Industry, "International Journal of Tourism Research", Vol. 7.
  7. Iyigun M., Ratisukpimol W., 2010, Learning Piracy on the High Seas. Typescript, University of Colorado, Boulder.
  8. Jacques J., Gatot L., Roux-Dufort Ch., 1999, From Post-Crisis to Preventive Learning: Some Empirical Evidence for a Preventive Crisis Learning Management Tool, Symposium Organizational Learning from Crisis: Towards an Appreciation and Use of Crisis' Positive Properties, Proceedings of the Academy of Management Annual Meeting, Chicago, August.
  9. Jacques T., 2010, Reshaping crisis management: the challenge for organizational design, "Organizational Development Journal", Vol. 28, No. 1.
  10. Kubiak K., 2008, Przypadek statku "Le Ponant", "Przegląd Morski", nr 8.
  11. Kubiak K., 2009, Przemoc na oceanach. Współczesne piractwo i terroryzm morski, Wydawnictwo TRIO i Centrum Europejskie Natolin, Warszawa.
  12. Laufer R., 2007, Crisis Management and Legitimacy: Facing Symbolic Disorders, [w:] International Handbookof Organizational Crisis Management, Eds. Ch.M. Pearson, Ch. Roux-Dufort, J.A. Clair, Sage Publications, Inc.
  13. Marts Ch., 2010, Piracy Ransoms - Conflicting Perspectives. Working Paper, One Earth Future Foundation, 13 August.
  14. Nogalski B., Marcinkiewicz H., 2004, Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem: pokonać kryzys i wygrać, Difin, Warszawa.
  15. Pardo Sauvageot E., 2009, Piracy off Somalia and its Challenges to Maritime Security: Problems and Solutions, "UNISCI Discussion Papers", No. 19, January.
  16. Pender L., Sharpley R., 2008, Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
  17. Percy S., Shortland A., 2011, The Business of Piracy in Somalia, Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, Discussion Papers No. 1033, Berlin.
  18. Ritchie B.W., 2004, Chaos, crises and disasters: a strategic approach to crisis management in the tourism industry, "Tourism Management", Vol. 25.
  19. Treves T., 2009, Piracy, Law of the Sea, and Use of Force: Developments off the Coast of Somalia, "The European Journal of International Law", Vol. 20, No. 2.
  20. Walczak A., 2008, Zachowanie kapitana w interakcji z porywaczami statku, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie, tom 13, nr 85.
  21. Dz.U. z 2001 r., nr 138, poz. 1545 ze zm.
  22. Dz.U. z 2002 r., nr 59, poz. 54.
  23. McDougall A., Anti-Piracy Options: On-Board Security versus Escort Vessels, Evolutionary Security Management, Inc. 2009, 4 December.
  24. FATF, Organised Maritime Piracy and Related Kidnapping for Ransom. FATF Report, July 2011.
  25. Report of the Monitoring Group on Somalia pursuant to Security Council resolution 1853 (2008), 10 March 2010.
  26. UNOSAT/UNITAR, Spatial Analysis of Somali Pirate Attacks in 2009. CE-2010-00110-SOM, 7 June 2010.
  27. Whiteneck D.J., Ivancovich J., Hall K., Piracy Enterprises in Africa. CRM D0023394.A2/Final, Center for Naval Analyses, June 2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-1457
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu