BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lewandowska Małgorzata Stefania (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
Tytuł
Partners and Barriers in Innovation Cooperation - a Survey of Polish Exporters
Partnerzy i bariery w innowacjach - wyniki badań polskich eksporterów
Źródło
Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, 2012, nr 31/1, s. 520-537, bibliogr. 52 poz.
Słowa kluczowe
Potencjał innowacyjny, Konkurencyjność międzynarodowa, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Innowacyjność przedsiębiorstw, Eksport, Współpraca przedsiębiorstw
Innovation potential, International competitiveness, Enterprise competitiveness, Enterprise innovation, Export, Enterprises cooperation
Uwagi
summ.
Abstrakt
Przedsiębiorstwa krajów Europy Środkowo-Wschodniej (w tym Polska), aby być konkurencyjne na rynkach międzynarodowych, muszą wzmocnić swój potencjał innowacyjny i przeorientować strategie konkurowania w stronę dyferencjacji produktowej. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstw zależy w dużym stopniu od przewag wynikających ze współpracy z innymi podmiotami rynku. W tym kontekście identyfikacja partnerów współpracy w innowacjach, jak również znaczenie występujących w niej barier wydaje się uzasadnione. W prezentowanym artykule badany jest związek pomiędzy współpracą z różnymi partnerami w innowacjach procesowych, produktowych, marketingowych i organizacyjnych a intensywnością ich wprowadzania, jak również poziomem eksportu i udziałem sprzedaży innowacyjnych produktów w sprzedaży ogółem. Analiza przeprowadzona jest na próbie 209 polskich eksporterów. W badaniu wykorzystano analizę opisową i regresję logistyczną. Uzyskane wyniki pokazują, że zarówno współpraca wertykalna, jak i horyzontalna i instytucjonalna, mają wpływ na intensywność innowacyjną badanych przedsiębiorstw, intensywność eksportu i sprzedaży nowych produktów. Wykazany został też zróżnicowany wpływ barier kooperacji na poziom innowacyjności.(abstrakt oryginalny)

Firms in Central and Eastern Europe (including Poland), need to improve innovation performance and base their competitive strategies more on offering differentiation in order to be more competitive internationally. As theoretical concepts of firm international competitiveness underline the importance of external sources of competitive advantage, empirical studies on innovation cooperation and identification of major collaboration partners as well as importance of cooperation barriers may bring insight into this field. The study elaborates on the research question of whether the openness for cooperation has a positive influence on process, product, marketing and organizational innovation output as well as on the new products sales intensity and export intensity. The impact of different cooperation barriers is measured as well. The paper is based on the results of the study on innovation cooperation of 209 Polish exporters from manufacturing sectors. Descriptive statistics as well as ordered probit regression were applied to answer the research questions. The analysis shows, that horizontal, vertical as well as institutional cooperation is important for all types of innovations introduced by Polish exporters. Different partners clusters were found in the context of new products sales intensity and export intensity. Barriers for cooperation in the researched areas were also distinguished.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barney J., 1991, Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, Journal of Management, vol. 17, no. 1, pp. 99-120.
  2. Bell G.G., 2005, Clusters, networks, and firm innovativeness, Strategic Management Journal, vol. 26, pp. 287-295.
  3. Bernard A., Jensen, J.B., 1999, Exceptional exporter performance: cause, effect, or both?, Journal of International Economics, vol. 47, no. 1, pp. 1-25.
  4. Best R. J., 2009, Market-based management. Strategies for growing customer value and profitability, 5th ed. Pearson Education, Upper Saddle River, N.J.
  5. Biemans W.G., 1991, Innovative networks, Routledge, London.
  6. Chesbrough H., 2003, Open innovation: the new imperative for creating and profiting from technology, Harvard Business Press, Boston.
  7. Chesbrough H., Vanhaverbeke W. et. al., 2006, Open innovation: researching a new paradigm, Oxford University Press, Oxford.
  8. Collis D.J., Montgomery, C.A., 1997, Corporate Strategy. Resources and the Scope of the Firm, Irwin/McGraw-Hill, Chicago.
  9. Damanpour F., 2009, An integration of research findings of effects of firm size and market competition on product and process innovation, British Journal of Management (DOI: 10.1111/j.1467-8551.2009.00628.x).
  10. Dyer J.H., Singh H., 1998, The relational view: cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage, Academy of Management Review, vol. 23, no. 4, pp. 660-679.
  11. Eurostat Statistics Database [inn_cis6].
  12. Flint D.J., Woodruff R.B., Gardial S.F., 2002, Exploring the phenomenon of customers' desired value change in a business-to-business context, Journal of Marketing, October.
  13. Freeman C., 1991, Networks of innovators: a synthesis, Research Policy, vol. 20, no. 5, pp. 499-514.
  14. Frenz M., Ietto-Gilles G., 2009, The impact on innovation performance of different sources of knowledge: evidence from the UK Community Innovation Survey, Research Policy, vol. 38, pp. 1125-1135.
  15. Gnyawali D. R., He J., Madhavan R., 2006, Impact of coopetition on firm competitive behavior: An empirical examination, Journal of Management, vol. 32, no. 4, pp. 507-530.
  16. Gulati R., Singh H., 1998, The architecture of cooperation: managing coordination cost and appropriation concerns in strategic alliances, Administrative Science Quarterly, vol. 43, no. 4, pp. 781-814.
  17. GUS, (2006), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2002-2004, Warszawa.
  18. GUS, (2008), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2004-2006, Warszawa.
  19. Hamel G., Doz Y., Prahalad C.K., 1989, Collaborate with your competitors and win, Harvard Business Review, vol. 67, no. 1, pp. 133-139.
  20. Hamel G., Heene A., 1994, Competence-Based Competition, J. Wiley, Chichester.
  21. Handfield R., Ragatz R.L., Petersen K.J., Monczka R.M., 1999, Involving suppliers in new product development, California Management Review, no. 1.
  22. Heidenreich M., 2009, Innovation patterns and location of European low- and medium technology industries, Research Policy, no. 28, pp. 483-494.
  23. Hippel E. von, 1986, Lead users: an important source of novel product concepts, Management Science, vol. 32, no. 7, pp. 791-805.
  24. Hippel E. von, 1988, The Sources of innovation, Oxford University Press, Oxford.
  25. Johanson J., Mattsson L.-G., 1988a, Internationalisation in industrial systems-A network approach, [in:] eds. N. Hood, J.-E. Vahlne, Strategies in global competition, Croom Helm, London, pp. 287-314.
  26. Kaiser U., 2002, An empirical test of models explaining research expenditures and research cooperation: evidence for the German service sector, International Journal of Industrial Organization, vol. 20, no. 6, pp. 747-774.
  27. Kim Y., Lui S. S., 2010, Networks and firm innovation in emerging markets: the case of Korean manufacturing firms, Paper presented at the 36th European International Business Academy Annual Conference, Porto, Portugal.
  28. Kotler Ph., Keller K.L., Brady M., Goodman M., Hansen T., 2009, Marketing management, Pearson Education, Harlow.
  29. Laursen K., Salter A., 2006, Open for innovation: the role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms, Strategic Management Journal, vol. 27, pp. 131-150.
  30. Lopez A., 2008, Determinants of R&D cooperation: evidence from Spanish manufacturing firms, International Journal of Industrial Organization, vol. 19, no. 1, pp. 113-136.
  31. Lowendahl B.R., 1997, Strategic Management of Professional Business Service Firms. Copenhagen Business School Press, Copenhagen.
  32. Luo X., Rindfleisch A., Tse D.K., 2007, Working with rivals: the impact of competitor alliances on financial performance, Journal of Marketing Research, vol. XLIV, pp. 73-83.
  33. Luo Y., 2007, A coopetition perspective of global competition, Journal of World Business, vol. 42, pp. 129-144.
  34. Meyer Ch., Schwager A., 2007, Understanding customer experience, Harvard Business Review, vol. 87, no. 1.
  35. Miotti L., Sachwald F., 2003, Co-operative R&D: why and with whom? An integrated framework of analysis, Research Policy, vol. 32, no. 8, pp. 1481-1499.
  36. Möller K.E., Törrönen P., 2003, Business supplier's value creation potential, Industrial Marketing Management, no. 3.
  37. Ng T., Rose T., Mak M. and Chen S.E., 2002, Problematic issues associated with project partnering - the contractor perspective, International Journal of Project Management, vol. 20, no. 6, pp. 437-449.
  38. Oslo Manual, 2005, Guidelines for collecting and interpreting innovation data, Joint publication by OECD and Eurostat. 3rd ed., OECD Publishing.
  39. PARP, 2010, Innowacyjność 2010 [Innovativeness 2010]. PARP, Warsaw.
  40. Post J., Altman B., 1994, Managing the environmental change process: barriers and opportunities, Journal of Organizational Change, vol. 22, no. 6, pp. 64-81.
  41. Prahalad C. K., Hamel G., 1990, The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, vol. 68, May-June, pp. 79-91.
  42. Prahalad C. K., Ramaswamy V., 2004, The future of competition: co-creating value with customers, Harvard Business School Press, Boston.
  43. Prahalad C.K., Krishnan M. S., 2008, The new age of innovation. Driving co-created value through global networks. McGraw-Hill, New York.
  44. Roper S., Love J.H., 2002, Innovation and export performance: evidence from the UK and German manufacturing plants, Research Policy, vol. 31, no. 7, pp. 1087-1102.
  45. Science, technology and innovation in Europe, Eurostat, 2010 edition.
  46. Stojcic N., Hashi I., Telhaj S., 2011, Innovation activities and competitiveness: empirical evidence on behaviour of firms in new EU member states and candidate countries, CASE Network Studies and Analyses, no. 424, Warsaw.
  47. Tapscott B.D., William A.D., 2006, Wikinomics: how mass collaboration changes everything, Penguin Group, New York.
  48. Tether B.S., 2002, Who co-operates for innovation and why? An empirical analysis, Research Policy, vol. 31, pp. 947-967.
  49. Wit B. de, Meyer R., 2005, Strategy synthesis: Resolving strategy paradoxes to create competitive advantage, Thomson Learning, London.
  50. Wynstra F., Weggemann M., van Weele A., 2003, Exploring purcharing integration in product development, Industrial Marketing Management, no. 1.
  51. Wziątek-Kubiak A., 2010, Zróżnicowanie wzorców działalności innowacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych o niskiej i wysokiej technologii. Analiza porównawcza, Studia Ekonomiczne PAN, nr 2 (LXV), pp. 141-168.
  52. Veugelers R., Cassiman B., 2005, R&D cooperation between firms and universities. Some empirical evidence from Belgian manufacturing, International Journal of Industrial Organization, vol. 23, no. 5/6, pp. 355-379.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-6153
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu