BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Torres Olivier (Université Montpellier III - Paul Valery, France)
Tytuł
Lokalna globalizacja czy globalna lokalizacja : rozważania na temat glokalizacji
Local Globalization or Global Localisation : Consideration on Glocalisation
Źródło
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2012, t. 275, s. 51-69, bibliogr. 39 poz.
Tytuł własny numeru
Terytorialny wymiar procesów innowacji i przedsiębiorczości : studia polsko francuskie
Słowa kluczowe
Globalizacja, Gospodarka regionalna, Gospodarka lokalna, Rynki lokalne, Wspieranie rozwoju lokalnego
Globalization, Regional economy, Local economy, Local markets, Local development support
Uwagi
summ.
Abstrakt
Strategiom globalizacji stosowanym przez firmy międzynarodowe, traktujących terytorium jako zwykłe miejsca w przestrzeni, o dających się bezpośrednio przetworzyć właściwościach fizycznych lub gospodarczych przeciwstawić można strategie glokalizacji, w których zawarta jest jednocześnie silna integracja globalna oraz silna adaptacja lokalna i które wydają się lepiej dostosowane do specyfiki zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Terytorium staje się więc wymiarem, który przedsiębiorstwo powinno wziąć pod uwagę podczas opracowywania swojej strategii. Glokalizacja uwidacznia obecność dialektycznej relacji pomiędzy międzynarodowym zarządzaniem przedsiębiorstwami, zwłaszcza MŚP, a międzynarodowym zarządzaniem terytoriami (co nazywamy konceptem MIP-MET). Pociąga ona za sobą również większą współzależność między rodzajem rozwoju gospodarczego obranym przez samorządy terytorialne a decyzjami strategicznymi podejmowanymi przez przedsiębiorstwa oraz większą współzależność między sferą działalności publicznej a sferą działalności prywatnej, w efekcie więc filozofię biznesu opartą na zasadzie Win-Win-Win. (fragment tekstu)

This article focuses on the concept of glocalisation. Small and medium-sized enterprises are still building their competitive advantage by acting in the local space and at the same time they are able to compete in world markets. The article, in its first part, presents the characteristics of glocalisation and the elements of "milieu internationalize". In the next part, the author draws attention to the role of territorial authorities in the networking and to the increasing importance of local regulation in the context of globalization. The last part of the article focuses on the need for building learning regions and presents a specific set of criteria defining this kind of region, which concept is based on the assumption that factors of competitiveness determining the global competition are embedded in conditions of local development. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ache P., Vision and creativity - challenge for city regions, "Futures" 2000, no 32, s. 435-449.
  2. Agmon T., Drobnick R. L. (eds.), Smallfirms in global competition, Oxford University Press, Oxford 1994.
  3. Amin A., Thrift N., Globalisation, institutional thickness and local prospects, "Revue d'Economie Régionale et Urbaine" 1993, no 3, s. 405-427.
  4. Ascher F., Ces événements nous dépassent, feignons d'en être les organisateurs. Essai sur la société contemporaine, Éditions de l'Aube, La Touz d'Aiques 2001.
  5. Budd L., Territorial competition and globalisation: Scylla and Charybdis of european cities, "Ur-ban Studies" 1998, Vol. 35, Issue 4, s. 663-685.
  6. Couraull B. A., Les PMI choletaises et l'export. Une étude de cas, colloque PME-PMI, développement international, Aix-en-Provence 1993.
  7. Deshaies L., Julien P. A., Joyal A., Le recours au milieu par les PME québécoises exportatrices, "Revue Canadienne des Sciences Régionales" 1992, vol. 15, no 2, s. 239-254.
  8. Doz Y., Santos J., Williamson P., From global to metanational - How companies win in the knowledge economy, Harvard Business School Press, Harvard 2001.
  9. Duché G., Vers la création d'un nouveau monde de production à Lodz (Pologne). Les freins au développement d'un milieu innovateur, "Revue d'Economie Régionale et Urbaine" 2000, s. 111-138.
  10. Florida R., Toward the Learning Region, "Futures" 1995, Vol. 27, No. 5.
  11. Fourcade C, Gouvernement territorial et district industriel: l'exemple de Montpellier, "Revue Internationale PME" 1993, vol. 6, no 1.
  12. Fourcade C, Stratégies d'alliances des petites entreprises face à l'internationalisation, Congrès International Francophone de la PME (CIFPME), Carthage, Tunisie 1993.
  13. Fourcade C, Torres O., Proximité et stratégies d'internationalisation des PME: le rôle des milieux internationalisants, 3emes Journées de la Proximité "Nouvelles croissances et Territoires", Paris, 13-14 décembre 2001.
  14. Fuguet J. L., Peguin D., Renard M. F., Richez-Ballesti N., L'impact de la contrainte extérieure sur des zones d'activités urbaines ou locales, Rapport final de la DATAR, CEFI, 1986.
  15. Galland B., De l'urbanisation à la "glocalisation" : l'impact des technologies de l'information et de la communication sur la vie et la forme urbaine, Communication au colloque: The Impacts of Information Technologies On Urban Form And Life, Monte Verità, Ascona, novembre 1995.
  16. Genosko J., Networks, Innovative Milieux and Globalization: Some Comments on a Regional Economie Discussion, "European Planning Studies" 1997, Vol. 5, No. 3, June, Special Issue: Globalization, Regional and Local Knowledge Transfer.
  17. Gilly J. P., Torré A. (réd.), Dynamiques de proximité, Editions l'Harmattan, Coll. Emploi, Industrie et Territoire, Paris 2000.
  18. Goux-Baudiment F., Impact de la globalisation sur les Pouvoirs Publics territoriaux en France: - scénario de l'inacceptable, Communication pour le colloque de Fontevraud, septembre 1996.
  19. Haas S., Levet J. L., Liens entre stratégie des entreprises et stratégie des collectivités territoriales, (z raportu na temat perspektyw Francji, dokument roboczy, 2000).
  20. Johannisson B., Building a "glocal" strategy - internationalizing small firms through local networking, 39eme Conférence Mondiale de 1TCSB: "Les PME/PMI et leur contribution au développement régional et international", 27-29 juin, Strasbourg 1994.
  21. Keane J., Allison J., The intersection of the learning region and local and regional economic development: Analysing the role of higher education, "Regional Studies" 1999, Vol. 33, No. 9, s. 896-902.
  22. Keeble D., Law son C, Lawton Smith H., Moore B., Wilkinson F., Internationalisation processes, networking and local embeddedness in technology-intensive small firms, "Small Business Economies" 1998, Vol. 11, s. 327-342.
  23. Les gouvernements nationaux, les villes et la société face à la conférence Habitat // (Arguments pour une prise de position européenne), Introduction à la Réunion des Comités Nationaux de l'Union Européenne. MOPTMA (Ministère des Travaux Publics, des Transports et de l'Environnement, Madrid), Novembre 1995, Istanbul 1996.
  24. Léo P. Y., Monnoyer-Longé M. C, Philippe J., Stratégies internationales des PME, Economica, Paris 1990.
  25. Léo P. Y., Le développement international des PME-PMI. Outil pour une analyse stratégique, Colloque PME-PMI - Développement international, Aix-en-Provence, 9-11 juin 1993.
  26. Maillât D., Kebir L., "Learning région " et systèmes territoriaux de production, "Revue d'Economie Régionale et Urbaine" 1999, no 3.
  27. Ottaviano G. I. P., Puga D., Agglomeration in the global economy: A survey of the new economic geography, "World Economy" 1998, Vol. 21, Issue 6.
  28. Porter M. E., The Competitive Advantage of Nations, "Harvard Business Review" 1990.
  29. Porter M. E., Clusters and the new economies competition, "Harvard Business Review", November-December 1998, Vol. 76, Issue 6, s. 77-90.
  30. Porter M. E., Location, Competition and Economic Development: Local Clusters in a Global Economy, "Economic Development Quarterly" 2000, Vol. 14, No. 1, s. 15-34.
  31. Porter M. E. (ed.), Competition in Global Industries, Harvard Business Press, Boston 1986.
  32. Quéau P., L'Université de l'Universel, Congrès de Locarno, 30 avril-2 mai, Locarno 1997.
  33. Torres O., Les PME, Flammarion, Paris 1999.
  34. Torres O., Petitesse des entreprises et grossissement des effets de proximité, "Revue française de gestion" 2003, vol. 144, no 3, s. 119-138.
  35. Torres O., Small firm, glocalization strategy and proximity, European Council of Small Business (ECSB), RENT XVI, Barcelona, 21-22 novembre, Barcelona 2002.
  36. Viard L, La société d'archipel ou les territoires du village global, Éditions de l'Aube, La Touz d'Aiques 1994.
  37. Vellz P., Des territoires pour apprendre et innover, Éditions de l'Aube, La Touz d'Aiques 1994.
  38. Wackermann G., Très grandes villes et métropolisation, Ellipses, Paris 2000.
  39. Warrack A. A., The private sector and intergovernmental relations, International Conference on Federalism in an Era of Globalization, Mont-Tremblant-Quebec, October 1999.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-6018
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu