BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wojtyna Andrzej (Akademia Ekonomiczna w Krakowie; Instytut Nauk Ekonomicznych PAN w Warszawie)
Tytuł
Decentralizacja finansów publicznych
Fiscal Decentralization
Źródło
Gospodarka Narodowa, 2000, nr 7-8, s. 13-31, bibliogr. 28 poz.
Słowa kluczowe
Decentralizacja, Teoria finansów, Finanse publiczne, Badania empiryczne
Decentralization, Financial theory, Public finance, Empirical researches
Abstrakt
W końcu lat 90. Polska zapoczątkowała istotne reformy sektora publicznego: 1. systemu emerytalnego, 2. organizacji terytorialnej kraju, 3. służby zdrowia, 4. edukacji. Autor przedstawia uwagi co do koncepcyjnego przygotowania tych reform oraz sposobu ich wprowadzenia. Przedstawia także implikacje makroekonomiczne tego elementu reform sektora publicznego, w przypadku którego stan wiedzy o potencjalnych skutkach makroekonomicznych jest stosunkowo ograniczony, tj. decentralizację finansów publicznych, która jest jednym z elementów decentralizacji terytorialnej organizacji kraju. Zamiarem autora jest przybliżenie dyskusji, jaka toczy się za granicą na temat decentralizacji finansów publicznych i jej makroekonomicznych implikacji w odniesieniu do krajów na podobnym do Polski poziomie rozwoju.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Atkinson A.B. (1996), Growth and the Welfare State. Is the Welfare State Necessarily Bad for Economic Growth?, "New Economy".
  2. Begg D., Wypłosz C. (1999), How Big a Government? Transition Economy Forecasts Based on OECD History, paper presented at the 5th Dubrovnik Conference on Transition Economies, June, maszynopis.
  3. Bird R.M. (1995), Fiscal Federalism and Federal Finance, "Annales de las 28 Jornadas de Finanzas Publicas".
  4. Brożek J. (2000), Finanse samorządu terytorialnego - pierwszy rok funkcjonowania, w: Raport o stanie finansowym państwa w 1999 roku, Instytut Finansów Wyższej Szkoły Ubezpieczeń i Bankowości, Warszawa.
  5. Burki S.J., Perry G.E., Dillinger W.R. (1999), Beyond the Center: Decentralizing the State, The World Bank, Washington.
  6. Cordes J.J. (1997), Reconciling Normative and Positive Theories of Government, "American Economic Review", nr 2.
  7. Entering (2000), Entering the 21s' Century. World Development Report 1999/2000, The World Bank, Washington.
  8. From (1996), From Plan to Market. World Development Report 1996, The World Bank, Washington.
  9. Fukusaku K. (1999), Fiscal Decentralisation and Macroeconomic Governance: Asian Perspectives, w: Fukusaku K., de Mello L.R. (red.), Fiscal Decentralisation in Emerging Economies. Governance Issues, Development Centre, OECD, Paris.
  10. Giddens A. (1999), Trzecia droga, KiW, Warszawa.
  11. Gilowska Z. (1999), System finansowy jednostek samorządu terytorialnego, w: Gorzelak G. (red.), Decentralizacja terytorialnej organizacji kraju: założenia, przygotowanie, ustawodawstwo, "Raporty CASE", nr 21, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa.
  12. Hommes R. (1996), Conflicts and Dilemmas of Decentralisation, "Annual World Bank Conference on Development Economics. 1995".
  13. Hughes G., Smith S. (1991), Economic Aspects of Decentralized Government: Structure, Functions and Finance, "Economic Policy", November.
  14. Lindert P. (1996), Does Social Spending Deter Economic Growth?, "Challenge", May-June.
  15. Milgrom E, Roberts J. (1992), Economics, Organization and Management, Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
  16. Musgrave R.A. (1959), The Theory of Public Finance, McGraw Hill, New York.
  17. Musgrave R.A. (1997), Reconsidering the Fiscal Role of Government, "American Economic Review", nr 2.
  18. Owsiak S. (1997), Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa.
  19. Oates W. (1996), Comment, "Annual World Bank Conference on Development Economics. 1995.
  20. Prud'homme R. (1995), The Dangers of Decentralization, "World Bank Research Observer", nr 2.
  21. Rezk E. (1999), Experiences of Decentralisation and Intergovernmental Fiscal Relations in Latin America, w: Fukusaku K., de Mello L.R. (red.), Fiscal Decentralisation in Emerging Economies. Governance Issues, Development Centre, OECD, Paris.
  22. Shah A. (1999), Fiscal Federalism and Macroeconomic Governance: for Better or for Worse?, w: Fukusaku K., de Mello L.R. (red.). Fiscal Decentralisation in Emerging Economies. Governance Issues, Development Centre, OECD, Paris.
  23. Slemrod J. (1995), What Do Cross-Country Studies Teach about Government Involvement, Prosperity, and Economic Growth?, "Brookings Papers on Economic Activity", nr 2.
  24. Stiglitz J.E. (2000), Economics of the Public Sector, wyd. 3, Norton, New York.
  25. Tabellini G. (1991), Discussion, "Economic Policy", November.
  26. Ter-Minassian T. (1999), Decentralisation and Macroeconomic Management, w: Fukusaku K., de Mello L.R. (red.), Fiscal Decentralisation in Emerging Economies. Governance Issues, Development Centre, OECD, Paris.
  27. Tanzi V. (1996), Fiscal Federalism and Decentralisation: A Review of Some Efficiency and Macro- economic Aspects, "Annual World Bank Conference on Development Economics. 1995".
  28. Wagner R.E. (1997), Choice, Exchange, and Public Finance, "American Economic Review", nr 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0867-0005
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu