- Autor
- Lebiejko Agnieszka
- Tytuł
- Etnocentryzm konsumencki na rynku usług jako problem badawczy
- Źródło
- Prace Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Warsztaty doktoranckie' 10. Zarządzanie - Finanse - Ekonomia, 2011, s. 204-213, bibliogr. poz. 15
- Słowa kluczowe
- Rynek usług, Zachowania konsumenta, Etnocentryzm, Metody badań konsumenckich
Services market, Consumer behaviour, Ethnocentrism, Methods of consumer research - Abstrakt
- Intensywne i dynamiczne zmiany zachodzące na rynku usług, w szczególności pojawienie się zagranicznych instytucji nie pozostają bez wpływu na zachowania konsumentów. Zmiany te wymagają bowiem podjęcia decyzji przystosowawczych, wśród których wyodrębnić można przyjęcie przez konsumenta postawy etnocentrycznej, a więc świadomego korzystania z usług krajowych przedsiębiorstw usługowych i "odrzucenia" zagranicznych, obcych konsumentowi. (...)Celem referatu jest zarysowanie zjawiska etnocentryzmu na rynku usług jako problemu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia efektu kraju pochodzenia i problemu identyfikacji usługodawców krajowych i zagranicznych. Autorka zwróci również uwagę na specyfikę i problematykę rynku usług oraz metodyczne aspekty prowadzenia badań na tym rynku. (fragment tekstu)
- Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu - Bibliografia
- Badania rynkowe i marketingowe. Red. J. Kramer. PWE, Warszawa 1994.
- Davidson H.: Offensive Marketing. Penguin Books, London 1987.
- Falkowski A., Rożnowski B., Witkowski T.H.: Etnocentryzm konsumencki - nowe wyzwanie dla marketingu. "Marketing i Rynek" 1996, nr 3.
- Figiel A.: Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. PWE, Warszawa 2004.
- Karcz K.: Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe. PWE, Warszawa 2004.
- Kędzior Z., Karcz K.: Badania marketingowe w praktyce. PWE, Warszawa 2001.
- Knight G.A., Calantone R.J.: A Flexible Model of Consumer Country-of-Origin Perception. A Cross-Cultural Investigation. "International Marketing Review" 2000. No. 17.
- Młynarski S.: Metody badań marketingowych. PWE, Warszawa 1990.
- Perek-Białas J., Rószkiewicz M.: Identyfikacja etnocentrycznych zachowań konsumenckich. " Marketing i Rynek" 1998, nr 5.
- Pociecha J.: Metody statystyczne w badaniach marketingowych. PWN, Warszawa 1996.
- Shimp T., Sharma S.: Consumers Ethnocentrism - Construction and Validation of the CETSCALE. "Journal of Marketing Research" 1987, No. 8.
- Smyczek S.: Etnocentryzm konsumencki na rynku usług finansowych. W: Konsumencki proces decyzyjny i jego determinanty. Red. E. Kieżel. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2006.
- Sumner W.G.: Folkways: The Sociological Importance of Usages, Manners, Customs, Mores and Morals. Ginn & Co., New York 1906.
- Szromnik A.: Etnocentryzm konsumencki jako zjawisko społeczne i problem badawczy. Materiały konferencyjne "Konsument - Przedsiębiorstwo - Przestrzeń". CBiE AE, Katowice 1998.
- Szromnik A.: Etnocentryzm konsumencki Polaków - zjawisko przejściowe czy marketingowa bariera internacjonalizacji. "Zarządzanie i Marketing", Prace Naukowe Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej, Kraków 1998.
- Cytowane przez
- Język
- pol