BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Pellat Ghislaine (Université Pierre Mendès-France, France), Peyroux Catherine (Université Montpellier III - Paul Valery, France), Sokołowicz Mariusz E. (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Partenariat commercial de la grande distribution et insertion territoriale durable : le cas activité de Carrefour en Pologne
Partnerstwo dostawców z dużymi sieciami handlowymi jako czynnik trwałej terytorializacji : przykład działalności Carrefour w Polsce
Commercial Partnership of Suppliers with Big Distribution Networks as a Factor of Embeddedness in Territory : Case of the Activity of Carrefour in Poland
Źródło
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2012, t. 275, s. 251-264, bibliogr. 19 poz.
Tytuł własny numeru
Terytorialny wymiar procesów innowacji i przedsiębiorczości : studia polsko francuskie
Słowa kluczowe
Współpraca przedsiębiorstw, Zaopatrzenie przedsiębiorstwa, Rozwój lokalny, Transfer wiedzy, Sieci przedsiębiorstw
Enterprises cooperation, Supply of enterprises, Local development, Knowledge transfer, Enterprise networks
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Carrefour
Abstrakt
W artykule "Partnerstwo dostawców z dużymi sieciami handlowymi jako czynnik trwałej terytorializacji : przykład działalności Carrefour w Polsce" podjęto próbę analizy wzorców zaopatrzenia na rynkach lokalnych w przypadku dużych sieci handlowych. Skupiono się również na sposobach przekazywania wiedzy między przedsiębiorstwami.

In the period of a quick establishment of international distribution chains in Eastern Europe in the nineties of 20Ih century, the strategies of mass market successions prevailed. After this period, when all major groups (French and German in particular) have chosen to occupy market positions, there is currently some rationalization of investment and a process of concentration. For example, the Casino group withdrew its assets from the Czech Republic and Slovakia, preferring to consolidate its operations in Poland. This group, present on the Polish market since the early nineties, developed a broad network of both local and international suppliers. In the sector of fresh food distribution, however, the relationships with local suppliers, especially small businesses, visibly dominate. The relationships between retailers and suppliers which are SMEs, are traditionally understood in terms of competition and dependence. In this paper, we propose a different axis of analysis. We propose to study these linkages through their ability to spread innovations and contributing to local development and economic dynamics through the potential spillovers. Our study is based on the analysis of a group of Carrefour stores, for which we propose to study patterns of supply and the transfer of skills in Poland. The Carrefour Group has established a specific mode of organization, based on local sourcing which is cheaper and respectful to a regional demand. This policy is found in synergy with those of large multinational firms operating in Poland who manufacture products and provide the supply in the region. This is particularly true for the fresh food sector. The purpose of this paper is to identify the dynamics of these innovative transfer of skills from smaller Polish companies. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Beaudry B., L'économie des Relations Interentreprises, Repères no 165, La Découverte 1995.
  2. Brion S., Mothe C.,Sabatier M., L'impact-Clé des Modes de Management Pour L'innovation, "Revue Française de Gestion", octobre 2008, vol. 34, no 187, p. 177, 194.
  3. Cao L., Dupuis M., La Maîtrise et L'optimisation de la Chaîne de Valeur des Produits Alimentaires par la Filiale Etrangère du Distributeur International: le Cas de Carrefour en Chine, Communication a la 2° Journée de Recherche sur les relations entre industrie et grande distribution alimentaire, Montpellier, avril 2009.
  4. Carrefour materials, http://www.carrefour.pl/files/ocarrefour/10_lat_carrefour.pdf, accessed 26.04.2009.
  5. Carrefour materials, http://www.carrefour.pl/page/pl/korporacyjny/gospodarka/wspolpraca-z-do- stawcami, accessed 26.04.2009.
  6. Filser M., Crise Alimentaire ou Crise du Marketing?, "Revue Française du Marketing" 2001, no 183/184, p. 11-19.
  7. Gadde L.-E., Ford D., The Role of Distribution Channels in Value Creation, "Marketing in a Global Economy Proceedings" 2000, p. 157-163.
  8. Goldman A., Transfert of Retailing Technology into the Less Developed Countries: The Supermarket Case, "Journal of Retailing" 1981, Vol. 57, No. 2, p. 5-29.
  9. Lessassy L., Les Produits Ethniques dans les Petits Formats de Vente: Les Difficultés des Canaux de Distribution, "Revue des Sciences de Gestion. Direction et Gestion", no 229, janvier-février 2008, p. 65.
  10. Lillford P. J., Food Supply Chains. Recent Growth in Global Activity, "Innovation Management Policy and Practice" 2008, Vol. 10, No. 1, p. 29-39.
  11. Lindkvist K. B., Gallart-Jornet L., Stabell M. C, The Restructuring of the Spanish Salted Fish Market, "The Canadian Geographer" / "Le Géographe Canadien" 2008, Vol. 52, No. 1, p. 105-120.
  12. Liu X., Baudet L., Duyck J. Y., Jaussaud J., Les Relations Fournisseurs Distributeurs dans la Grande Distribution en Chine: Les Pratiques Comparées de Deux Grandes Enseignes Hualian et Carrefour, "Management et Avenir", janvier 2009, no 21, p. 172-191.
  13. Marketbeat. Polish Real Estate Market Report, A Cushman & Wakefield Research Publications, Spring 2009.
  14. Messeghem K., L'assurance Qualité Comme Facteur de Coopération Entre Entreprises de Grande Distribution Alimentaire et Pme Agroalimentaires, Communication au 1° Colloque Métamorphose des Organisations, Nancy, mai 1997.
  15. d'Oslo M., Principes directeurs pour le recueil et l'interprétation des données sur l'innovation, 3e(tm) Éd., de l'OCDE, Paris 2005.
  16. Pache G., From Re-Enchantement of Disenchantement: A New Logistical Deal for the Food Retailing Industry?, "European Retail Digest" 2006, No. 48, p. 42-47.
  17. Pache G., The Small Producer in the French Food Distribution Chanel, "Journal of Small Business Management", April 1996, p. 84-88.
  18. Poland: Carrefour announces expansion plans for 2009, "Gazeta Prawna", April 17, 2009.
  19. Rhita S., Accompagnement des Petits Producteurs Frais Par la Grande Distribution Marocaine: Aspects Généraux et Cadre Théorique, Communication à la 2eme journée Comindus, sur les relations entre industrie et grande
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0208-6018
Język
fre
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu