BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Lenart Regina (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Interakcje z otoczeniem jako zewnętrzne czynniki zdolności absorpcyjnej organizacji uczącej się na przykładzie szkół w województwie śląskim
External Factors of Absortive Capacity of Organizational Learning
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Łódzka, 2013, z. 53, nr 1148, s. 175-186, tab., bibliogr. 10 poz.
Słowa kluczowe
Organizacje uczące się, Wyniki badań
Learning organisations, Research results
Uwagi
streszcz., summ.
Kraj/Region
Województwo śląskie
Śląskie voivodship
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań empirycznych przeprowadzonych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych mających swoją siedzibę na terenie woj. śląskiego. Niniejszy artykuł opisuje jeden z czynników zdolności absorpcyjnej - interakcje z otoczeniem. Przeprowadzone badania wskazują, że szkoły nawiązują kontakty z otoczeniem poprzez wymianę informacji z innymi szkołami za pomocą faxu oraz kontakty telefoniczne. Nieco mniejsze znaczenie ma organizacja spotkań towarzyskich, imprez integracyjnych dla mieszkańców dzielnicy, w której znajduje się szkoła. Najmniejsze znaczenie dla interakcji z otoczeniem ma posiadanie przez szkołę strony internetowej. (abstrakt oryginalny)

The aim of this article is to present a state of our current knowledge in the absorptive capacity subject. This article also focuses on research challenges in the management subjects in the context in the absorptive capacity. The paper presents the results of the research in the absorptive capacity of external factors. Made empirical studies have allowed, using factor analysis, the identification of factors: interaction with the environment. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Cohen W.H., Levinthal D.A.: Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation, Administrative Science Quarterly, Vol. 35, No. 1, 1990.
  2. Czakon W., Lenart R.: Zdolność absorpcyjna wiedzy jako czynnik skuteczności międzyorganizacyjnego uczenia się, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 4/1, Sopot 2011.
  3. Daghfous A.: Absorptive Capacity and the Implementation of Knowledge-Intensive Best Practices, SAM Advanced Management Journal, nr 69, 2004.
  4. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E.: Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa 2009.
  5. Rokita J.: Dynamika zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2009.
  6. Van den Bosch F.A.J., Van Wijk R., de Boer M.: Absorptive Capacity: Antecedents, Models, and Outcomes, Blackwell Handbook of Organizational Learning&Knowledge Management, 2003.
  7. Zahra S.A., George G.: Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension, Academy of Management Review, nr 27 (2), 2002.
  8. Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie uczącym się, OECD, wyd. polskie: Ministerstwo Gospodarki - Departament Strategii Gospodarczej, 2000.
  9. Easterby-Smith M., Lyles M.A.: Handbook of organizational learning and knowledge management, Blackwell Publishing Ltd, Oxford 2003.
  10. Raport "Sytuacja i status zawodowy dyrektorów szkół i placówek oświatowych, 2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0137-2599
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu