BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gardzińska Anna (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Koopetycja jako podstawa funkcjonowania klastrów turystycznych
Coopetition as the Basis for the Functioning of Tourism Clusters
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2012, nr 1(17), s. 133-145, rys., tab.
Scientific Journal. Economic Problems of Tourism
Słowa kluczowe
Potencjał innowacyjny, Klastry, Turystyka, Koopetycja
Innovation potential, Business cluster, Tourism, Coopetition
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W dobie globalizacji i jednolitego rynku europejskiego konkurencyjność danego regionu nie jest już determinowana przez pojedyncze firmy tylko przez innowacyjność całego regionu, instytucji, gmin, przedsiębiorstw. W walce konkurencyjnej zwycięża podmiot, który zaoferuje produkt najlepiej zaspokajający potrzeby i oczekiwania konsumentów. Jednakże do wykreowania atrakcyjnego produktu turystycznego niezbędna jest współpraca wielu podmiotów, tj. oferenci usług turystycznych, zarządzający atrakcjami turystycznymi, samorząd terytorialny, organizacje turystyczne, jednostki naukowo-badawcze. Podmioty turystyczne powinny zatem poszukiwać takiej formy działania, która z jednej strony pozwala zachować konkurencję między przedsiębiorstwami, a z drugiej strony korzystać z zalet współpracy. Idealną formą wydaje się być klaster turystyczny, którego natura nierozerwalnie łączy się ze zjawiskiem koopetycji, pozwalającej osiągnąć efekty synergii oraz wzmocnić pozycję konkurencyjną i potencjał innowacyjny członków klastra.Celem niniejszego artykułu jest ukazanie znaczenia zjawiska koopetycji w działalności klastrów turystycznych.(abstrakt oryginalny)

In the era of globalization the competitiveness of tourist destination is determined not by actions undertaken by one firm but by the region as a whole. Market competition wins an organization that may offer a product that fulfils in most efficient way expecta-tions of customers. To create an attractive tourist product a cooperation between various actors is required. Tourist organizations should therefore seek to cooperate and compete simultaneously. Ideal form of such seems to be a cluster, which enables coopetition between various organizations. The main purpose of this paper is to show the importance of tourism clusters.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. M.J. Stankiewicz, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń 2005, p. 18.
  2. The notion of sector in the literature of the subject means industry as a whole, a particular industry branch, a particular area of business activity, both production and service, or a group of companies producing goods that are substitutes see: M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992, p. 9 and 23.
  3. T. Przybyciński, Konkurencja i ład rynkowy - przyczynek do teorii i polityki konkurencji, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2005, pp. 13-14.
  4. Słownik współczesnego języka polskiego tom V, ed. B. Dunaj, Wydawnictwo SMS, Kraków 1996, p. 235.
  5. Biznes. Słownik pojęć ekonomicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, vol. 10, Warszawa 2007, p. 171.
  6. W. Popławski, A. Sudolska, M. Zastempowski, Współpraca przedsiębiorstw w Polsce w procesie budowania ich potencjału innowacyjnego, Dom Organizatora, Toruń 2008, p. 15.
  7. W. Grzywacz, I. Jaźwiński, Współczesne uwarunkowania i tendencje polityki ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007, p. 96.
  8. B. Jankowska, Konkurencja czy kooperacja..., p. 78.
  9. M.E. Porter, Porter o konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001, p. 246.
  10. Klastry. Innowacyjne wyzwanie dla Polski, ed. S. Szultek, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2004, p. 13.
  11. J. Kaczmarek, A. Stasiak, B. Włodarczyk, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010, p. 403.
  12. J. Jackson, P. Murphy, Tourism Destinations as clusters: Analytical experiences from the New World, "Tourism and Hospitality Research" 2002, vol. 4, No. 1, p. 37.
  13. A. Peszko, R. Kusa, Klastry jako stymulatory konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów turystycznych, in: W kierunku gospodarki opartej na wiedzy: innowacyjność, konkurencyjność, współpraca w regionie, ed. J. Kot, Akademia Świętokrzyska, Kielce 2006, p. 286.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1644-0501
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu