BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wieczorek-Szymańska Anna (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Kluczowe kompetencje organizacji w budowaniu przewagi konkurencyjnej na przykładzie wybranych placówek uniwersalnych banków komercyjnych
The Core Competence of the Organization in the Process of Competitive Advantage Creation - the Example of Chosen Universal Commercial Banks
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 2012, nr 25, s. 407-422, rys., bibliogr. 16 poz.
Tytuł własny numeru
Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw i gospodarki w XXI wieku
Słowa kluczowe
Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Kompetencje kluczowe, Banki
Enterprise competitiveness, Core competencies, Banks
Uwagi
streszcz., summ..
Abstrakt
Polskie przedsiębiorstwa powinny koncentrować się na poszukiwaniu nowych, bardziej zaawansowanych i skutecznych rozwiązaW artykule poruszono kwestię kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstwa na podstawie koncepcji kluczowych kompetencji. W pierwszej części przedstawiono defi nicję przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz scharakteryzowano ideę kluczowych kompetencji organizacji. Kolejno zaprezentowano wyniki badań nad kluczowymi kompetencjami w wybranych placówkach krajowych, uniwersalnych banków komercyjnych. Na podstawie opinii respondentów weryfi kowano hipotezę będącą przypuszczeniem, że występowanie luki w obszarze kluczowych kompetencji banku powoduje, że pracownicy nie postrzegają banku jako lidera rynkowego. (abstrakt oryginalny)

The article treats about the issue of competitive advantage of enterprise taking into account the concept of core competence. In the fi rst part of the article the defi nition of the competitive advantage was discussed, then the idea of core competence was characterized. In the second part of the article the author presents the empirical data on core competence in chosen universal commercial banks. The core competences were assessed by managers and workers. Basing on respondent's opinion the following hypothesis was verifi ed: the existence of core competence gaps causes that employees do not perceive the bank as the market leader. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bukowski M., Zarządzanie kompetencjami, "Manager" 2008, nr 1.
  2. Chodyński A., Wiedza i kompetencje ekologiczne w strategiach rozwoju przedsiębiorstw, Difi n, Warszawa 2007.
  3. Gorynia M., Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji. Mikroekonomia przejścia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.
  4. Lisiecka K., Model kompetencji strategicznego doskonalenia jakości, w: Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - między teoria a praktyką, red. J. Lichtarski, H. Jagoda, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1014, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  5. Piekarz H., Marszałek A., Sposoby ochrony kompetencji organizacji, w: Sukces organizacji. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego nr 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2007.
  6. Pierścionek Z., Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa, Materiały konferencji naukowej, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 851, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 2000.
  7. Pierścionek Z., Klasyfi kacja źródeł przewagi konkurencyjnej, w: Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, red. K. Poznańska, A. Sosnowska, SGH, Warszawa 2002.
  8. Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2006.
  9. Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2005.
  10. Roszyk-Kowalska G., Od kluczowych kompetencji do przewagi konkurencyjnej, w: Zmiana warunkiem sukcesu. Przeobrażenia metod i praktyk zarządzania, red. J. Skalik, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1092, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  11. Serafi n K., Rola kapitału intelektualnego w budowaniu przewagi konkurencyjnej fi rmy, w: Efektywność - rozważania nad istotą i pomiarem, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1060, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  12. Skrzypek A., Innowacyjność i wiedza w procesie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw, "Organizacja i Zarządzanie" nr 1 (5), Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2009.
  13. Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2005.
  14. Szczepanik M., Lendzion J.P., The meaning of the sources of knowledge In building a company's competitive advantage based on the example of the companies from the region of Łódź, in: Creating Organization's Competitiveness, ed. A. Brecht, Wydawnictwo Media Press, Lódź 2009.
  15. Teece D., Pisano G., The Dynamic Capabilities of Firms. An Introduction, "Industrial and Corporate Change" 1994, No. 3.
  16. Uwarunkowania i sposoby wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw, red. M. Białasiewicz, Economicus, Szczecin 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-4881
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu