BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kazojć Katarzyna (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Czarny CSR - nieetyczne wykorzystanie koncepcji przez organizacje
Shadow and Blackness of CSR
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 2012, nr 30, s. 35-48, bibliogr. 25 poz.
Tytuł własny numeru
Makro- i mikroekonomiczne zagadnienia gospodarowania, finansowania, zarządzania
Słowa kluczowe
Społeczna odpowiedzialność biznesu, Etyka biznesu, Public relations
Corporate Social Responsibility (CSR), Business ethics, Public relations
Uwagi
streszcz., summ..
Abstrakt
Artykuł przedstawia przegląd definicji CSR i poddaje niektóre z nich krytycznej ocenie. Wskazuje także na silne powiązania między CSR a PR. Na tej podstawie zdefiniowano czarny CSR jako analogię do czarnego PR, w odniesieniu do niesłusznego i świadomego deklarowania przez przedsiębiorstwa społecznej odpowiedzialności biznesu w przypadku, gdy w rzeczywistości koncepcja ta nie jest stosowana. Uzasadniono zastosowanie terminu oraz potrzebę powstania omawianej koncepcji. Przytoczono praktycz-ne przykłady czarnego CSR. (abstrakt oryginalny)

In this article an overview of definitions of CSR and the allegations that they can be faced with are presented. It also discusses the indication of the strong links between CSR and PR on the basis of which the black CSR is defined as an analogy to the black PR in relation to the unfair and deliberate declaration made by the companies of social responsibility in business when it does not exist in the organization. What is more, this paper describes the situations to which can be stated that the company uses the black CSR and which do not fit with the scope of this concept. The article substantiates the use and the need of this term as well as provides practical examples of the black CSR. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bachorski-Rudnicki M., Kroik J., CSR i zrównoważony rozwój w dobie współczesnej silnej konkurencji, "Problemy Jakości" 2012, nr 1.
  2. Białkowska-Gużyńska A., Kostyła J., Orłowski K., Biznesmeni czy filantropi?, "Businessman Magazine" 2002, nr 8.
  3. Black S., Public relations, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2011.
  4. Borkowski T., Z misją czy na pokaz?, "Gazeta Bankowa" 2009, nr 39.
  5. CSR na świecie - odrodzenie, w: Media Planet, Kompendium CSR 2010, nr 4, niezależny dodatek tematyczny dystrybuowany z "Dziennikiem Gazeta Prawna" 2010, nr 113.
  6. Davis A., Public relations, PWE, Warszawa 2007.
  7. Jabłoński W., Public relations - łącz i zarządzaj, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2000.
  8. Friedman M., Kapitalizm i wolność, Warszawa 1997.
  9. Hąbek P., Pawłowska E., Społeczna odpowiedzialność organizacji a kompetencje menedżerów, "Przegląd Organizacji" 2009, nr 2.
  10. Hope E., Public relations jako funkcja zarządzania - zarządzanie komunikacją i budowanie reputacji organizacji, "Organizacja i Kierowanie" 2009, nr 3.
  11. Janik W., Wartość przedsiębiorstwa w świetle jego społecznej odpowiedzialności, w: Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 6, WNUS, Szczecin 2008.
  12. Julewicz A., Ejdys J., Korzyści społecznej odpowiedzialności biznesu, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2009, nr 6.
  13. Kołodziejczyk A., Fundacje korporacyjne, "Marketing w Praktyce" 2009, nr 8.
  14. Kozakiewicz M., Indeks BI-NGO 2007 i 2008. Komunikowanie społecznego zaangażowania firm: narzędzie PR czy symptom zmian postaw w biznesie?, w: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne problemy usług nr 44, Nowoczesne przedsiębiorstwo, t. 1, red. J. Engelhardt, M. Bojak-Trzaskawska, M. Porada- Rachoń, WNUS, Szczecin 2009.
  15. Krasek M., Skwiercz B., CSR to nie filantropia, "Marketing w Praktyce" 2007, nr 12.
  16. Kuraszko I., Do raportu, w: CSR 2009 trendy, dodatek tematyczny dystrybuowany z "Press" 2009, nr 20.
  17. Łudzińska K., Zdziarski M., CSR rynkowe zasady, socjalne cele, " Business Magazine" 2003, nr 9.
  18. Menadżerowie 500 i odpowiedzialny biznes. Wiedza - postawy - praktyka. Raport. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Bank Światowy, Akademia Rozwoju Filantropii, Warszawa 2003.
  19. Ochwat A., CSR czy PR?, "Home & Market" 2010, nr 9.
  20. Olędzki J., Public relations w komunikacji społecznej, w: Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, red. J. Olędzki, D. Tworzydło, PWN, Warszawa 2006.
  21. Społeczna odpowiedzialność biznesu, materiały z warsztatów prowadzonych przez Deloitte, Szczecin, hotel Radisson, 22.11.2011.
  22. Stafiej A.M., Prochenko P., CSR komunikowanie o społecznej odpowiedzialności biznesu, "Brief" 2004, nr 4.
  23. Stodolak S., Marketing wyrzutów sumienia, "Wprost" 2011, nr 1.
  24. Szymańska M., Trubisz E., Manipulowanie strategią CSR w branży tytoniowej na przykładzie koncernu British American Tabacco, w: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 116, Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, red. A. Kaleta, K. Moszkowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2010.
  25. Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo Placet, wyd. 4 zmienione i rozszerzone, Warszawa 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-4881
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu