BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kusztelak Przemysław (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Determinanty stosowanych strategii i osiąganych zysków w grach w postaci normalnej - podejście eksperymentalne
Determinants of Strategy and Profit in Game Theory Models - an Experimental Approach
Źródło
Decyzje, 2013, nr 19, s. 53-74, rys., tab., bibliogr. 5 poz.
Słowa kluczowe
Racjonalność, Równowaga, Teoria gier
Rationality, Balance, Game theory
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł przedstawia wyniki eksperymentu, którego celem było wyznaczenie determinant wybieranych przez uczestników strategii oraz ich zyskowności. Badanie polegało na dokonaniu przez uczestników serii wyborów w N-osobowych skończonych grach, w których każdy z graczy miał do wyboru trzy możliwości. Wszystkie gry posiadały jednoznacznie wyznaczone teoretyczne rozwiązanie (jedyną równowagę Nasha, do której można było dojść, stosując iterowaną eliminację strategii ściśle zdominowanych). Sprawdzono m.in., czy znajomość teorii gier i umiejętność stosowania jej narzędzi wpływa na podejmowane decyzje i osiągane zyski. Najważniejszym wnioskiem płynącym z przeprowadzonego badania jest niespełnienie predykcji teoretycznych bazujących na równowadze Nasha. Wybieranie strategii nierównowagowych przez osoby o stosunkowo małej wiedzy teoretycznej było spowodowane nieumiejętnością znalezienia takiej strategii. Jednak uczestnicy z relatywnie wysoką wiedzą teoretyczną wybierali strategie nierównowagowe świadomie, oczekując wyższego zysku. Oznacza to, że teoretyczna wiedza jest przydatna, ale jej stosowanie powinno być dostosowane do sytuacji w rzeczywistym świecie. Umożliwia to osiągnięcie zysków wyższych niż przewiduje to teoria. (abstrakt oryginalny)

This paper presents the results of study on the probability distortion. The distortion is studied at two levels: (i) in the decision maker's perception (expressed as subjective judgements), and (ii) in the decision maker's choices (expressed in decision weights). The study examined how the two types of distortion - concerning perception and weights - depend on the way information on probability is presented. Two formats of probability information were distinguished: descriptive (expressed in numbers) and experience. The results confirmed the hypothesis of lower perceptual distortion of objective probability when the information on payout distribution was presented using the experience-based format than when the information was given as a description. The hypothesis on the lower distortion of probability in decision weights with the experience probability format was not confirmed. An unexpected result was a lower risk seeking with the experience format. This effect seems to be a result of attributing lower weights than with the descriptive format. Furthermore, it appears that the probability distortion in decision weights at least partly results from the distortion in perception. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bosch-Domènech, Antoni, Josè Montalvo, Rosemarie Nagel i Albert Satorra. 2002. One, two, (three), infinity: Newspaper and lab beauty-contest experiments. "American Economic Review" 92 (5).
  2. Camerer, Colin. 2003. Behavioral Game theory: experiments in strategic interaction. Princeton: Princeton University Press.
  3. Costa-Gomes, Miguel, Vincent Crawford i Bruno Broseta. 2001. Cognition and Behavior in Normal-Form Games: An Experimental Study. "Econometrica" 69 (5).
  4. Krawczyk, Michał (red). 2012. Ekonomia Eksperymentalna. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  5. Stahl, Dale i Paul Wilson. 1995. On Players' Models of Other Players: Theory and Experimental Evidence. "Games and Economic Behavior" 10.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-0092
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7206/DEC.1733-0092.3
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu