BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowodziński Paweł (Politechnika Częstochowska)
Tytuł
Strategic Decisions as a Value Creating Factor : Evidence From NewConnect WSE Market
Decyzje strategiczne jako czynnik tworzący wartość przedsiębiorstwa na przykładzie spółek rynku NewConnect
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2011, nr 49, s. 105-118, rys., tab., bibliogr. 20 poz.
Słowa kluczowe
Tworzenie wartości, Rynek NewConnect, Decyzje strategiczne, Wartość przedsiębiorstwa
Value creation, NewConnect market, Strategic decisions, Enterprise value
Uwagi
streszcz., summ..
Abstrakt
W artykule zaprezentowano wpływ podejmowanych decyzji na poziomie strategicznym na funkcjonowanie i wyniki przedsiębiorstw. Strategie które korelują istniejące zasoby organizacji oraz alternatywne źródła finansowania w celu tworzenia nowych produktów, usług i rynków mają pozytywny wpływ na tworzenie wartości w obrębie przedsiębiorstwa. Takie strategie mają istotny wpływ na jakość funkcjonowania firm, jednocześnie zyskują aprobatę inwestorów. Utworzenie rynku NewConnect było istotnym krokiem w rozwoju polskiego sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zaprezentowano strategię zaistnienia na rynku publicznym, możliwą do wykorzystania zwłaszcza przez małe podmioty, z krótką historią, ale z wysokim potencjałem wzrostu. (abstrakt oryginalny)

The primary objective of this study was to investigate the impact of the strategic decision on the performance of the organization. Superlative strategies that recombine the firm's existing resources and access to alternative financing, to create new products, processes, or technologies have a positive effect on value creation within the organization. Correspondingly, acquiring new strategies also has positive effects on investors' reactions and expectations. Excellent and difficult to imitate strategic actions contribute the most to organizational management improvement. Firms that have failed to meet the performance expectations of investors must seek new ways of creating com-petitive advantage. Due to seeking the new ways of developing strategies, the creation of NewConnect was an important event for the entire SME population in Poland. The new linkage between companies and the public market demonstrated to be the best growth option and value creating factor as well as considerable strategy for SME. The proposed strategy characterized in this work is to focus on the possibility to enter the NewConnect market which be-nefited from stable interest of issuers, as demonstrated by the steady inflow of new listings. NewConnect issuers are typically small with a short business history and a need for capital to realize their vision. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Morrow J.L, Sirmon D.G., Hitt M.A, Holcomb T.R.: Creating Value in the Face of Declining Performance: Firm Strategies and Organizational Recovery, Strategic Management Journal 28(3), 2007.
  2. Williamson P.J, Zeng M., Value-for-money Strategies for Recessionary Times, Harvard Business Review, 3/2009.
  3. Lewandowska L., NewConnect - an alternative platform for new innovative companies, Comparative Economic Research, vol. 13, Issue 1/2, 2010.
  4. InY., Zimmerman M., Crystal J., An Empirical Study of the Impact of CEO Characteristics on New Firms' Time to IPO, Journal of Small Business Management, vol. 49, no. 2, 2011.
  5. Walters B., Kroll M., Wright P., The Impact Of TMT Board Member Control And Environment On Post-IPO Performance, Academy Of Management Journal, vol. 53, no. 3, 2010.
  6. Papadakis V., Barwise P.: Strategic Decisions, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 1998.
  7. Huang J.H, Chu T.Y., Chen C.T., GRA Decision Making Model for the Integrated Strategies of Life Cycle with Industrial Value Chain, Journal of Grey System, 2/2009.
  8. Dobni B.C., Achieving Synergy between Strategy and Innovation: the Key to Value Creation, International Journal of Business Science and Applied Management, vol. 5(1), 2010.
  9. Massawe P., James A., Todman A., Critical Evaluation of Strategies for Value Creation in Knowledge Driven Organisations, Proceedings of the International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management & Organizational Learning, 2010.
  10. Rappaport A.: Selecting Strategies That Create Shareholder Value, Harvard Business Review, May-June, 1981.
  11. Picken S.D.B.: Values and Value Related Strategies in Japanese Corporate Culture, Journal of Business Ethics, vol. 6(1987).
  12. Jackson I.A. Nelson J.: Values-Driven Performance: Seven Strategies For Delivering Profits With Principles, Ivey Business Journal, 11-12, 2004.
  13. Fang E, Palmatier R.W., Steenkamp J.B.E.M., Effect of Service Transition Strategies on Firm Value, Journal of Marketing, vol. 72/2008.
  14. Forbis J.L., Mehta N.T.: Value-Based Strategies For Industrial Products, Business Horizons, vol. 24(3), 1981.
  15. Ray K.K., Value-Based Management Strategy: An Alternative Approach to Executive Compensation at TCS, The Icfai Journal of Business Strategy, vol. IV, No. 4, 2007.
  16. New Connect WSE Stock Market, New Connect a Year Later: Road to Maturity Report, Warszawa 2008.
  17. Pástor L., Taylor L.A., Veronesi P., Entrepreneurial Learning, the IPO Decision, and the Post-IPO Drop in Firm Profitability, Review of Financial Studies, vol. 22, no. 8, 2009.
  18. Kurczewska A., Financing Technology - Intensive Sectors in Poland. Cases of Small and Innovative Enterprises in IT Sector, [in:] Skrzypek E., Kunasz M., (ed.) Determinants of Innovativeness, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2009.
  19. Lewandowska L., NewConnect - an alternative platform for new innovative companies, Comparative Economic Research, vol. 13, Issue 1/2, 2010.
  20. Hsu H., Reed A., Rocholl J., The New Game in Town: Competitive Effects of IPOs, Journal of Finance, vol. 65, no. 2, 2010.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1733-2842
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu