BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wojcieszak Andrzej (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Główne cele rozwoju krajowego systemu demontażu samochodów wycofanych z eksploatacji województwie zachodniopomorskim
The Main Aims of Developing Dismanting of end Life Vehicles System
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 2012, nr 30, s. 261-270, tab., bibliogr. 7 poz.
Tytuł własny numeru
Makro- i mikroekonomiczne zagadnienia gospodarowania, finansowania, zarządzania
Słowa kluczowe
Motoryzacja, Ochrona środowiska
Motorization, Environmental protection
Uwagi
streszcz., summ..
Abstrakt
W artykule przedstawiono przykłady polskich i zagranicznych kaW artykule przedstawiono ustawowe wymogi wdrażania w polskich warunkach unijnej dyrektywy dotyczącej koncepcji budowy systemu demontażu samochodów wycofanych z eksploatacji (SWE). Przedmiotem rozważań jest wskazanie priorytetowych celów tego systemu oraz sposobów ich osiągnięcia, jak również ocena aktualnego stanu implementacji przepisów unijnych do polskiego prawodawstwa. W treści artykułu wskazano na potencjalne zagrożenia oraz nieprawidłowości dotychczasowego funkcjonowania systemu. (abstrakt oryginalny)

The number of end life cars increased within the last few years. It is connected with the high volume of imported cars. In the nearest future there should be created new dismantling stations in Poland. It is connected with the growing number of end life vehicles. The stations should comply with EU directives. The task of dismantling end life cars is becoming a serious problem for the environment. In Poland, over 1 million of end-of-life vehicles are to be managed annually. Material recycling is becoming increasingly competitive, as compared to acquiring materials from metal ores (natural resources). For a long time, Poland will continue to be a place where a considerable number of vehicles from Western Europe end their lives. Poland has exceptional chances of the development of the car recycling system and should take advantage of them! (original abstract).
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Dyrektywa UE 2000/53/UE z 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji.
  2. Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, Dz.U. nr 25, poz. 202.
  3. Gawęda T., Pozbyć się wraków, "Ekoprofit" 2002, nr 2.
  4. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, Wydawnictwo WKiŁ, Warszawa 2006.
  5. Rogaliński A., Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji w świetle obowiązujących przepisów, "Eksploatacja i Niezawodność" 2006, nr 1.
  6. Wojcieszak A., Recykling samochodów w aspekcie deficytu surowców metalicznych, cz. 1, "Recykling" 2012, nr 9/141.
  7. Wojcieszak A., Dynamika rozwoju i efektywności systemu demontażu samochodów wycofanych z eksploatacji na terenie województwa łódzkiego, cz. 1, "Logistyka Odzysku" 2012, nr 3.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-4881
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu