BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Marcinkowska Monika (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Rachunkowość społeczna - czyli o pomiarze wyników przedsiębiorstw w kontekście oczekiwań interesariuszy
"Social accounting" - or how to measure companies' performance in the context of stakeholders' expectations
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 271, t. 1, s. 502-525, rys., tab., bibliogr. 34 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Zarządzanie finansami firm - teoria i praktyka
Słowa kluczowe
Rachunkowość społeczna, Interesariusze, Społeczna odpowiedzialność
Social Accounting, Stakeholders, Social Responsibility
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie i ocena przydatności najważniejszych narzędzi rachunkowości społecznej, czyli instrumentów służących pomiarowi wyników przedsiębiorstw w kontekście ich relacji z interesariuszami. Przedstawiono podstawy teoretyczne rachunkowości społecznej, a następnie omówiono najważniejsze narzędzia: sprawozdanie z wartości dodanej, wielopłaszczyznowe karty dokonań, sprawozdania na temat zrównoważonego rozwoju, kartę odpowiedzialności, pryzmat wyników i inne koncepcje. Wskazane narzędzia pozwalają na dokonanie pomiaru dokonań przedsiębiorstw z uwzględnieniem oceny realizacji oczekiwań interesariuszy. Niektóre z nich są także dojrzałymi koncepcjami przydatnymi w procesie zarządzania relacjami podmiotu z jego interesariuszami. Całość wieńczy porównanie przydatności poszczególnych instrumentów.(abstrakt oryginalny)

The article aims to present and assess the main concepts of "social accounting", i.e. the tools to measure companies performance in the context of their relationships with stakeholders. The paper presents the theoretical basis of social accounting, and then discusses the most important tools: value added statement, multifaceted scorecards, reports on sustainable development, accountability scorecard, performance prism ant other concepts. The discussed tools measure the achievements of a company, including the evaluation of the expectations of stakeholders. Some of them are also mature concepts useful in the process of stakeholders relationship management. The paper ends with the comparison of the usefulness of various instruments.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. AccountAbility, AA1000 AccountAbility Principles Standard 2008, AccountAbility, London 2008.
  2. ADvTECH Group, Annual Report 2011, 2012, http://financialresults.co.za/2012/advtech_ar2011 [dostęp 27.12.2012].
  3. Bao B.-H., Bao D.-H., Usefulness of value added and abnormal economic earnings: an empirical examination, "Journal of Business Finance & Accounting", 25 (1) & (2), January/March 1998.
  4. Bourguignon A., Malleret V., Nørreklit H., The American balanced scorecard versus the French tableau de bord: the ideological dimension, "Management Accounting Research", vol. 15, Issue 2, June 2004.
  5. CapGeminiErnst & YoungCenter For Business Innovation, Measuring the Future: The Value Creation Index, 2000.
  6. Cross K.F., Lynch R.L., For good measure, "CMA Magazine", April 1992.
  7. Eccles R.G., Krzus M.P., One Report. Integrated Reporting for a Sustainable Strategy, John Wiley & Sons, New Jersey 2010.
  8. Edvinsson L., Malone M.S., Intellectual Capital. Realizing Your Company's True Value by Finding Its Hidden Brainpower, HarperBusiness, New York 1997.
  9. EFQM, Model Doskonałości EFQM, 2010, http://www.efqm.pl/index.php/model-doskonalosci-efqm
  10. Friedman A.L., Miles S., Stakeholders. Theory and Practice, Oxford University Press, Oxford 2006.
  11. Gray R., The social accounting project and "Accounting, Organizations and Society" Privileging engagement, imaginings, new accountings and pragmatism over critique?, "Accounting, Organizations and Society" 2002, no. 27.
  12. GRI, Sustainability Reporting Guidelines, ver. 3.1, Global Reporting Initiative, Amsterdam 2011, www. globalreporting.org.
  13. Group of 100, Sustainability: A guide to triple bottom line reporting, 2003.
  14. IIRC, Towards Integrated Reporting. Communicating Value in the 21st Century, International Integrated Reporting Committee, 2011.
  15. Infosys, Annual Report 1998/99, 1999.
  16. Kaplan R., Norton D.P., Having trouble with your strategy? Then map it, "Harvard Business Review", September-October 2000.
  17. Kaplan R., Norton D.P., Strategy Maps. Converting Intangible Assets Into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, Boston 2004.
  18. Kaplan R., Norton D.P., The Strategy - Focused Organization. How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment, Harvard Business School Press, Boston 2001.
  19. Kaplan R.S., Norton D.P., The Balanced Scorecard. Translating Strategy Into Action, Harvard Business School Press, Boston 1996.
  20. Marcinkowska M., Jak mierzyć dokonania przedsiębiorstwa - czyli o równoważeniu kart wyników, "Przegląd Organizacji" 2002, nr 10.
  21. Marcinkowska M., Roczny raport z działań i wyników przedsiębiorstwa. Nowe tendencje w sprawozdawczości biznesowej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  22. Martory B., Tableaux de bord sociaux. Pilotage, animation, décision, Editions Liaisons, Paris 2004.
  23. Meyer Ch., How the right measures help teams excel, "Harvard Business Review", May-June 1994.
  24. Mook L., Social Accounting, [w:] R. Taylor (ed.), Third Sector Research, Springer, New York 2010.
  25. Nelly A., Adams Ch., Kennerley M., The Performance Prism. The Scorecard for Measuring and Managing Business Success, FT Prentice Hall, London 2002.
  26. Nickols F., The Accountability Scorecard. A Stakeholder-based Approach to "Keeping Score", 2002, www.home.att.net (dostępne także na www.performance-measurement.net).
  27. Nowak Ł., Stanoch E., Indeks Tworzenia Wartości - wpływ czynników niematerialnych na wzrost wartości firmy, "Monitor Rachunkowości i Finansów" 2001, nr 7-8(31).
  28. Owen D., Green Reporting, Chapman & Hall, London 1992.
  29. Purdy D.E., The enterprise theory: an extension, "Journal of Business Finance & Accounting", vol. 10, Issue 4, December 1983.
  30. Riahi-Belkaoui A., Value Added Reporting and Research: state of the Art, Greenwood Publishing, 1999.
  31. Skandia Annual Report 1999, Skandia, 2000.
  32. Sveiby K.E., The New Organizational Wealth, Berrett-Koehler Publishers, Inc., San Francisco 1997.
  33. Svendsen A.C., Boutilier R.G., Abbott R.M., Wheeler D., Measuring the Business Value of Stakeholder Relationships, CIM, SSB, CICA, Toronto 2001.
  34. Zakhem A.J., Palmer D.E., Stoll M.L. (red.), Stakeholder Theory. Essential Readings in Ethical Leadership and Management, Prometheus Books, New York 2008.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu