BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rosa Grażyna (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Kreowanie silnej marki produktu jako źródła przewagi konkurencyjnej
Creating a Strong Brand Product as a Source of Competitive Advantage
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 2012, nr 20, s. 183-191, bibliogr. 5 poz., tab.
Słowa kluczowe
Marka, Przewaga konkurencyjna, Produkt
Brand, Competitive advantage, Product
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja

Abstrakt
W artykule omówiono zagadnienie marki w aspekcie źródła przewagi konkurencyjnej. Poddano analizie jedną z kategorii charakteryzujących markę - siłę marki. Wyniki analizowanych badań pochodzą z Rankingu najcenniejszych polskich marek. Podstawowym kryterium doboru marek do rankingu jest miejsce ich narodzin - polskość. Siła marki jest wyznacznikiem pozycji produktu na tle konkurentów, wpływa na wielkość sprzedaży i rynku konsumentów. O sile marki decyduje szereg czynników, które można pogrupować na: tworzące pozycję rynkową, relacje z klientami, postrzeganie marki i rodzaj rynku. Przeprowadzona analiza wykazała, że liderami na polskim rynku są głównie marki z tradycją, które dbają o stałe kształtowanie swojego wizerunku, przywiązują wagę do działań promocyjnych. Do najlepszych polskich marek należą: Wedel, Winiary, Lubella, TVN, Pudliszki, Apart. Najsilniejszą marką pozostaje Wedel, choć oceny niektórych czynników wskazują na konieczność poprawy działań.

The article discusses the issue of the brand in terms of sources of competitive advantage. Analyzed were selected categories connected with the strength of the brand. The aim of the paper is an analysis of the market transformation of Polish brands, the analysis of rankings in various categories, evaluating the causes of changes in the market. The results of the studies come from the ranking of the most valuable Polish brands.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ranking najcenniejszych polskich marek, "Rzeczpospolita", dodatek "Marki Polskie" 2.12.2010.
  2. Encyklopedia marketingu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1998, s. 281 i 342.
  3. W. Wrzosek, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 1994.
  4. A.P. Muhlemann, J.S. Oakland, K.G. Lockyer, Zarządzanie, produkcja i usługi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 157.
  5. G. Urbanek, Obliczyć siłę marki, Ranking najcenniejszych polskich marek, "Rzeczpospolita", dodatek "Marki Polskie", 2.12.2010, s. 27.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1509-0507
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu