BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dominiak Łukasz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Tytuł
Cztery koncepcje zoon politikon : uwagi dotyczące problematyczności politycznej natury człowieka
The Four Concepts of 'Zoom Politikon' : Remarks Concerning the Problem of the Political Nature of Man
Źródło
Horyzonty Polityki, 2010, vol. 1, nr 1, s. 91-109
Tytuł własny numeru
Polityczna natura człowieka
Słowa kluczowe
Historia myśli politycznej, Demokracja, Polityka
History of political thought, Democracy, Politics
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł omawia cztery różne modele służące rozumieniu koncepcji zoon politikon. Przyjmuje się, iż to klasyczne pojęcie może być nadal stosowane przy opisie fundamentalnych cech życia politycznego w ramach współczesnych wspólnot politycznych. Pierwszy model brany pod uwagę to "koncepcja indywidualistyczna", w której generalnie dąży się do zredukowania przestrzeni politycznej do kwestii ekonomicznego zarządzania. Drugi model, "hegemonistyczny", zamienia debatę publiczną w ideologiczną wojnę. Trzeci model sprowadza się do "poglądu perfekcjonistycznego" i wiąże się z odgórną perspektywą ludzi mądrych czy sprawiedliwych, wnosząc tym samym przekonanie, iż pewni ludzie mogą być w posiadaniu prawdy, podczas gdy w demokracji mogą istnieć jedynie różne opinie o tym, co jest prawdziwe czy sprawiedliwe. Czwarty model, "deliberatywny", najbardziej odpowiada współczesnej polityce. Kluczowym wzorem jest tutaj postać Sokratesa, który nie posiadł prawdy, lecz ciągle jej szuka i rozpatruje możliwe odpowiedzi w sferze opinii, zyskując tym doskonałość, na jaką stać człowieka. (abstrakt oryginalny)

The article examines four different models of understanding the concept of zoon political. It is presupposed that this classical notion can still serve as a means of description of the fundamental tenets of political life as it appears within contemporary political communities. The first model taken into consideration is called "the individualistic concept" and it generally tends to reduce the political space to the issue of economic management. The second model, "hegemonistic", makes the public debate nothing more than a war of ideologies. The third model amounts to the "perfectionist view" and it seems necessarily involved in wise or just men's looking down on their fellow citizens, so it carries the conviction that some people may be possessed of truth whereas in democracy there can be only various opinions about what is true or just. The fourth model, "deliberative", is the most relevant one in the context of contemporary politics. Here the central, epitomic figure is Socrates, who does not possess the truth but is constantly seeking for it and searching possible answers in the realm of opinions, thus gaining excellence as humanly possible. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Arystoteles, Polityka, 1253a 2-3
  2. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna, z. 179, art. 23
  3. J.M. Finnis, Aquinas. Moral, Political, and Legal Theory, Oxford University Press, New York 2004, s. 103-131.
  4. Ł. Dominiak, Życie w ukryciu jako droga prawdy. Uwagi hermeneutyczne do scholiów Nicolasa Gómeza Dâvili, [w:] Między sceptycyzmem a wiarą. Nicolas Gómez Dâvila i jego dzieło, red. B.J. Obidzińska, K. Urbanek, Furta Sacra, Warszawa 2008, s. 61-76.
  5. J. Locke, Dwa traktaty o rządzie (Drugi traktat), § 90.
  6. M.J. Sandel, The Procedural Republic and the Unencumbered Self, [w:] M.J. Sandel, Public Philosophy, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 2005, s. 156-173.
  7. J. Rawls, The Circumstances of Justice, [w:] J. Rawls, A Theory of Justice, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 1972, s. 126-130.
  8. M. Foucault, Powers/Knowledge (interviews), red. С. Gordon, Harvester Press, Brighton 1986, s. 131
  9. M. Foucault, Gry władzy, "Literatura na Świecie" 1988, nr 6, s. 273
  10. M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Aletheia, Warszawa 1998, s. 35
  11. M. Foucault, Wola wiedzy, [w:] M. Foucault, Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa 2000.
  12. J. Firmis, G. Grisez, J. Boyle, Practical Principles, Moral Truth, and Ultimate Ends, "The American Journal of Jurisprudence" 32 (1987).
  13. H. Arendt, Kondycja ludzka, Aletheia, Warszawa 2000, s. 33.
  14. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna, z. 96, art. 4 oraz z. 109, art. 3.
  15. A. Maclntyre, Dziedzictwo cnoty, PWN, Warszawa 1996, s. 338, passim.
  16. Platon, Obrona Sokratesa, 38a.
  17. Platon, Menem, 80c.
  18. M.J. Sandel, Liberalism and the Limits of Justice, Cambridge University Press, Cambridge 1998, s. 217-218.
  19. H. Arendt, Myślenie, Czytelnik, Warszawa 2002, s. 233.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2082-5897
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu