BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sokół Joanna (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Rola i znaczenie back office w działalności banku komercyjnego
Duties, Procedures and Risk Connected with Activities of Bank's Back Office
Źródło
Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, 2011, nr 30, s. 136-148, bibliogr. 21 poz.
Słowa kluczowe
Banki komercyjne, Bankowość, Obsługa klienta
Commercial banks, Banking, Customer service
Uwagi
summ.
Abstrakt
Artykuł ma na celu przybliżenie podstawowych zadań komórki banku, odpowiedzialnej za obsługę operacyjną i księgową transakcji zawieranych przez departament skarbu i sposobu, w jaki zadania te są wykonywane. Komórka ta często jest nazywana back office, ponieważ stanowi zaplecze administracyjne dla dealing room, w którym przeprowadzane są transakcje wymiany walutowej, transakcje depozytowo-pieniężne, operacje na papierach wartościowych oraz transakcje na instrumentach pochodnych. Transakcje te są przeprowadzane na rachunek własny banku lub w imieniu klienta.(fragment tekstu)

Back office is responsible for processing deals done in front office by bank dealers. The back office role consists of physical settlement of transactions and post - settlement duties. These include, inter alia, verification of trade and settlement instructions, edition of trade details, general ledger entries, release of payments and reconciliation of nostro accounts. Although functioning of back office does not bring profits itself it can easily contribute to losses trough inappropriate functioning or by insufficient control of dealers activity. History of banking indicates cases where banks collapsed due to incorrect co-operation between back office and dealing room. The size of the market, development of technology and arrival of new financial instruments make the role of back office and its part in controlling risk more and more important. When so many banks offer similar products, what distinguishes them is the level of quality of service provided by back office to its customers and other banks (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Clarck N., Jolly D., French Bank Says Rouge Trader lost $7Billion, "The New York Times", January 25, 2008.
  2. Chlebnicki M., Siciak P., Szczupłe zarządzanie, "Gazeta Bankowa" 2011 nr 3.
  3. Greuning H. van, Brajovic Bratanovic S., Analyzing and Managing Banking Risk, The International Bank for Reconstruction and Development, The World Bank, Washington D.C., 2003.
  4. Heffernan S., Nowoczesna bankowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  5. King M.J., Back Office and Beyond, A Guide to Procedures, Settlements and Risk in Financial Markets, Harriman House Ltd in association with Glimour Drummond Publishing, Petersfield 2003.
  6. McCarthy M.P., Flynn T., Risk from CEO and Board Perspective: What all Managers need to know about Growth in a Turbulent World, McGraw-Hill Professional Publishing, New York 2004.
  7. Nolan D., Amos G., Mastering Treasury Office Operations, FT Prentice Hall, London 2001.
  8. Pietrzak E., Międzynarodowe operacje walutowe, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa 1992.
  9. Progress in Reducing Foreign Exchange Settlement Risk. Cosultative Report, Committee on Payment and Settlement Systems, Bank for International Settlements, Bazylea 2007.
  10. Ruchniewicz A., Infrastruktura międzynarodowych rozliczeń, [w:] Rozliczenia międzynarodowe, red. D. Marciniak-Neider, PWE, Warszawa 2011.
  11. Safizadeh M.H., Field J.M., Ritzman L.P., An empirical analysis of financial services processes with a front-office or back-office orientation, "Journal of operations Management" 2003, nr 21.
  12. Settlement Risk in Foreign Exchange Transactions, Bank for International Settlements, Bazylea 1996.
  13. Szmelter M., Dealing room, [w:] Finanse, bankowość i rynki finansowe, red. E. Pietrzak i M. Markiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006.
  14. Świątkowski A., Podręcznik polskiego dealera, Sorbog, Warszawa 1990.
  15. Triennal Central Bank Survey. Report on Global Foreign Exchange Market Activity in 2010, Bank for International Settlements, Bazylea 2010.
  16. Walewska D., Societe Generale oszukane na 5 miliardów euro, "Rzeczpospolita" 25.01.2008.
  17. Weithers T., Foreign Exchange. A Practical Guide to the FX Markets, John Wiley & Sons Inc., Hoboken, New Jersey 2006.
  18. Zhang P.H., Barings Bankruptcy and Financial Derivatives, World Scientific Publishing, Singapore 1995.
  19. Źródła
  20. Ustawa z dnia 16 listopada 2000 o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu Dz. U. 2010, nr 46, poz. 276.
  21. Uchwała nr 1/2004 Rady Polityki Pieniężnej z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie stóp rezerwy obowiązkowej i wysokości oprocentowania rezerwy obowiązkowej Dz. U. NBP 2004, nr 2, poz. 2.
  22. Uchwała nr 15/2004 Zarządu Narodowego banku Polskiego z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie zasad i trybu naliczania oraz utrzymywania przez banki rezerwy obowiązkowej Dz. U. NBP 2004, nr 3, poz. 4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-6153
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu