BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kuligowska Izabela (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Przedmiot i metodologia rozprawy doktorskiej "Reformy decentralizacyjne w Wielkiej Brytanii a rozwój transportu"
The Subject and Research Methodology of the Doctoral Thesis "The Decentralization Reforms in Great Britain and the Development of Transport"
Źródło
Przegląd Europejski, 2012, nr 1, s. 32-50
Słowa kluczowe
Decentralizacja polityczna, Transport
Political decentralization, Transport
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Wielka Brytania
United Kingdom
Abstrakt
Zaprezentowano problematykę, zakres badań oraz metodologię rozprawy doktorskiej Izabeli Kuligowskiej pt.: "Reformy decentralizacyjne w Wielkiej Brytanii a rozwój transportu". Zdefiniowano problem badawczy, a także wskazano przesłanki wyboru tematu dysertacji.

The article explains the methodological aspects of the doctoral thesis on the impact of the devolution reforms on the functioning and the development of the British transport system. Devolution in the United Kingdom - viewed simply as a process of political decentralisation - has nonetheless complex and asymmetrical nature with different territorial jurisdictions granted different powers and institutional arrangements. Arguments for decentralisation and devolution in Scotland, Wales, Northern Ireland and England have emphasized the potential of those countries to foster innovation in policy making, also in the area of transport. Thus, it was justified to raise questions about divergence or convergence of transport solutions between those territorial jurisdictions and try to assess the extent to which devolution has impacted upon the formulation and delivery of transport policy in the UK. Although difficult with ongoing qualitative readjustments of devolved institutions' functions and powers, it was possible to indicate both the direct relationship between the level of autonomy and the successful policy innovation and the positive correlation between the level of autonomy and the increase in transport investments. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bache I., Flinders M. (red.), Multi-level Governance, Oxford 2005.
  2. Banister D., Transport Planning, London-New York, 2002.
  3. de Dios Ortuzar J., Willumsen L.G., Modelling Transport, Chichester-New York, 2009.
  4. Lumsden K., Robinson Ch., Transport Model for Scotland. End of Term Report, MVA 2005.
  5. Wiener A., Th. Diez, European Integration Theory, Oxford 2004.
  6. Wilson D., Game Ch., Government beyond the Centre. Local Government in the United Kingdom, Basingstoke 2002.
  7. Wilson D., Game Ch., Local Government in the United Kingdom, Basingstoke 2002.
  8. Yin R.K., Case Study Research, Design and Methods, Newbury Park 1994.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-2478
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu