BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zarzecki Dariusz (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Cele, funkcje i stopnie sformalizowania wyceny przedsiębiorstw
Objectives, Functions and Types of Business Valuation
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2009, nr 17, s. 287-299, bibliogr. 23 poz.
Słowa kluczowe
Modele wyceny, Wycena przedsiębiorstwa dla potrzeb prywatyzacji, Metody wyceny przedsiębiorstwa, Teoria wartości
Pricing models, Valuation of companies for privatization, Business valuation method, Value theory
Uwagi
streszcz., summ..
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony podstawowym kwestiom związanym z wyceną przedsiębiorstw, tj. powodów i motywacji skłaniających do przeprowadzenia wyceny przedsiębiorstw, funkcji i rodzajów wycen (stopnie sformalizowania). Wycena przedsiębiorstw dostarcza szacunki wartości, które służą jako kluczowe wskaźniki w procesie podejmowania decyzji. Jest wiele sytuacji, w których wycena biznesu jest niezbędna i użyteczna. Teoria i praktyka wyceny przedsiębiorstw wykorzystuje trzy rodzaje wycen: 1) pełną wycenę (appraisal), 2) ograniczoną wycenę (limited appraisal), 3) szacunkową wycenę (calculation). Niektórzy autorzy wyróżniają: 1) wyceny informacyjne (informative valuations), 2) wyceny dla zachowania środków ostrożności (precuationary valuations), 3) wyceny wiążące (binding valuations). (abstrakt oryginalny)

The paper deals with basic issues related to business valuation, i.e. reasons for and motives of performing business appraisals, functions of business valuation, and types of business valuations (lev els of formalization). Business valuation provides estimates of value that serve as key indicators for decision making. There are many cases in which business valuation is necessary and useful. Theory and practice of business valuation recognizes three kinds of business valuations: 1) appraisal; 2) limited appraisal; 3) calculation. Some distinguish discriminate: 1) informative valuations; 2) precautionary valuations; 3) binding valuations.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. orowiecki R., Jaki A., Kaczmarek J.: Metody iprocedury wyceny przedsiębiorstw i ich majątku. Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  2. Brealey R., Myers S.: Principles of Corporate Finance, Third Edition., McGraw-Hill, New York 1989.
  3. BVS-I, General Requirements for Developing aBusiness Valuation. American Society of Appraisers, The Business Valuation Committee, Herndon 2008.
  4. BVS-II, Full Written Business Valuation Report. American Society of Appraisers. The Business Valuation Committee, Washington 1991.
  5. Clarke Ch.J.: Using Finance for Competitive Advantage. Long Range Planning, 1988, Vol. 21, nr 2.
  6. Copeland T., Koller T., Murrin J.: Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies. John Wiley & Sons, New York 1990, Preface.
  7. Friedrich R., Lubos G., Dworzecki Z.: Jak oceniać wartość przedsiębiorstwa - metody i  procedury. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa 1992.
  8. Guatri L.: The Valuation of Firms. Blackwell, Cambridge 1996.
  9. Joyce A.A.: Valuation of Nonpublic Companies. W: Accountants' Handbook. Vol. 2, Sixth Edition, Edited by L.J. Seidler and D.R. Carmichael, A Ronald Press Publication, John Wiley & Sons, New York 1981.
  10. Kufel M.: Metody wyceny przedsiębiorstwa. Wydawnictwo "Park", Bielsko-Biała 1992.
  11. Lindberg E.B., Ross S.A.: Tobin's q Ratio and Industrial Organization, Journal of Business, January 1981.
  12. McCarthy G.D., Healy R.E.: Valuing a Company. Practices and Procedures. The Ronald Press Company, New York 1971.
  13. Miles R.C.: Basic Business Appraisal. John Wiley & Sons, New York 1984.
  14. Pratt S.P., Reilly R.F., Schweihs R.P.: Valuing a Business. The Analysis and Appraisal of Closely Held Companies. Irwin Professional Publishing, Chicago 1996.
  15. Prodhan B.K., Harris M.C.: Systematic Risk and the Discretionary Disclosure of Geographical Segments: An Empirical Investigation of US Multinationals. Journal of Business Finance and Accounting, Autumn 1989, Vol. 16, nr 4, Basil Blackwell.
  16. Prywatyzacja przedsiębiorstw. Formy-Sposoby realizacji-Doświadczenia. Red. R. Borowiecki. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Warszawa-Kraków 1992.
  17. Rappaport A.: Selecting Strategies that Create Shareholder Value. Harvard Business Review, 1981, May/June.
  18. Reimann B.C.: Creating Value to Keep the Raiders at Bay. Long Range Planning, 1989, Vol. 22, nr 3.
  19. Reimann B.C;: Implementing Value-Based Strategic Management. Planning Review, 1986, July.
  20. Seitz N.: Shareholders Goals, Firm Goals and Firm Financing Decisions. Financial Management, Autumn 1982.
  21. Treynor J.L.: The Financial Objective in the Widely Held Corporation. Financial Analysts Journal, March-April 1981
  22. . Verecchia R.E.: Discretionary Disclosure. Journal of Accounting and Economics, Vol. 5 1983.
  23. Weston J.F., Copeland T.E.: Managerial Finance. Ninth Edition, The Dryden Press, Forth Worth 1992. Wycena przedsiębiorstw. Metody - Procedury - Przykłady. Red. R. Borowiecki. Akademia Ekonomiczna w Krakowie i Towarzystwo Naukowe Organizacji i  Kierownictwa, Warszawa-Kraków 1993.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1733-2842
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu