BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rudny Włodzimierz (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Model biznesu w procesie tworzenia wartości
Business Model in Value Creation Process
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 271, t. 2, s. 248-258, rys., tab., bibliogr. 10 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Zarządzanie finansami firm - teoria i praktyka
Słowa kluczowe
Modele biznesowe, Tworzenie wartości
Business models, Value creation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Koncepcja modelu biznesu systematycznie zyskuje na znaczeniu. W rankingu Fortune 500 ponad 30% firm to takie, których źródłem sukcesu - zdaniem analityków - jest innowacyjny model biznesu. Dla większości modeli biznesu wspólnymi elementami są: (1) wybory strategiczne, (2) sieć wartości, (3) proces tworzenia wartości oraz (4) mechanizm zawłaszczania wartości. Błędy w procesie tworzenia modeli biznesu dotyczą zazwyczaj następujących obszarów: błędne założenia odnośnie do bazowej logiki biznesu, ograniczenie liczby uwzględnionych w modelu wyborów strategicznych, brak właściwego zrozumienia procesów tworzenia i zawłaszczania wartości, błędne założenia dotyczące konfiguracji sieci wartości.(abstrakt oryginalny)

The concept of business model has been growing in importance in recent years. According to Fortune 500 ranking, the innovative business model is the main source of success of more than 30 percent of enterprises on the list. There are numerous definitions of business models, however, most of them share the following components: (1) strategic choices, (2) value net, (3) value creation concept, and (4) value appropriation pattern. Business model is often referred to as a "design" or "architecture" of a business. The process of creation and usage of business models is prone to mistakes stemming from e.g. (1) wrong assumptions concerning core business logic, (2) limited number of strategic choices, (3) erroneous understanding of value creation and retention processes, (4) wrong assumptions concerning the value net.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Amit R., Zott C., The fit between product market strategy and business model: Implications for firm performance, "Strategic Management Journal" 2008, issue 29.
  2. Amit R., Zott C., Value creation in e-business, "Strategic Management Journal" 2001, issue 22.
  3. Chesbrough H., Business model innovation: opportunities and barriers, "Long Range Planning" 2010, issue 43.
  4. Chesbrough H., Rosenbloom R., The role of business model in capturing value from innovations: evidence from Xerox corporation's technology spin-off companies, "Industrial and Corporate Change" 2002, vol. 11, issue 3.
  5. Demil B., Lecocq X., Business model evolution: In search of dynamic consistency, "Long Range Planning" 2010, issue 43.
  6. Johnson M., Christensen C., Kagermann H., Reinventing your business model, "Harvard Business Review" 2008, issue 86.
  7. Shafer S., Smith H., Linder J., The power of business models, "Business Horizons" 2005, issue 48.
  8. Smith W., Binns A., Tushman A., Complex business models: managing strategic paradoxes simultaneously, "Long Range Planning" 2010, issue 43.
  9. Teece D., Business models, business strategy and innovation, "Long Range Planning" 2010, issue 43.
  10. Zott C., Amit R., Business model design: An activity system perspective, "Long Range Planning" 2010, issue 43.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu