BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dyduch Monika (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Rola twórczości i przedsiębiorczości w organizacjach jako czynników zmiany podwyższających efektywność - założenia modelu teoretycznego
The Role of Organizational Creativity and Entrepreneurship in Stimulating Performance - Some Conceptual Advances
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 276, s. 18-27, rys., bibliogr. 45 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Strategie i mechanizmy odnowy przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorczość organizacyjna, Efektywność, Organizacja
Entrepreneurship, Organisational entrepreneurship, Effectiveness, Organisation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie roli twórczości i przedsiębiorczości w organizacjach jako zasobów strategicznych powiązanych z efektywnością. Na wstępie przedstawiono pojmowanie twórczości na poziomie analizy organizacji. Następnie zaprezentowano rolę przedsiębiorczości w podwyższaniu efektywności i wreszcie model teoretyczny będący strukturą nośną łączącą zaprezentowane konstrukty. Model ten jest punktem wyjścia do przyszłych badań empirycznych, mających na celu określenie relacji pomiędzy twórczością i przedsiębiorczością organizacyjną a efektywnością. Głównym celem badań jest wyjaśnienie strategicznej roli twórczości w przedsiębiorczych organizacjach działających w burzliwym otoczeniu. Wiązka celów badawczych obejmować będzie: (1) operacjonalizację modelu twórczej strategii i ustalenie jego związków z efektywnością organizacji, (2) określenie związków, przedsiębiorczości organizacyjnej, twórczej strategii z efektywnością organizacji mierzoną zarówno obiektywnie, jak i subiektywnie.(abstrakt oryginalny)

The objective of this paper is to present the role of creativity and entrepreneurship in organizations as strategically important resources that influence the performance. First, the concept of creativity on the organizational level is presented, as opposed to psychological and sociological understanding of individual creativity present in the literature. Second, the construct of organizational entrepreneurship is shown, wolałbym DESCRIBED jak już as well as its links with performance. Finally, a theoretical model that attempts to connect the constructs is proposed. The model is a starting point for the future research finding the relations between organizational creativity, entrepreneurship and performance.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Amabile T.M., Creativity in Context. Boulder, Westview Press, CO, 1996.
  2. Antoncic B., Hisrich R.D., Privatization, corporate entrepreneurship and performance: Testing a normative model, "Journal of Developmental Entrepreneurship" 2003, no. 8, s. 197-218.
  3. Bednarczyk M., Organizacje publiczne. Zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków 2001.
  4. Bhaskar R., Creativity, Love and Freedom, Routledge, London - New York 2011.
  5. Bilton C., Cummings S., Creative Strategy. Reconnecting Business and Innovation, John Wiley and Sons, Chichester 2010.
  6. Borghini S., Organizational creativity: Breaking equilibrium and order to innovate, "Journal of Knowledge Management" 2005, 9, s. 19-33.
  7. Bornstein D., How to Change the World. Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas, Oxford University Press, New York 2004.
  8. Bratnicki M., Dialectics of Corporate Entrepreneurship, WAE, Katowice 2006.
  9. Bratnicki M., Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, WAE, Katowice 2001.
  10. Cameron K.S. (red.), Organizational Effectiveness, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2009.
  11. Chell E., Entrepreneurship, Globalization, Innovation and Development, Thomson Learning, Hampshire 2001.
  12. Combs J.G., Crook T.R., Shook G.I., The dimensionality of organizational performance and its implications for strategic management research, [w:] D.J. Ketchen, D.D. Bergh (red.), Research Methodology in Strategic Management, Elsevier, San Diego 2005, s. 259-286.
  13. Davidsson P., Researching Entrepreneurship, Springer, New York 2005.
  14. De Dreu C.K.W., Nijstad B.A., Bass M., Creativity in individuals and groups: Basic principles with practical implications, [w:] D. De Cremer, R. van Dick, J.K. Murningham (red.), Social psychology and organizations, Routledge, New York - London 2011, s. 297-324.
  15. Dess G.J., Robinson R.B., Measuring organizational performance in the absence of objective measures: The case of privately-held firm and conglomerate business unit, "Strategic Management Journal" 1984, 5, s. 265-273.
  16. Drazin R., Glynn M.A., Kazanjian R.K., Multilevel theorizing abort creativity in organizations. A sense-making perspective, "Academy of Management Review" 1999, 24, s. 286-307.
  17. Dyduch W., Dylematy twórczej strategii - konstrukt i jego operacjonalizacja, "Organizacja i Kierowanie" 2012, nr 1A, s. 97-108.
  18. Dyduch W., Pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej, WAE, Katowice 2008.
  19. Fisher C.M., Amabile T.M., Creativity, improvisation, and organizations, [w:] T. Ricards, M.A. Runco i S. Moger (red.), The Routledge companion to creativity, Routledge, London - New York 2009, s. 13-24.
  20. Ford C.M., A theory of creative action in multiple social domains, "Academy of Management Review" 1996, 21, s. 1112-1142.
  21. Ford C.M., The futurity of decisions as facilitator of organizational creativity and change, "Journal of Organizational Change Management" 2002, 15, s. 635-646.
  22. George J.M., Creativity in organizations, "The Academy of Management Annals" 2007, vol. 3, s. 439-477.
  23. Hult G.T., Ketchen D.J., Nichols E.H., An examination of cultural competitiveness and order fulfillment cycle time within supply chain, "Academy of Management Journal" 2002, vol. 45, s. 577-586.
  24. Ireland R.D., Hitt M.A., Camp S., Sexton D.L., Integrating entrepreneurship and strategic management actions to create firm wealth, "Academy of Management Executive" 2001, no. 1, s. 49-63.
  25. Johnson S., Van de Ven A.H., A Framework for entrepreneurial strategy, [w:] Strategic Entrepreneurship. Creating a New Mindset, red. M.A. Hitt i in., Blackwell, Oxford - Malden 2002, s. 66-85.
  26. Klijn M., Tomic W., A review of creativity within organizations from a psychological perspective, "Journal of Management Development" 2010, 29, s. 322-343.
  27. Kuratko D.F., Welsch H.P., Strategic Entrepreneurial Growth (2nd ed.), South-Western/Thomson, Mason 2004.
  28. Lebas M., Euske K., A Conceptual and operational delineation of performance, [w:] Business Performance Measurement. Theory and practice (2nd ed.), red. A. Neely, Cambridge University Press, Cambridge 2004, s. 65-79.
  29. Leung K., Morris M.W., Culture and Creativity: A Social Psychological Analysis, [w:] De Cremer D., Murnighan J.K., Van Dick R. (red.), Social Psychology and Organizations, Routledge, New York - London 2011, s. 371-395.
  30. Lumpkin G.T., Wales W.J., Ensley M., Entrepreneurial Orientation Effect on New Venture Performance: The Moderating Role of Venture Age, Academy of Management Proceedings, Atlanta 2006, s. 24.
  31. Man T., Lau T., Chan K.F., The competitiveness of small and medium enterprises. A conceptualization with focus on entrepreneurial competencies, "Journal of Business Venturing" 2002, vol. 17, s. 123-142.
  32. Martin L. Critical Realism and Creativity, Routledge, London - New York 2011.
  33. Schindehutte M., Morris M.H., Kuratko D.F., Triggering events, corporate entrepreneurship and the marketing function, "Journal of Marketing Theory and Practice" 2001, vol. 2, s. 19.
  34. Shalley C.E., Zhou J., Oldham G.R., The effects of personal and contextual characteristics on creativity: Where should we go from here? "Journal of Management" 2004, 30, s. 933-958.
  35. Sheremata W.A., Centrifugal and centripetal forces in radical new product development under time pressure, "Academy of Management Review" 2000, vol. 25, s. 389-408.
  36. Steffens P.R., Davidsson P., Fitzsimmons J.R., The Performance of Young Firms: Patterns of Evolution in Growth-Profitability Space, "Best Paper Proceedings", Academy of Management, Atlanta 2006, s. 9.
  37. Venkatraman N., Ramanujam V., Measurement of business performance in strategy research: A comparison of approaches, "Academy of Management Review" 1986, 11, s. 801-814.
  38. Wei L.-Q., Wu L., Yang J., Entrepreneurial orientation and firm innovation: The moderating effects of SHRM and environment, Academy of Management, Chicago 2009.
  39. Woodman R.W., Sawyer J.E., Griffin R.W., Toward a theory of organizational creativity, "Academy of Management Review" 1993, 18, s. 293-321.
  40. Wu C., McMullen J.S., Neubert M.J., Yi X., The influence of leader regulatory focus on employee creativity, "Journal of Business Venturing" 2008, 23, s. 587-602.
  41. Zahra S.A., Corporate entrepreneurship and financial performance: The case of management leveraged buyouts, "Journal of Business Venturing" 1995, vol. 10, s. 225-247.
  42. Zahra S.A., Environment, corporate entrepreneurship, and financial performance: A taxonomic approach. "Journal of Business Venturing" 1993, vol. 8, s. 319-340.
  43. Zahra S.A., Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An explanatory study, "Journal of Business Venturing" 1999, vol. 6, s. 259-285.
  44. Zahra S.A., Covin J.G., Contextual influences on corporate entrepreneurship-performance relationship: A longitudinal analysis, "Journal of Business Venturing" 1995, vol. 10, s. 43-58.
  45. Zahra S.A., Jennings D., Kuratko D.F., The antecedents and consequences of firm level entrepreneurship: The state of the field, "Entrepreneurship Theory & Practice" 1999, vol. 24, s. 45-65.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu