BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Bełz Grzegorz (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), Olejczyk Zdzisław (MPWiK S.A. we Wrocławiu)
Tytuł
Kształtowanie potencjału samoodnowy przedsiębiorstw
Shaping Enterprises' Self-Renewal Capabilities
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2012, nr 276, s. 130-143, rys., tab., bibliogr. 14 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Strategie i mechanizmy odnowy przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo, Potencjał przedsiębiorstwa
Enterprises, Potential of enterprise
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Kształtowanie potencjału samoodnowy wymaga akceptacji i zdolności do przeprowadzania rewolucji w taki sposób, aby mogła ona współistnieć z zapewniającymi efektywność mechanizmami doskonalenia. Aby to osiągnąć, konieczne jest wypracowanie mechanizmów utrzymywania równowagi pomiędzy niosącą rewolucję reakcją łańcuchową opartą na procesach innowacji, redefinicji modelu biznesowego, reakcji na strategiczne manewry konkurentów a gwarantującą bieżącą efektywność organizacji standaryzacją ugruntowującą obecny model organizacyjny oraz jego ciągłą ewolucyjną optymalizacją. W artykule omówiono mechanizmy odnowy przedsiębiorstw i w oparciu o studium czterech przypadków transformacji zaproponowano kluczowe czynniki kształtowania potencjału samoodnowy, którego celem jest zapewnienie długofalowej konkurencyjności i rozwoju.(abstrakt oryginalny)

Shaping organizational self-renewal capabilities requires acceptance and ability to perform revolutionary transformation in such a way that it can coexist with improvement mechanisms assuring operational efficiency. In order to achieve it one needs to create dynamic organizational mechanisms which maintain a balance between chain reaction of innovation, business model redefinition caused by strategic competitors maneuvering and ongoing, continuous standardization and optimization of existing organizational model. The article discusses mechanisms of corporate renewal through the case study analysis of Polish enterprises. On this basis key factors of enterprise self-renewal capabilities have been suggested.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Bibliografia
Pokaż
  1. Agarwal R., Helfat C., Strategic renewal of organizations, \"Organization Science\", March-April 2009, vol. 20, no. 2, s. 281-293.
  2. Barabasz A., Bełz G., Psychologiczne i zarządcze mechanizmy kształtowania równowagi organizacyjnej, [w:] Dylematy zarządzania organizacjami we współczesnej gospodarce, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź 2010, s. 32-53.
  3. Bełz G., System zarządzania jako regulator odnowy i wzrostu przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.
  4. Cyfert Sz., Bełz G., Założenia badawcze. Odnowa organizacyjna polskich przedsiębiorstw, Wrocław, materiały niepublikowane.
  5. Ghoshal S., Bartlett Ch., Rebuilding behavioral context: A blueprint for corporate renewal, \"Sloan Management Review\", Winter 1996, vol. 37, no. 2, s. 23-36.
  6. Gulati R., Nohria N., Wohlgezogen F., Roaring out of recession, \"Harvard Business Review\", March 2010, s. 63-69.
  7. Hammer M., Beyond Reengineering. How the Process-centered Organization Is Changing Our Work and Our Lives, HarperCollins Publishers, Inc., New York 1996.
  8. Helfat C., Finkelstein S., Mitchell W., Peteraf M., Singh H., Teece D., Winter S., Dynamic Capabilities. Understanding Strategic Change in Organizations, Blackwell Publishing, 2007.
  9. Kotter J.P., Leading Change, Harvard Business School Press, Boston 1996.
  10. Leavy B., Strategic renewal - is disruptive revolution unavoidable?, \"Strategic Change\" 1997, vol. 6, s. 283-298.
  11. Mainiero L., Corporate renewal: Evolutionary or leader driven?, \"Academy of Management Executive\" 1994, vol. 8, no. 1, s. 83-84.
  12. Mezias S., Glynn M.A., The three faces of corporate renewal: Institution, revolution, and evolution, \"Strategic Management Journal\" 1993, vol. 14, s. 77-101.
  13. Osterwalder A., Pigneur Y., Business Model Generation, John Wiley & Sons, 2010.
  14. Teece D.J., Dynamic Capabilities & Strategic Management. Organizing for Innovation and Growth, Oxford University Press, New York 2009.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu