BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kuśmierz Andrzej (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie), Kirov Nikolay (Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie)
Tytuł
Komercjalizacja wyników badań naukowych : jak to robią inni?
The Commercialization of research results : How do Others do It?
Źródło
Master of Business Administration, 2010, vol. 18, nr 1, s. 102-115, rys., tab., bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Komercjalizacja, Badania naukowe, Szkolnictwo wyższe, Finansowanie szkolnictwa
Commercialization, Scientific research, Higher education, Financing of education
Uwagi
summ., streszcz.
Kraj/Region
Stany Zjednoczone Ameryki, Europa
United States of America (USA), Europe
Abstrakt
Niniejsze opracowanie ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat komercjalizacji badań naukowych na świecie. W pierwszej części artykułu prezentujemy regulacje prawne i inicjatywy wprowadzane przez poszczególne rządy - "z góry w dół" - w celu zwiększenia liczby komercjalizowanych wyników badań naukowych. Pokazujemy zarówno różnice w liczbach komercjalizowanych wyników badań naukowych występujących między systemem amerykańskim a europejskim i wskazujemy powody występowania tych różnic. W drugiej części artykułu pokazujemy, jakie narzędzia stosują same uczelnie i jednostki badawcze w celu zapewnienia sobie dodatkowych dochodów, czyli inicjatywy "z dołu do góry". (abstrakt oryginalny)

The objective of this article is to assemble knowledge concerning the topic of the commercialization of research results in the world. In the first part of the article we present the legal regulations and initiatives that were implemented by respective governments - "top-down" - in order to increase the number of commercialized scientific research results. We show the differences in the numbers of commercialized scientific research results that occur between the American and European systems and we indicate the reasons why these differences occur. In the second part of the article we show what tools Universities and RDUs implement in order to ensure additional incomes for themselves, i.e. "bottom-up" initiatives. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Baldini, N., Grimaldi, R. Sobrero, M. (2006) institutional changes and the comercialization of academic knowledge: A study of italian universities' patenting activities between 1965 and 2002. Research Policy, Vol. 35, s. 518-532.
  2. Cervantes, M., Academic Patenting: How universities and public research organizations are using their intellectual property to boost research and spur Innovative start-ups. OECD.
  3. Czarnitzki, D., Glanzel, W., Hussinger, N. (2009) Heterogeneity of patenting activity and its implications for scientific research. Research Policy, Vol. 38, s. 26-34.
  4. Geuna, A., Nesta, L.J.J. (2006) University patenting and its effects on academic research: The emerging European evidence. Research Policy, Vol. 35, s. 790-807.
  5. Goldfarb, B., Henrekson, M. (2003) Bottom-up versus top-down policies towards the commercialization of university intellectual property. Research Policy, Vol. 32, s. 639-658.
  6. Gulbrandsen, M., Smeby, J-Ch. (2005) industry funding and university professors' research performance. Research Policy, Vol. 34, s. 932-950.
  7. Just, R.E., Huffman, W.E. (2009). The economics of universities in a new age of funding options. Reasearch Policy 38, s. 1102-1116.
  8. Lehrer, M., Nell, M., Garber, L. (2009) A national systems view of university entrepreneurialism: infereces from comparision of the German and US experience. Research Policy, Vol. 38, s. 268-280. Za: Leszczensky, M. (2004) Paradigma in der Hochschulfinanzierung. Aus Politik und Zeitgeschichte, B 25, s. 18-25.
  9. OECD (2003) Turning Science into Business: Patenting and Licensing at Public Research Organizations. Paris.
  10. Perkmann, M., Walsh, N. (2008) Engaging the scholar: Three types of academic consulting and their impact on universities and industry. Research Policy, Vol. 37, s. 1884-1891.
  11. Rasmussen, E., Moen, 0., Gulbrandsen, M. (2006) initiatives to promote commercialization of university knowledge. Technovation, Vol. 26, s. 518-533.
  12. Rasmussen, E. (2008) Government instruments to support the commercialization of university research: Lessons from Canada. Technovation, Vol. 28, s. 506-517.
  13. TrinityCollege - Dublin. Reserch and Innovation Service, www.irishscientist. ie (16.11.2009).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-0328
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu