BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Marcysiak Adam (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach), Pieniak-Lendzion Krystyna (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach), Lendzion Małgorzata, Drygiel Tomasz
Tytuł
Rozwój infrastruktury transportu kolejowego w Polsce w ramach II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego
Development of Railway Infrastrukcture in Poland under Pan-European Transport Corridor II
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie (24), 2013, nr 97, s. 89-100, rys., bibliogr. 15 poz.
Słowa kluczowe
Transport kolejowy, Przewozy towarowe, Infrastruktura kolei, Modernizacja kolei, Źródła finansowania
Railway transport, Cargo transportation, Rail infrastructure, Modernization of railway, Source of financing
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Transport jest jednym z podstawowych ogniw gospodarek narodowych. Jest on niezbędny do zapewnienia właściwego działania systemu ekonomicznego danego państwa. Wpływ transportu kolejowego na gospodarkę zmniejszał się sukcesywnie w ostatnich latach ze względu na konkurencję ze strony innych środków transportu. Przyczyną tego stanu rzeczy stało się także nieefektywne zarządzanie poszczególnymi spółkami kolejowymi. Restrukturyzacja przedsiębiorstw oraz modernizacja taboru pozwala na wykorzystanie tego środka przewozowego w większym stopniu w przyszłości. Stan infrastruktury transportu kolejowego poprawia się sukcesywnie w ramach modernizacji oraz rewitalizacji poszczególnych jej elementów. Ze względów ekonomicznych oraz finansowych proces ten jest realizowany zazwyczaj w przypadku linii kolejowych o znaczeniu magistralnym bądź leżących w ramach PKT. Linia kolejowa E20 jest jedną z najnowocześniejszych linii kolejowych w Rzeczpospolitej Polskiej. Jest to związane z jej położeniem w strategicznym z punktu widzenia Polski oraz Unii Europejskiej korytarzu transportowym. Wchodzi ona w skład II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. (abstrakt oryginalny)

Transport is one of the fundamental cell of national economies. It is necessary for the proper functioning of the economic system of the country. In recent years, the impact of rail transport on the economy has declined steadily due to competition from other modes of transport. The reason of declining has also become ineffective management of rail companies. Corporate restructuring and modernization of the fleet allows to use this measure transport to a greater extent in the future. State of rail infrastructure is improving steadily. Due to economic and financial process is usually carried out in the case of railway or bus coupler importance lying in the PTS. The railway line E20 is one of the most modern railways in the Polish Republic. It is related to its strategic location in terms of Polish and European Union corridor. It is part of the second Pan-European Transport Corridor. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barcik J., Czech P., 2010; Sytuacja transportu kolejowego w Polsce na przełomie ostatnich lat - część 2. Zesz. Nauk. Politechniki Śląskiej, s. Transport z. 68, s. 13-18.
  2. Instrukcja ID-12 (D-29) Wykaz Linii, PKP PLK S.A., Warszawa, 2011, s. 93-96.
  3. Kaczor G., Krzemiński S., 2004. Rozwój regionalny poprzez inwestycje infrastrukturalne przy wykorzystaniu funduszy unijnych. Transport jako czynnik integracji regionów - Translog 200, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  4. Koziarski S., 2005: Transport w Europie, Instytut Śląski w Opolu, Opole.
  5. Krzemiński S., 2007: Źródła finansowania rozwoju transportu, [w:] B. Liberadzki, L. Mindur (red.), Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski. Wydawnictwo Instytutu Technologii i Eksploatacji, Warszawa- Radom.
  6. Masterplan dla transportu kolejowego w Polsce, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa, 2008.
  7. Mindur M., 2004: Wzajemne związki i zależności między rozwojem gospodarki a transportem, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa. s. 176, 211.
  8. Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, 2004: Zarządzanie i kontrola Funduszu Spójności - Ogólny Podręcznik, Warszawa. http://pois.nfosigw.gov.pl/o-programie-po-iis/
  9. Nowosielski L., 1999: Organizacja przewozów kolejowych . Kolejowa Oficyna Wydawnicza. Warszawa
  10. PKP PLK. S.A. http://www.plk-sa.pl/linie-kolejowe/siec-linii-kolejowych-wpolsce/ infrastruktura-kolejowa/
  11. Szybciej, bezpieczniej, wygodniej, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa, 2010. s. 70-71.
  12. Rada Ministrów, 2005: Projekt Narodowego Planu Rozwoju na Lata 2007- -2013, Rada Ministrów, Warszawa.
  13. Strategia dla Polski, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bruksela, 2004.
  14. Ustawa z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, Dz.U. 1997 Nr 79 poz. 484.
  15. Wielądek A., 2008: Korytarze Transportowe, [w:] L. Mindur, Technologie Transportowe. Instytut Technologii I Eksploatacji, Warszawa-Radom.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2082-5501
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu