BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Brzustewicz Paweł (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, doktorant)
Tytuł
Zarządzanie łańcuchem dostaw a cykl życia produktu - perspektywa rozwoju zrównoważonego
Supply Chain Management and Product Lifecycle - the Perspective of Sustainable Development
Źródło
Marketing i Rynek, 2013, nr 12, s. 8-13, rys., tabl.
Słowa kluczowe
Zarządzanie łańcuchem dostaw, Cykl życia produktu, Rozwój zrównoważony
Supply Chain Management (SCM), Product life cycle, Sustainable development
Uwagi
summ.
Abstrakt
W artykule poruszono problem zarządzania łańcuchem dostaw i cyklem życia produktu z perspektywy rozwoju zrównoważonego. Podejmowanie tej tematyki wciąż należy w Polsce do rzadkości. Celem niniejszych rozważań jest ukazanie tych związków pomiędzy koncepcjami rozwoju zrównoważonego, łańcucha dostaw i cyklu życia produktu, które wydają się istotne dla zwiększania zdolności przedsiębiorstw do tworzenia i wprowadzania na rynek udanych produktów. Do narzędzi, które pozwalają wdrożyć rozwój zrównoważony w łańcuchu dostaw w każdym etapie cyklu życia produktu, należą systemy zarządzania cyklem życia produktu. Dzięki nim można zintegrować i uporządkować procesy oraz przyspieszyć przepływ informacji w całym łańcuchu dostaw, przyczyniając się tym samym do uzyskania pożądanej wartości w każdym etapie cyklu życia produktu. (abstrakt oryginalny)

In this paper the issue of supply chain management and product lifecycle from the perspective of sustainable development is discussed. Taking up this theme is still rare in Poland. The aim of this paper is to show the relationships between the concepts of sustainable development, supply chain management and product lifecycle management, which seem to be important for increasing the company's ability to develop and market successful products. Product lifecycle management is the tool that can be used for implementing sustainable development in the supply chain at every stage of the product lifecycle because it can integrate and organize processes and accelerate the flow of information throughout the supply chain, contributing to achieve the desired values in each stage of the product lifecycle. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Our Common Future, World Commission on Environment and Development, Oxford University Press, New York 1987, s. 8.
  2. P. Brzustewicz, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa jako narzędzie w realizacji idei zrównoważonego rozwoju. W: Polityka gospodarcza i finanse w teorii i praktyce, A. Poszewiecki, G. Szczodrowski (red.), Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2011, s. 260.
  3. A. Dahlsrud, How Corporate Social Responsibility is Defined. An Analysis of 37 Definitions, "Corporate Social Responsibility and Environmental Management" 2008, No. 15.
  4. G.I. Zwetsloot, From Management Systems to Corporate Social Responsibility, "Journal of Business Ethics" 2003, No. 2-3.
  5. K. McElhaney, A Strategic Approach to Corporate Social Responsibility, "Leader to Leader" 2009, Spring.
  6. P. Kotler, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005, s. 329.
  7. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 1996, s. 233.
  8. F. Krawiec, Zarządzanie projektem innowacyjnym produktu i usługi, Difin, Warszawa 2000, s. 33.
  9. J. Fiksel, Design for Environment. A Guide to Sustainable Product Development, The McGraw Hill, New York-Toronto 2009, s. 79.
  10. K. Rutkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw - próba sprecyzowania terminu i określenia związków z logistyką, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 2004, nr 12.
  11. M. Christopher, Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw. Strategie obniżki kosztów i poprawy poziomu usług, Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego, Warszawa 2000, s. 14.
  12. A. Rudnicka, Rozwój zrównoważony w łańcuchu dostaw, "Acta Universitatis Lodziensis" 2011, nr 261.
  13. Business Guide to a Sustainable Supply Chain. A Practical Guide, New Zealand Business Council for Sustainable Development, 2003, www.bsr.org/reports/BSR_UNGC_SupplyChainReport.pdf, odczyt: 21.05.2013.
  14. C. Carter, D. Rogers, A Framework of Sustainable Supply Chain Management: Moving Toward New Theory, "International Journal of Physical Distribution & Logistics Management" 2008, No. 5.
  15. M. Kot, M. Starostka-Patyk, D. Krzywda, Zarządzanie łańcuchami dostaw, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, 2009, s. 10-11.
  16. M. Seitz, Understanding Closed-Loop Supply Chain Management. A Theoretical Discussion, "Working Paper Series", No. 25, The Centre For Business Relationships, Accountability, Sustainability and Society, Cardiff 2005.
  17. The Ethical Consumer Markets Report 2012, The Co-operativeGroup, www.cooperative.coop/corporate/Investors/Publications/Ethical-Consumerism-Report, odczyt: 20.05.2013.
  18. The Business Case for Supply Chain Sustainability. A Brief for Business Leaders, The Business for Social Responsibility, www.bsr.org/reports/Beyond_Monitoring_Business_Case_Brief_Final.pdf, odczyt: 23.05.2013.
  19. A. Remmen, A.A. Jensen, J. Frydendal, Life Cycle Management. A Business Guide to Sustainability, United Nations Environment Programme 2007, s. 18.
  20. A. Staisch, G. Peters, T. Stueckl, J. Sergua, Current Trends in Product Lifecycle Management, 23rd Australasian Conference on Information Systems, Geelong 2012, dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30049092/staisch-currenttrends-2012.pdf, odczyt: 24.05.2013.
  21. A. Lenart, Zarządzanie cyklem życia produktu a systemy ERP. W: Komputerowo zintegrowane zarządzanie, R. Knosala (red.), Oficyna Wyd. Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2009, tom II, s. 119.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu