BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gach Daniel (Akademia Ekonomiczna w Krakowie / Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych)
Tytuł
Tworzenie i funkcjonowanie doraźnych zespołów pracowniczych w przedsiębiorstwach : wyniki badań własnych
Źródło
Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 2003, nr 36, s. 87-93, tab.
Słowa kluczowe
Praca zespołowa, Umiejętności pracownicze, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Praca grupowa, Strategia przedsiębiorstwa, Badanie przedsiębiorstw
Team work, Employee skills, Enterprise management, Team work, Corporation strategies, Enterprises study
Abstrakt
Pod koniec lat osiemdziesiątych amerykański Departament ds. Pracy przeprowadził badania, mające na celu zidentyfikowanie podstawowych umiejętności pracowniczych, uważanych przez pracodawców za istotne i niezbędne w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Jedną z siedmiu najważniejszych kategorii była umiejętność pracy w grupie. Jest ona rozumiana jako zdolność do efektywnej pracy wykonawcy, będącego "elementem składowym" zespołu pracowniczego. Wiąże się z rozumieniem wagi wpływu własnych postaw i zachowań na innych ludzi oraz zależności występujących pomiędzy współpracującymi osobami. Równie interesujące są wyniki badań przeprowadzonych w Polsce w latach 1989-1997. Ich celem było wskazanie pojęć w zakresie zarządzania, których waga uległa największej zmianie w tym okresie. Pośród pięciu najważniejszych pojęć zyskujących na znaczeniu znalazł się termin "grupa robocza". Wskazuje to, jak twierdzą autorzy badania, na rosnące zainteresowanie "młodych Polaków rozpoczynających pracę zawodową w dziedzinie biznesu" nowymi koncepcjami zarządzania, bazującymi na pracy zespołowej, zwiększającymi zarazem poczucie osobistego bezpieczeństwa oraz gwarantującymi efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstw. Prawdziwe zatem wydaje się założenie, że poprzez tworzenie zespołów pracowniczych we wszystkich sferach działalności danej organizacji tworzy się podstawę, na której można budować strategię sukcesu organizacji. W ten sposób możliwe jest zwiększenie szans na przezwyciężenie własnych ograniczeń i osiągnięcie sukcesu na rynku. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ivancevich J.M., Lorenzi P., Skinner S.J., Management. Quality and Competitiveness, IRWIN, Burr Ridge, Boston-Sydney 1994.
  2. Linowes R.G., Mroczkowski T., Nowak A.Z., Przemiany w interpretacji najważniejszych terminów związanych z zarządzaniem (na przykładzie badań wśród młodych polskich menedżerów), "Studia Europejskie" 1999, nr 4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-2168
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu