BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kleinowski Marcin (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Tytuł
Konsensualne negocjacje czy głosowanie - kontestowanie aktów prawnych w Radzie UE
Consensual Negotiations or Voting - Contestation of Legal Acts in the Council
Źródło
Studia Europejskie / Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, 2012, nr 4, s. 27-50
Słowa kluczowe
Proces decyzyjny, Podejmowanie decyzji, Prawo WE, Głosowanie, Państwa członkowskie
Decision proces, Decision making, European Community law, Voting, Member states
Uwagi
summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE), Rada Unii Europejskiej
European Union (EU), Council of the European Union
Abstrakt
Przedmiotem rozważań zawartych w artykule jest proces decyzyjny w Radzie Unii Europejskiej, a szczególnie poziom i sposób kontestowania przez państwa członkowskie aktów prawnych procedowanych na forum tej instytucji. Pod pojęciem "kontestowanie" będziemy rozumieć wstrzymanie się od głosu lub zgłoszenie sprzeciwu przez członka Rady podczas formalnego głosowania, jak również brak akceptacji dla aktu w wyniku procedury tzw. shadow voting. Wraz z postępującym poszerzaniem oraz pogłębianiem procesu integracji europejskiej wzrasta znaczenie decyzji podejmowanych w Unii Europejskiej dla realizacji interesów państw oraz dużych grup społecznych. Rada Unii Europejskiej (Rada UE), organ międzyrządowy, należy do głównych ośrodków decyzyjnych i wywiera bardzo duży wpływ na kształt tworzonego tam prawa. Jednocześnie pozycja państwa w Unii Europejskiej jest silnie determinowana umiejętnością i możliwościami oddziaływania na wynik procesu wspólnego podejmowania decyzji. Celem artykułu jest dokonanie, w oparciu o przeprowadzone badania, weryfikacji hipotezy zakładającej, że decyzje w Radzie podejmowane są przede wszystkim w drodze konsensualnych negocjacji, nie zaś głosowania. (fragment tekstu)

This article presents not only an empirical analysis of the voting records of the Council of the European Union, but also an analysis of the acts that have not been passed and therefore represents an innovative approach to research on the voting practice in the Council of the European Union. The aim of this paper is to further our empirical knowledge of the Council decision-making process by examining a data set consisting of all acts proceeded in the Council from 2005 to 2006. The data confirm that generally the Member States made collective decisions by consensual negotiations, even in the 80 per cent cases where they could activate voting, and that the new Member States contested votes less often than the old ones.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. R. Baldwin, M.Widgren, Decision making and the Constitutional Treaty: will the IGC discard Giscard ?, "CEPS Policy Brief' no. 37/2003, s. 2.
  2. M. Mattila, J.E. Lane, Why unanimity in the Council?: a roll call analysis of Council voting, "European Union Politics" no. 31/2001, vol. 2, s. 31-52.
  3. M. Mattila, Contested decisions: empirical analysis of voting in the European Union Council of Ministers, "European Journal of Political Research" no. 1/2004, vol. 2, s. 29-50.
  4. M. Mattila, Voting and coalitions in the Council after the enlargement w: Unveiling the Council of the European Union: games governments play in Brussels, eds. D. Naurin, H. Wallace, Hampshire 2008, s. 23-35.
  5. S. Hagemann, J. de Clerck-Sachsse, Old Rules, New Game Decision-Making in the Council of Ministers after the 2004 Enlargement, Centre for European Policy Studies Special Raport, marzec 2007.
  6. S. Hagemann, Voting, statements and coalition-building in the Council from 1999 to 2006 w: Unveiling the Council of the European Union : games governments play in Brussels, eds. D. Naurin, H. Wallace, Hampshire 2008, s. 36-63.
  7. F. Hayes-Renshaw, W. van Aken, H. Wallace, When and Why the EU Council of Ministers Votes Explicitly, "Journal of Common Market Studies" no. 1/2006, vol. 44, s. 161-194.
  8. D. Heisenberg, The Institution of 'Consensus' in The European Union: formal versus informal decision-making in The Council, "European Journal of Political Research" no. 1/2005, vol. 44, s. 65-90.
  9. W.Wessels, Nice results: the Millenium IGC in the EU's evolution, "Journal of Common Market Studies" no. 2/2001, vol. 39, s. 197-219.
  10. http://www.consilium.europa.eu/documents/legislative-transparency/monthly-sum maries-of-council-acts?lang=pl [dostęp 24.02.2011].
  11. Commission of the European Communities, Codecision, May 1999 to December 2006, Some Statistical Data, http://www.europa.eu.int/codecision/statistics/docs/Codecision_st at_en.pdf [dostęp 3.01.2009].
  12. T. König, B. Luetgert, T. Dannwolf, Quantifying European legislative research. Using CELEX and PreLex in EU legislative studies, "European Union Politics" no. 4/2006, vol. 7, s. 570.
  13. http://www.consilium.europa.eu/documents/legislative-transparency/public-votes? lang=pl [dostęp 24.02.2012].
  14. S. Weber, H. Wiesmeth, Issue linkage in the European Community, "Journal of Common Market Studies" no. 3/1991, vol. 29, s. 255-267. G. Tullock, The vote motive, Lancing 1976, s. 41-55.
  15. R. Trzaskowski, Patterns of voting in the Council of Ministers of the European Union. The impact of the 2004 enlargement w: Institutional design and voting power in the European Union, eds. M.A.Cichocki, K. Życzkowski, Ashgate 2010, s. 182.
  16. M. Westlak, The Council of the European Union, London 1995, s. 87.
  17. J.Z. Pietraś, Decydowanie polityczne, Warszawa - Kraków 1998, s. 53.
  18. M.A. Pollack, G.C.Shaffer, Risk Regulation, GMOs and the Limits of Deliberation w: Unveiling the Council of the European Union : games governments play in Brussels, eds. D. Naurin, H. Wallace, Hampshire 2008, s. 151-160.
  19. D. Keating, 'Last chance'for compromise on GM crops, "European Voice" no. 10/2012, s. 2.
  20. J.Z. Pietraś, Decyzje i niedecyzje polityczne w: Prawo i polityka, red. F. Ryszka, W. Sokolewicz, K. Opałek, Warszawa 1988, s. 185-200.
  21. D. Heisenberg, Informal decision-making in the Council: the secret of the EU success? w: The State of the European Union, eds. S. Meunier, K.R. Mcnamara, New York 2007, s. 87.
  22. http://www.councildata.cergu.gu.se/cdeu/index.php/research-data/ hayes-renshaw [dostęp 12.04.2012].
  23. Badanie Standard Eurobarometer 72, grudzień 2009, http://www.ec.europa.eu/pub lic_opinion/archives/eb/eb72/eb72_en.htm [dostęp 20.01.2010].
  24. A. Maurer, Germany: fragmented structures in a complex system w: Fifteen into One? The European Union and Its Member States, eds. W. Wessels, A. Maurer, J. Mittag, Manchester 2003, s. 117.
  25. J. Lewis, The methods of Community in EU Decision-making and administrative rivalry in the Council's infrastructure, "Journal of European Public Policy" no. 2/2000, vol. 7, s. 267-274.
  26. R. Trzaskowski, Dynamika reformy podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Warszawa 2005, s. 107.
  27. R. Trzaskowski, The patterns of voting in the Council of Ministers of the European Union. The impact of 2004 enlargement, "Analizy Natolińskie" nr 4(36)/2009, s. 4-17.
  28. J. Peterson, E. Bomberg, Decision-making in the European Union, London 1999, s. 58.
  29. N. Nugent, The Government and politics of the European Union, Hampshire 2006, s. 214-215.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1428-149X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu