BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Gryżenia Kazimierz (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Tytuł
Autentyzm a uczciwość : zgodność czy rozbieżność?
Conformity and Honesty. Consistence or Divergence?
Źródło
Annales : etyka w życiu gospodarczym, 2010, vol. 13, nr 1, s. 77-86
Annales. Ethics in Economic Life
Słowa kluczowe
Wartości i normy etyczne, Wartości niematerialne, Postawy społeczne, Kościół w społeczeństwie
Value and ethical norms, Intangible asset, Social attitudes, Church in society
Uwagi
summ.
Abstrakt
Autentyzm i uczciwość mają istotne znaczenie, zarówno dla jakości życia jednostkowego, jak i wspólnotowego. Autentyzm jako przeciwieństwo zakłamania, obłudy i faryzeizmu jest synonimem szczerości, prawdziwości, uczciwości, niezależności. Za autentyczne uznaje się uczucia, poglądy i psychiczne nastawienia, gdy są prawdziwe, czyli zgodne z faktycznie istniejącym stanem. Autentycznymi osobami są te, których słowa, gesty i sposób postępowania zależą od nich samych, a nie są inspirowane jedynie formą dostosowania się do środowiska i panujących w nim wzorców. Autentyzm polega więc na postępowaniu zgodnym z własnymi przekonaniami, własnym sumieniem. (fragment tekstu)

Our contemporary life is said to be in conformity with what we do. People tend to be honest and trustworthy unlike those in the past - in the Victorian times, for example, when there were elements of hypocrisy and conventional behaviour among citizens. Many people nowadays live their lives according to their own subjective beliefs; and they speak openly about their both good and bad deeds - even if some of them were kept secret to the public. And the public is equally open to tolerate or even accept them. An analysis of many cases in which people follow their own moral beliefs shows that this category of people are not always honest - only then, when their system of moral values is in accord with the objective system of moral values. Individual moral beliefs can be a result of false or relative moral theories, or even constructed to fit one's moral attitude. Behaviour in which one respects the established principles, though may seem genuine, does not need to be considered honest. Following this kind of thinking, a man does not have any motivation or need to control himself - human-beings can dispense with self-development. The Victorian hypocrite had at least a due respect for moral values and knew that he had done wrong. His honesty followed what was good in his life but his deeds were all in all doomed to failure. Failure on the way of applying the right moral principles in life is not dishonesty. Every attempt to follow them inspires humans to undertake some spiritual efforts and gives opportunity to one's own personal development. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. S. Witek, Autentyczność, [w:] Encyklopedia katolicka, t. I, TN KUL, Lublin 1985, kol. 1154-1155.
  2. D. von Hildebrand, Koń trojański w mieście Boga, przeł. J. Wocial, Warszawa-Ząbki 2006, s. 179-180.
  3. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość. Rozmowy na przełomie tysiącleci, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005, s. 20-21, 55
  4. J. Gałkowski, Wartość, podmiotowość, ekumenizm, [w:] P. Gutowski, P. Gut (red.), Z dziejów filozoficznej refleksji nad człowiekiem, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007, s. 381-382.
  5. A. L. Zachariasz, Moralność i rozum w ponowożytności, [w:] Z. Sareło (red.), Moralność i etyka w ponowoczesności, Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1996, s. 27-29.
  6. P. Czarnecki, Postmodernizm czyli koniec filozofii?, "Parerga" 2004, nr 2, s. 22.
  7. H. Kiereś, Postmodernizm, [w:] A. Bronk (red.), Z badań nad filozofią najnowszą, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1995, s. 265-266.
  8. Z. Sareło, Postmodernizm w pigułce, Pallottinum, Poznań 1998, s. 3-8.
  9. A. Grzegorczyk, Postmodernizm przeciwko prawdzie, "Ethos" 9 (1996), nr 1-2 (33-34), s. 150-156.
  10. Odmienność współczesną normą - wybrane ujęcia filozofii wychowania, [w:] L. Marszałek (red.), Wobec "odmienności...?" Pedagogiczne konotacje, M. Dycht, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2008, s. 36-48.
  11. H. von Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu. Wprowadzenie w rozmyślania antypedagogiczne, przeł. D. Sztobryn, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1994, s. 58.
  12. Z. Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wydawnictwo "Edytor", Toruń-Poznań 1995, s. 131.
  13. A. Derdziuk, Odrzucanie moralności w imię prawa, [w:] J. Gocko (red.), Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, Lublin 2007, s. 17.
  14. J. Zabielski, "Dyktatura relatywizmu" we współczesnym świecie, [w:] Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, Lublin 2007., s. 65.
  15. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 1997, s. 104.
  16. Postmodernistyczna ironia - szansa czy zagrożenie dla rozwoju i wychowania, [w:] S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008, s. 115-117.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-2226
Język
pol
URI / DOI
http://hdl.handle.net/11089/1581
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu