BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Białas Sylwia (Uniwersytet Gdański), Litwin Joanna (Uniwersytet Gdański)
Tytuł
Poziom satysfakcji z pracy pracowników administracji publicznej na przykładzie Urzędu X
The Level of Job Satisfaction of Public Sector Employees
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie (24), 2013, nr 97, s. 305-316, rys., tab., bibliogr. 20 poz.
Słowa kluczowe
Administracja publiczna, Urzędnik państwowy, Badanie satysfakcji, Zadowolenie z pracy, Studium przypadku
Public administration, Public officials, Satisfaction research, Job satisfaction, Case study
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest pokazanie znaczenia satysfakcji z pracy pracowników administracji publicznej, dla właściwej realizacji celów stojących przed tego typu organizacjami. Zaprezentowane w artykule rozważania teoretyczne pokazują zagadnienie satysfakcji z pracy, determinant i czynników kształtujących zadowolenie z pracy w kontekście rozwiązań postulowanych w ramach Nowego Zarządzania Publicznego (New Public Management). W drugiej części artykułu zaprezentowano wyniki badań empirycznych satysfakcji z pracy przeprowadzonych wśród pracowników urzędu administracji państwowej. Rozbieżności, jakie uzyskano w trakcie analizy wyników badań pokazują, że pomiędzy czynnikami na poziomie deklaratywnym a tymi, które występują w rzeczywistości nie ma konsekwencji. Pomimo, że pracownicy mają duże zastrzeżenia, co do występowania poszczególnych czynników satysfakcji z pracy, czują zadowolenie z pracy w Urzędzie. (abstrakt oryginalny)

This paper aims to focus on the importance of job satisfaction of public sector employees. Firstly, the theoretical background on job satisfaction in the context of New Public Management is presented. Next the results of a survey research on job satisfaction in one of the public sector organization are explored. On the basis of the analysis, the authors show that despite the fact that workers are not satisfied with some of the factors in their work place, overall job satisfaction in the examined organization is high. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
  2. Clark A.E., What really matters in a job? Hedonic measurement using quit data, Labour Economics, 8/2001.
  3. Drenth P.J.D.D, Thierry H., de Wolff Ch.J. (ed.), Organizational psychology, Psychology Press, Sussex 1998.
  4. Faragher E.B., Cass M., Cooper C.L., The relationship between job satisfaction and health: a meta-analysis, Occupational and Environmental Medicine, 62(2)/2005.
  5. Freeman R.B., Job satisfaction as an economic variable, American Economic Review, 68(2)/1978.
  6. Hellriegel P., Slocum J.W., Organizational behavior, Thomson, Mason 2007.
  7. Herbut R., Zasadnicze przesłanki procesu reformowania administracji publicznej, [w:] Ferens A., Macek I. (red.), Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
  8. Karna W., Zmiany w zarządzaniu zasobami ludzkimi w administracji samorządowej, Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
  9. Kołodziejski S., Krokowska J., Kaźmierski M., Badanie opinii personelu. Główne cele prowadzenia badań nastrojów w firmie, Personel, nr 22/2003.
  10. Kopertyńska M.W., Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, Placet, Warszawa 2008.
  11. Kożuch B., Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo PLACET, Warszawa 2004.
  12. Krynicka H., Koncepcja nowego zarządzania w sektorze publicznym, w: L. Kania, Studia lubuskie, Prace Instytutu Prawa i Administracji PWSZ w Sulechowie nr 2, Sulechów 2006.
  13. Lipka A., W stronę kwalitologii zasobów ludzkich, Difin, Warszawa 2005.
  14. Macko M., My i oni w organizacjach. Poczucie niesprawiedliwości organizacyjnej a kontrproduktywność pracowników, w: Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, pod red. T. Listwana, A. Witkowskiego, Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 115, Wrocław 2010.
  15. Mrzygłód J., Badanie postaw i satysfakcji pracowników, Personel, 22/2003.
  16. Robinson S., Greenberg J., Employees behaving badly: Dimensions, determinants and dilemmas in the study of workplace deviance. Journal of Organizational Behavior, 5/1998.
  17. Schriensen Ch.A., Neider L.L., Equivalence in management, Tom 1, Information Age Publition, US 2001.
  18. Spector P.E., Fox S., Counterproductive work behavior: Investigation of actors and targets, APA Books, Washington 2005.
  19. Supernat J., Administracja publiczna w świetle koncepcji New Public Management, w: Administracja Publiczna. Studia Krajowe i Międzynarodowe. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Białymstoku, 2/2003.
  20. Zalewska A., Dwa światy, Wyd. Academica, Warszawa 2003.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2082-5501
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu