BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wyszkowska-Kuna Joanna (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Znaczenie innowacji nietechnologicznych dla konkurencyjności gospodarki
The Importance of Non-Technological Innovations for the Economy's Competitiveness
Źródło
Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2012, nr 246, s. 85-98, tab., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Innowacje, Konkurencyjność gospodarki, Usługi, Przemysł, Przepływ wiedzy
Innovations, Economy competitiveness, Services, Industry, Knowledge flows
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza znaczenia innowacji nietechnologicznych dla konkurencyjności gospodarki. Omawiana jest w nim ewolucja badań nad innowacjami, ze wskazaniem na zmieniające się podejście do innowacji nietechnologicznych. W badaniach tych innowacje przez długi czas były utożsamiane jedynie z innowacjami technologicznymi, charakterystycznymi dla przemysłu. W rezultacie mamy bogatą literaturę na temat wpływu innowacji technologicznych pochodzących z przemysłu na konkurencyjność gospodarki, podczas gdy zagadnienie wpływu innowacji nietechnologicznych pozostaje słabo zbadane. Rozwój badań nad innowacjami nietechnologicznymi był efektem dynamicznej ekspansji sektora usług w gospodarkach krajów wysoko rozwiniętych, jako że początkowo innowacje nietechnologiczne utożsamiano właśnie z innowacjami usługowymi. Jednakże z czasem okazało się, że innowacje nietechnologiczne (na przykład zmiany organizacyjne) odgrywają istotną rolę nie tylko w usługach, ale również w przemyśle. Co więcej, zmiany o charakterze nietechnologicznym na ogół towarzyszą zmianom technologicznym. Dlatego w pracy analizowana jest również kwestia wzajemnego oddziaływania między innowacjami technologicznymi i nietechnologicznymi oraz wpływ powiązań wertykalnych i przepływu wiedzy między firmami przemysłowymi i usługowymi. Zagadnienia te są pomijane w tradycyjnych badaniach nad innowacjami technologicznymi, a podkreślane w badaniach nad innowacjami usługowymi, szczególnie w ramach nowego podejścia integracyjnego. (abstrakt oryginalny)

The aim of the publication is to analyze the importance of non-technological innovations for the economy's competitiveness. This paper deals with the evolution of research on innovations, with special regard to the changing approach to non-techno- logical innovations. In these studies, innovations for a long time were identified with technological innovations, typical for industry. As a result, there is rich literature on the impact of technological innovations (coming from industry) on the economy's competitiveness, while the issue of the impact of non-technological innovations remains poorly explored. The first group of non-technological innovation research emerged with the rapid growth of services, as they were originally identified with service innovations. However, with time, it turned out that such organizational changes play an important role not only in services, but also in industry. Moreover, non-technological changes are generally accompanied by technological changes. Therefore, in the paper, the issue of interaction between technological and non-technological innovations, and the impact of vertical linkages and knowledge flows between industrial and service-providing companies, are also analyzed. These issues are overlooked in the traditional research on technological innovations, and emphasized in the research on service innovations, particularly within the new "integration approach". (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bresnahan, T.F., Brynjolfsson, E., Hitt, L.M., 2002, Information Technology, Workplace Organization, and the Demand for Skilled Labor: Firm-level Evidence, The Quarterly Journal of Economics, vol. 117.
  2. Castellacci, F., 2008, Technological Paradigms, Regimes and Trajectories: Manufacturing and Service Industries in a New Taxonomy of Sectoral Patterns of Innovation, Research Policy, vol. 37.
  3. CIS 2008, CIS, Results of the community innovation survey 2008, Eurostat.
  4. CIS 2010, CIS, Results of the community innovation survey 2010, Eurostat.
  5. Den Hertog, P., 2000, Knowledge-Intensive Business Services as Co-Producers of Innovation, International Journal of Innovation Management, vol. 4, no. 4.
  6. Di Cagno, D., Meliciani, V., 2005, Do Inter-sectoral Flows of Services Matter for Productivity Growth? An Input/Output Analysis of OECD Countries, Economics of Innovation and New Technology, vol. 14, no. 3.
  7. Drejer, I., 2004, Identifying Innovation in Surveys of Services: A Schumpeterian Perspective, Research Policy, vol. 33, s. 551-562.
  8. Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2006-2009,2010, GUS, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Informacje i Opracowania Statystyczne, Warszawa.
  9. Enterprises by Type of Innovation Activity, w: Statistics by Theme, epp.eurostat.ee.europa.eu/portal/page/portal/statistics/themes, Science, technology and innovation, Database, CIS, Results of the community innovation survey 2010 (CIS 2010) [inn_cis7], Eurostat.
  10. Foss, N.J., Laursen, K., 2002, Performance Pay, Delegation and Multitasking under Uncertainty and Innovativeness: An Empirical Investigation, DRUID Working Paper 02-14, Aalborg University/Copenhagen Business School, Aalborg/Copenhagen.
  11. Gallouj, F., 2002, Innovation in Services and the Attendant Old and New Myths, Journal of Socio-Economics, vol. 31.
  12. Gjerding, A.N., 1996, Organisational Innovation in Private Danish Business Sector, DRUID Working Paper 96-16.
  13. Guerrieri, P., Meliciani, V., 2005, Technology and International Competitiveness: The Interdependence between Manufacturing and Producer Services, Structural Change and Economic Dynamics, vol. 16.
  14. Lundvall, B.A., 1999, Technology Policy in the Learning Economy, w: Innovation System in a Global Economy, Archibugi, D., Howells, J., Michie, J. (eds.), Cambridge University Press, Cambridge, s. 19-34.
  15. Lundvall B.A., 2000, From the Economics of Knowledge to the Learning Economy, w: Knowledge Management in the Learning Society, OECD, Paris.
  16. Miozzo, M., Soete, L., 2001, Internationalization of Services: A Technological Perspective, Technological Forecasting and Social Change, vol. 67.
  17. Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 3rd ed., 2005, OECD, European Commission Eurostat.
  18. Pavitt, K., 1984, Sectoral Patterns of Technical Change: Towards a Taxonomy and a Theory, Research Policy, vol. 13.
  19. Stigler, G.J., 1956, Trends in Employment in the Service Industries, NBER, New York, Princeton University Press, Princeton, NJ.
  20. Tether, B., 2005, Do Services Innovate (Differently)? Insights from the European Innobarometer Survey, Industry and Innovation, vol. 12, no. 2.
  21. Windrum P., Tomlinson M., 1999, Knowledge-Intensive Services and International Competitiveness: A Four Country Comparison, Technology Analysis and Strategic Management, vol. 11, no. 3.
  22. Winter, S.G., 1984, Schumpeterian Competition in Alternative Technological Regimes, Journal of Economic Behaviour and Organization, vol. 5, s. 287-320.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-7374
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu