BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wołoszyn Paweł (Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Możliwości wykorzystania kodów QR w praktyce dydaktycznej
Źródło
e-mentor, 2013, nr 1, s. 32-35, biblior. 11 poz.
Słowa kluczowe
Rozwój technologiczny, Kod kreskowy, Technologia informacyjna
Technological development, Bar code, Information Technology (IT)
Uwagi
streszcz.
Abstrakt
Swoistą próbę naśladowania kultury pisma w technologii komputerowej stanowią kody kreskowe i ich coraz bardziej popularne odmiany dwuwymiarowe. Są to symbole czytelne jedynie dla maszyny, jednak cechuje je wiele podobieństw do zwykłego pisma, ponieważ możliwe jest ich utrwalanie przy użyciu takich samych materialnych nośników, dzięki czemu człowiek może swobodnie dysponować kodem, tak samo jak materialnym przedmiotem. Ta właśnie specyficzna konsekwencja optycznej natury kodów matrycowych, a w szczególności kodów QR, jest tematem niniejszego artykułu, który skupia się na nietypowych możliwościach wykorzystania tego rodzaju kodów nie tylko jako maszynowo odczytywalnej reprezentacji danych, lecz także jako materialnych artefaktów, których namacalność i niezależność od obecności jakichkolwiek urządzeń może zostać twórczo wykorzystana w kontekście dydaktycznej interakcji między nauczycielem i uczniem. W opracowaniu podano przykłady użycia kodów i opisano dwa eksperymentalne zastosowania testowane przez autora w praktyce dydaktycznej wyższej uczelni. (fragment tekstu)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Aztec Code bar code symbology specification, ISO/IEC 24778:2008, http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=41548, [10.02.2013].
  2. Atzori L. Iera A., Morabito G., The Internet of Things: A survey, "Computer Networks" 2010, nr 54 (15), s. 2787-2805.
  3. Data Matrix bar code symbology specification, ISO/IEC 16022:2006, http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=44230, [10.02.2013].
  4. International symbology specification - MaxiCode, ISO/IEC 16023:2000, http://www.iso.org/iso/home/store/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=29835, [10.02.2013].
  5. QR Code 2005 bar code symbology specification, ISO/IEC 18004:2006, http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=43655, [10.02.2013].
  6. QRpedia - Language-detecting & mobile-friendly Wikipedia QR codes, http://qrpedia.org/, [10.02.2013].
  7. de Pietro O., Frontera G., Mobile Tutoring for Situated Learning and Collaborative Learning in AIML Application Using QR-Code, Sixth International Conference on Complex, Intelligent and Software Intensive Systems, 04.07.2012, Palermo, Włochy.
  8. Rohs M., Gfeller B., Using Camera-Equipped Mobile Phones for Interacting with Real-World Objects, [w:] A. Ferscha, H. Hoertner, G. Kotsis(red.), Advances in Pervasive Computing, Austrian Computer Society, Wiedeń 2004, s. 265-271.
  9. Rouillard J., Contextual QR Codes, The Third International Multi-Conference on Computing in the Global Information Technology, 27.07.2008, Ateny, Grecja.
  10. Sama nazwa QR Code została zastrzeżona przez firmę Denso Wave Inc., zob. QR Code Patent FAQ, www.qrcode.com/faqpatente. html, [10.02.2013].
  11. Walsh A., QR Codes - using mobile phones to deliver library instruction and help at the point of need, "Journal of Information Literacy" 2010, nr 4 (1), s. 58.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1731-6758
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu