BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dysz Karolina (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu), Krasnowska Grażyna (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu)
Tytuł
Preferencje konsumentów Polski południowo-zachodniej przy wyborze serów podpuszczkowych dojrzewających
Rennet Ripening Cheese Consumers' Preferences in Southeast Poland
Źródło
Nauki Inżynierskie i Technologie / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2013, nr 2 (9), s. 42-52, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
Engineering Sciences and Technologies / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Sery, Preferencje konsumenta
Cheeses, Consumer preferences
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczących czynników determinujących wybór serów podpuszczkowych dojrzewających przez konsumentów oraz ich wiedzy o analogach serów. Badania zrealizowano w 2012 r. na terenie województw: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego i małopolskiego, przeprowadzając wywiady ankietowe wśród losowo dobranych respondentów. Stwierdzono, że na decyzje zakupowe konsumentów serów podpuszczkowych twardych wpływają przede wszystkim: smak, cena, przyzwyczajenie, obecność oczek, barwa i wygląd. Wybór serów pleśniowych był zdeterminowany przez smak, cenę, jakość, przyzwyczajenie i rodzaj pleśni występujący w serze. Wykazano także, że 61% ankietowanych nie jest w stanie odróżnić serów podpuszczkowych twardych od produktów seropodobnych. Z analizy danych wynika również, że tylko połowa badanych sprawdza datę ważności, a 61,7% ankietowanych sporadycznie lub wcale nie zwraca również uwagi na pozostałe informacji umieszczone na opakowaniu.(abstrakt oryginalny)

The paper presents the results of research on the factors determining the choice of rennet ripening cheese by consumers and their knowledge of cheese analogues. The study was conducted in 2012 in Lower Silesian Voivodeship, Opole Voivodeship, Silesian Voivodeship and Małopolska Voivodeship. Survey interviews were conducted among 533 randomly selected respondents. The research shows that the decision to purchase hard rennet cheese is based on factors in this following order: taste, price, habit, holes, colour and appearance and quality. The decision to buy blue cheese is based on taste, price, quality and habit. The poll shows that 61.0% of respondents are not able to distinguish between hard rennet cheese and a cheese-like product. It proves the insufficient level of the respondents' knowledge in this field. Almost half of the respondents (47.1%) do not check the cheese expiration date while shopping. More than half of the respondents (61.7%) do not read other information shown at the packaging of cheese.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aljewicz M., Cichosz G., Kowalska M., Produkty seropodobne, analogi serów topionych i dojrzewających, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość" 2011, nr 5 (78), s. 16-25.
  2. Chudzian J., Wpływ promocji na kształtowanie zachowań rynkowych konsumentów produktów mleczarskich. Autoreferat rozprawy doktorskiej, Wydział Ekonomiczny SGGW, Warszawa www.wne.sggw.pl/wp-content/uploads/JChudzian_autoreferat.pdf.
  3. Górska J., Gra o wszystko. Mleczarze są w kropce. Forum Mleczarskie Handel" 2010, nr 2, http://www.forummleczarskie.pl/RAPORTY/091/5/ser-gouda-edamski-holenderski-szwajcarski-cena/ (4.06.2012).
  4. Górska K., Janczar-Smuga M., Znakowanie produktów żywnościowych a ich bezpieczeństwo dla konsumentów, "Nauki Inżynierskie i Technologie" 2011, nr 3, s. 47-56.
  5. Mały Rocznik Statystyczny Polski 2011, GUS, 2011, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_oz_maly_rocznik_statystyczny_2011.pdf (4.06.2012).
  6. Mynarski S., Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu STATISTICA, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003.
  7. Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań 2011. Raport z wyników, GUS, 2011, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/LUD_raport_z_wynikow_NSP2011.pdf (12.11.2012).
  8. Pikul J., Nogala-Kałucka M., Singer A., Charakterystyka tokochromanoli w wybranych produktach przemysłu mleczarskiego z dodatkiem olejów roślinnych, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość" 2009, 4 (65), s. 92-99.
  9. Sałacki K., Sery podpuszczkowe dojrzewające, "Przegląd Mleczarski" 2011, nr 8, s. 40-41.
  10. Seremak-Bulge J., Topione i dojrzewające złoto, "Bezpieczeństwo i Higiena Żywności" 2007, t. 4, nr 45, s. 26-28.
  11. Sylwiak A., Sery żółte, "Hurt i Detal" 2008, nr 4 (26), s. 24-29.
  12. Świda J., Sikora T., Model zachowania konsumenta na rynku produktów mleczarskich, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość" 1999a, nr 4 (21), s. 152-162.
  13. Świda J., Sikora T., Preferencje konsumenckie cech jakości produktów mleczarskich w Polsce południowo-wschodniej, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość" 1999b, nr 1 (18), s. 60-68.
  14. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz.Urz. L 299 z 16.11.2007).
  15. Walther B., Schmid A., Sieber R., Wehrmuller K., Cheese in nutrition and health, "Dairy Sci. Technol." 2008, no. 8, s. 389-405.
  16. Wyniki kontroli interwencyjnych przeprowadzonych przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Łodzi w IV kwartale 2011 r., WIIH 2011, www.wiih.lodz.pl/userfiles/file/AKTUALNOŚCI/2012/interw_bip.pdf (20.05.2012).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-5985
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu