BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jáčová Helena (Technical University of Liberec, Czech Republic)
Tytuł
Enterprise Performance Measurement and Management
Pomiar i zarządzanie efektywnością przedsiębiorstwa
Źródło
Nauki o Finansach / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2013, nr 2 (15), s. 117-133, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
Financial Sciences / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Strategiczna Karta Wyników, Efektywność przedsiębiorstwa
Balanced Scorecard (BSC), Enterprise effectiveness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Na przestrzeni ostatnich lat coraz więcej uwagi poświęca się kwestii oceny efektywności finansowej przedsiębiorstwa. Cechą charakterystyczną współczesnego środowiska ekonomicznego są nieustanne zmiany. Rozwój środowiska biznesowego umożliwia nowe spojrzenie na ocenę efektywności finansowej przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa w gospodarce zorientowanej rynkowo dążą przede wszystkim do wzrostu wartości firmy, co wynika ze strategii przedsiębiorstwa. Prosta i szybka ocena efektywności przedsiębiorstwa jest jednym z najważniejszych wymagań stawianych przez właścicieli i inwestorów. Wiedza z zakresu zarządzania wskazuje na to, że jeżeli przedsiębiorstwo chce odnosić sukcesy w perspektywie długoterminowej, sama ocena minionego rozwoju przy wykorzystaniu wskaźników finansowych jest niewystarczająca. Przedsiębiorstwo należy monitorować i oceniać systemowo, a zadaniem zarządzających jest wykorzystywanie nowych metod i narzędzi zarządzania. Jednym z modeli stosowanych w zarządzaniu efektywnością przedsiębiorstwa jest model Balanced Scorecard (Zrównoważona Karta Wyników). Model ten obejmuje, oprócz kryteriów finansowych, także kryteria niefinansowe.(abstrakt oryginalny)

In recent years the question of measurement of the financial performance of an enterprise has been frequently asked. The current economic environment is characterized by constant change. The development of the business environment has bought a completely new approach to the measurement of the financial performance of enterprises. In a market-oriented economy, enterprises are especially focused on the growth of their market value, based on their corporate strategies. The evaluation of enterprise success in a simple and quick way is one of the most important requirements set by owners and investors. The latest findings from the area of company management clearly show that for the long-term success of enterprises it is not enough to evaluate the history using the financial indicators. Enterprises must be watched and evaluated systematically, whereas the main task of management should be to employ new methodologies and management tools. One of the models used for the management of company performance is the Balanced Scorecard model, also taking into account - besides the traditional financial criteria - non-financial criteria.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Brealey R.A., Myers S.C., Teorie a praxe firemních financí, Victoria Publishing, Praha 1991. ISBN 80-85605-24-4.
  2. Horvát & Partners, Balanced Scorecard v praxi, Profess Consulting, Praha 2002. ISBN 80-7259-018-9.
  3. Jáčová H., Aplikace Balanced Scorecardu v praxi podnikatelských subjektů, "Vědecká pojednání", roč. XIV, Technická univerzita v Liberci, Liberec 2008, pp. 111-117. ISSN 1801-1128.
  4. Jáčová H., Improvement of the Company Performance by Means of Successful Implementation of the Balanced Scorecard Model, [in:] Finance and the Performance of Firms in Science, Education, and Practice, 1. vyd, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Zlín 2011, pp. 204-215. ISBN 978-80-7454-020-2.
  5. Kaplan R.S., Norton D., Balanced Scorecard - Strategický systém měření výkonnosti podniku, 2. vyd., Management Press, Praha 2001. ISBN 80-7261-037-6.
  6. Kislingerová E., Nový, I., Chování podniku v globalizujícím se prostředí, C.H. Beck, Praha 2005. ISBN 80-7179-847-9.
  7. Malíková O., Horák J., Technika provádění účetních záznamů včera a dnes, 1. vyd., Technická univerzita v Liberci, Liberec 2011, 79 p. ISBN978-80-7372-799-4.
  8. Mařík M., Maříková P., Moderní metody hodnocení výkonnosti a oceňování podniku, 1. vyd., Ekopress, Praha 2001. ISBN 80-86119-26-X.
  9. Neumaierová I., Neumaier I., Výkonnost a tržní hodnota firmy, Grada Publishing, Praha 2002. ISBN 80-247-0215-1.
  10. Neumaierová I., Řízení hodnoty, VŠE, fakulta podnikohospodářská, Praha 1998. ISBN 80-7079-921-8.
  11. Pavelková D., Knápková A., Výkonnost podniku z pohledu finančního manažera, 2. aktualizované a doplněné vydání, Linde, Praha 2009. ISBN 978-80-86131-85-6.
  12. Schusterová L., Balanced Scorecard - moderní metoda řízení, [in:] Finance a výkonnost firem ve vědě, výuce a praxi, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Zlín 2007. ISBN 978-80-7318-536-7.
  13. Solař J., Bartoš V., Rozbor výkonnosti firmy, 3 přepracované vyd., Akademické nakladatelství CERm, Brno 2006. ISBN 80-214-3325-6.
  14. Synek M. aj., Podniková ekonomika, 5. vyd., C.H. Beck, Praha 2010. ISBN 80-7400-336-3.
  15. Šulak M, Vacík E., Měření výkonnosti fire, Ekopress, Praha 2005. ISBN 80-86754-33-2.
  16. Vysušil J., Metoda Balanced Scorecard v souvislostech. Implementace a úspěšná realizace v řízení podniku. Profess Consulting, Praha 2001, 120 p. ISBN 80-7259-005-7.
  17. Wagner J., Šoljaková L., Metody měření a řízení výkonnosti podniku, VŠE, Oeconomica, Praha 2003, ISBN 80-245-0602-5.
  18. Wöhe G., Úvod do podnikového hospodářství, C.H. Beck, Praha 1995. ISBN 80-7179-014-1.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2080-5993
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu