BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Barańska Katarzyna (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Tytuł
O relacjach humanistyki i zarządzania : mezalians to czy szczęśliwy związek?
About Relations Between Humanities and Management : Mésalliance or Happy Relationship?
Źródło
Problemy Zarządzania, 2013, vol. 11, nr 4 (44), s. 33-44, bibliogr. 33 poz.
Tytuł własny numeru
Zarządzanie humanistyczne
Słowa kluczowe
Teoria aktora-sieci, Proces zarządzania, Zarządzanie, Organizacja i zarządzanie, Nauki humanistyczne
Actor-network theory, Management process, Management, Organisation and management, Humanistic sciences
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Tekst porusza zagadnienia związku nauk humanistycznych i nauk o zarządzaniu. Podstawowe założenia dotyczą możliwości interpretowania procesów zarządzania poprzez formuły: "zarządzanie to zmienianie" i "zarządzanie to tworzenie więzi". Zmienianie dotyczy wymiarów ilościowego i jakościowego, opisy ekonomiczny i humanistyczny wzajemnie się dopełniają. Postuluje się spojrzenie na konsekwencje i odpowiedzialność zarządzania organizacją traktowaną jako element kulturowego (i pozakulturowego) systemu. Tekst odwołuje się do koncepcji teorii aktora-sieci Bruno Latoura, w której położony jest nacisk na fakt permanentnego tworzenia się społeczeństwa (i kultury), zamiast traktowania go jako czegoś trwałego i ustanowionego. Tworzenie więzi jest więc podstawowym zadaniem i konsekwencją zarządzania, zaś siłą napędową wyznaczającą obszary i konteksty tworzonych połączeń są wartości respektowane przez jednostki i grupy. Implikuje to traktowanie człowieka jako homo axiologicus. W artykule wskazano odniesienia do różnych koncepcji obecnych w teorii zarządzania, a także możliwości przyjęcia perspektywy humanistycznej w odniesieniu do teorii (i praktyki) zarządzania. (abstrakt oryginalny)

The text discusses the relations between humanities and management sciences. The basic assumptions presented in the article concern interpretation capabilities of management processes in terms of: "management means changing" and "management means bonds creation". Changing refers to both quantitative and qualitative dimensions - here one can perceive the connections between complementary economic and humanistic descriptions. It is important to draw attention exceeding a current point of view in which the organization is regarded as a system. Instead, it is suggested that one should look at the consequences and responsibilities of organization management regarded as a cultural (and non-cultural) system. The text refers to the concept of Actor-Network Theory by Bruno Latour, in which the emphasis is put on the fact of the permanent formation of society (and culture), instead of regarding it as stable and completed. Creating bonds is thus a fundamental task and a consequence of management, whereas the force defining the areas and contexts of created bonds are values respected by individuals and groups. A comprehensive approach to this problem implies the treatment of man as homo axiologicus. In the article references to the conceptions of management theory are indicated, as well as the possibility of adopting humanistic perspective to management theory. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aluchna, M. (2007). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Perspektywa przedsiębiorstwa. W: R. Bartkowiak, J. Ostaszewski i M. Zaleska (red.), Zarządzanie - uwarunkowania i procesy (s. 49-57). Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
  2. Bertalanffy, L. von (1984). Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój, zastosowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  3. Bielski, M. (2002). Podstawy teorii organizacji i zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  4. Clair, J. (2009). Kryzys muzeów. Globalizacja kultury. Gdańsk, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
  5. Czarniawska, B. (2010). Trochę inna teoria organizacji. Organizowanie jako konstrukcja sieci działań. Warszawa.' Poltext.
  6. Czarnowski, S. (1958). Kultura. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  7. Filipp, E. (2008). Społeczna odpowiedzialność organizacji. W: M. Kostera (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu. Podręcznik akademicki (s. 449-469). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  8. Geertz, C. (2005). Interpretacja kultur Wybrane eseje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  9. Górski, P. (red.). (2009). Humanistyka i zarządzanie. W poszukiwaniu problemów badawczych i inspiracji metodologicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  10. Górski, P. (2010). Zarządzanie i nauki o zarządzaniu w perspektywie humanistycznej. W: T. Wawak (red.), Komunikacja i jakość w zarządzaniu (t. I, s. 25-33). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  11. Griffin, R.W. (2002). Postawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  12. Iansiti, M. i Levien, R. (2004). Strategy as Ecology. Harvard Business Review, 82 (3), 68-78.
  13. Kim, W.Ch. i Mauborgne, R. (2005). Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna. Warszawa: MT Biznes.
  14. Koch, R. (1997). Słownik zarządzania i finansów. Narzędzia, terminy, techniki od A do Z. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  15. Kostera, M. (1995). Przedsiębiorstwo jako świątynia. Organizacja i Kierowanie, 79 (1), 89-98.
  16. Kostera, M. (2008). Zarządzanie na rynku doznań. W: M. Kostera (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki (s. 393-410). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  17. Kostera, M. (2010). Organizacje i archetypy. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  18. Kostera, M. i Śliwa, M. (2010). Zarządzanie w XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  19. Kostrzewa, Y. (2008). Gender w organizacjach. W: M. Kostera (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki (s. 137-154). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  20. Kotler, P. (2005). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  21. Koźmiński, A.K. i Piotrowski, W. (red.). (2000). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  22. Kożuch, B. (2010). Współczesny humanizm organizacyjny. Zarys problematyki. W: T. Wawak (red.), Komunikacja i jakość w zarządzaniu (t. I, s. 15-24). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  23. Latour, B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Kraków: Universitas.
  24. Maffesoli, M. (2008). Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowo- czesnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  25. Morgan, G. (1999). Obrazy organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  26. Nierenberg, B. (2011). Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  27. Obłój, K. (2007). Strategia organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  28. Obłój, K. i Trybuchowski, M. (2000). Zarządzanie strategiczne. W: A.K. Koźmiński i W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka (s. 123-167). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  29. Orzechowski, E. (2009). "Dziś nawet żebrak musi być sprawnym menedżerem". O zarządzaniu kulturą i szkolnictwem wyższym. Kraków: Wydawnictwo Attyka.
  30. Robotycki, C. (2007). Głos w dyskusji "Muzeum miejsce dla rzeczy i idei". Nasze Pomorze. Rocznik Muzeum Zachodnio-Kaszubskiego w Bytowie, (9), 153-163.
  31. Stoner, J.A.F., Freeman, E.R. i Gilbert, D.R. Jr. (2001). Kierowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  32. Tkaczyk, T.P. (1996). Otoczenie firmy a strategia jej działania. Warszawa: Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej, Szkoła Główna Handlowa.
  33. Wiernek, B. (1994). Misja firmy. Businessman, (5), 62-64.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1644-9584
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/DOI:10.7172/1644-9584.44.3
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu