BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grabowski Aurtur
Tytuł
Modele finansowania stadionów sportowych na terenie Republiki Federalnej Niemiec : implikacja dla Polski w okresie przygotowań do EURO 2012
Models of Financing Sports Studiums in the Federal Republic of Germany- Implicastions for Poland during the Period of Preparations for EURO 2012
Źródło
Studia Doktorantów / Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 2009, nr 7, s. 201-208, tab., bibliogr. 18 poz.
Słowa kluczowe
Sport, Zarządzanie sportem, Finansowanie sportu
Sport, Sport management, Sports financing
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Republika Federalna Niemiec (RFN)
Federal Republic of Germany (FRG)
Abstrakt
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytania: jakie modele finansowania stadionów sportowych są stosowane w RFN i w jaki sposób obiekty te wykorzystuje się pod względem organizacyjnym, marketingowym i ekonomicznym. (fragment tekstu)

The process of building and modernization of sports objects cannot be carried out without cooperation between public objects and firms. Strategic alliance between representatives of both these groups of objects has a chance of success only when partner cooperation exists at every stage of realization of the project. Mistakes were not avoided in Germany , such as for example: lowered costs of investment and a problem of finding additional financial funds. Summing up, aims set by the organizers of the World Cup 2006 in Germany were achieved. There is still a boom on the football market - modernized and new objects are still popular, their multi-functionality influences not only fulfilment of basic tasks but also gives other advantages, such as new workplaces or additional possibilities of spending free time. Individual models of financing stadiums, which concern local conditions of the market, minimize investment risk. Individual towns together with partnerships which manage sports objects compete with each other for creating new attractions and do much to make stadiums places visited by families all the year round, so that they will be an alternative for shopping centres or cultural and public institutions. To sum up, investments have a chance of success only when they are connected with the presence of clubs representing the highest sports level, however at the same time we cannot forget about a wide marketing offer which will complete the leading product - football - with other products and services for the society. Such is the picture in Germany and the nearest future will show whether Poland will achieve such a level of commerce in the sphere of sports services. The organization of EURO 2012 can make faster the arrears of work in that field of social and economic life, on condition that the entities responsible for the organization of the European Championship in our country are more engaged. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bibliografia
Pokaż
  1. Dietl H. M., Pauli M., Wirtschaftliche Auswirkungen öffentlich finanzierter Stadionprojekte, Arbeitspapiere des Fachbereichs Wirtschaftswissenschaften " Universität Padeborn, Neue Reihe Nr. 61, August 1999.
  2. Eisenberger P., Fussball - Bundesliga im 21. Jahrhundert. Neuere Entwicklung aus sportökonomischer Sicht, Diplomica GmbH, Hamburg 2006.
  3. Ernst & Young., Bälle, Tore und Finanzen IV, Essen 2007.
  4. "Kicker Sonderheft 2007/2008".
  5. Korthals J. P., Bewertung von Fussballunternehmen. Eine Untersuchung am Beispiel der deutschen Fussballbundesliga, Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden 2005.
  6. Lang J.C., Corporate Governance der Fussballunternehmen. Leitung, Überwachung und Interessen im Sportmanagment, Erich Schmidt Verlag, Berlin 2008.
  7. NORD/LB Volkswirtschaft., Die Finanzierung von Fussballstadien, " Global Markets", Hannover, Juni 2001.
  8. Ökonomie des Fussballs. Grundlegungen aus volks- und betriebswirtschaftlicher Perspektive, Hrsg. P. Hammann, L. Schmidt, M. Welling, Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden 2004.
  9. Rebeggiani L., Witte S., Die Finanzierung von Sportarenen - Optionen für grosse und mittelgrosse Projekte, Disskussionspapier Nr. 374, Universität Hannover, September 2007.
  10. Sznajder A., Marketing sportu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
  11. Teichmann K., Strategie und Erfolg von Fussballunternehmen, Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden 2007.
  12. Wilims W., Fischer A., Bundesliga - Fussball als Standortfaktor. "Monatsbericht", Institut für Wirtschaftsforschung. Heft 6/Juni 2001.
  13. www.allianz-arena.de, [20 kwietnia 2008].
  14. www.borussia-aktie.de/pdf/gb/BVB-HJB-2008.pdfp9 kwietnia 2008],
  15. www.dfl.de/media/native/newsletter/_dfl_bundesliga_report_2008.pdf [29 kwietnia 2008].
  16. www.kpmg.de/library/pdf/041102_fc_euro_ag_de.pdftl6 stycznia 2008],.
  17. www.stadionwelt.de [10 kwietnia 2008].
  18. www.vfb.de/de/aktuell/news/2007/19911.php/2008 [1 kwietnia 2008],
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1689-8877
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu