BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Muszyńska Karolina (Uniwersytet Szczeciński), Swacha Jakub (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
Komputerowe wspomaganie ewaluacji multimedialnych przewodników elektronicznych
Computer-aided evaluation of electronic multimedia guides
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2013, nr 106, s. 35-46, rys., bibliogr.10 poz.
Tytuł własny numeru
E-gospodarka: problemy, metody, aplikacje
Słowa kluczowe
Komputerowe wspomaganie decyzji, Komputeryzacja systemu informacyjnego
Computer aided decision making, Computerization of the information system
Uwagi
summ.
Abstrakt
Jednym z dobrze zarysowanych trendów rozwoju współczesnej turystyki jest możliwie szerokie wykorzystanie zdobyczy techniki1. Odnosi się to zarówno do nowych, multimedialnych i interaktywnych form ekspozycji, jak i nowych technik przekazu informacji interesujących dla zwiedzających. Za podstawowe rozwiązanie z tej drugiej grupy należy uznać multimedialne przewodniki elektroniczne. (fragment tekstu)

Technology of multimedia guides creates a possibility of a significant change in the way visitors tour the museum. Its implementation can improve the quality of sightseeing for the tourists, as well as bring financial and organizational benefits for the museum. The implementation must however be carried out in an appropriate manner, and the content, form and transmission technology must be accurately matched to the specifics of the museum. In order to achieve success, it is essential to evaluate the introduced solution, identify mistakes and provide the necessary corrections. This evaluation can be carried out using conventional, paper questionnaires, however it is possible to improve the process significantly through a variety of computer- -assisted survey techniques. This paper discusses such techniques on the example of BalticMuseums 2.0 Plus project, the aim of which was to implement the multimedia guides in three oceanographic museums of the South Baltic region. (fragment of text)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Beam G., The Problem with Survey Research, Transaction Publishers, New Brunswick 2012.
  2. Filippini-Fantoni S., McDaid S., Cock M., Mobile devices for orientation and way finding: the case of the British Museum multimedia guide, w: red. D. Bearman, J. Trant, Museum and Web 2011: Proceedings, Archives & Museum Informatics, Toronto 2011.
  3. Hjalager A.M.: A review of innovation research in tourism, "Tourism Management" 2010, 31 (1).
  4. Linge N., Bates D., Booth K., Parsons D., Heatley L., Webb P., Holgate R., Realising the potential of multimedia visitor guides: practical experiences of developing mi-Guide, "Museum Management and Curatorship" 2012, 27 (1).
  5. Mann C., A study of the iPhone app at Kew Gardens: Improving the visitor experience, w: EVA London 2012: Electronic Visualisation and the Arts, red. S. Dunn, J. Bowen, K. Ng, BCS, Londyn 2011.
  6. McDaid S., Filippini-Fantoni S., Cock M., Handheld handholding: small-screen support for museum visitors, w: EVA London 2011: Electronic Visualisation and the Arts, red. S. Dunn, J. Bowen, K. Ng, BCS, Londyn 2011.
  7. McLean C., Questionnaire, w: The SAGE Dictionary of Social Research Methods, red. V. Jupp, SAGE Publications, Londyn 2006.
  8. Olsen R., Sheets C., Computer-Assisted Self-Interviewing (CASI ), w: Encyclopedia of Survey Research Methods, red. P.J. Lavrakas, SAGE Publications, Thousand Oaks 2008.
  9. Swacha J., Drążek Z., Komorowski T., Muszyńska K., Aspekty technologiczne wdrożenia mobilnych e-przewodników na przykładzie muzeów oceanograficznych, ZN 701, Ekonomiczne Problemy Usług 86, WNUS, Szczecin 2012.
  10. Tsiafakis D., Michailidou N., Virtual Guide: User requirements for the museum experience in the 21st century, w: Electronic Imaging & the Visual Arts. EVA 2008 Florence, red. V. Cappellini, J. Hemsley, Pitagora Editrice, Bolonia 2008.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu