BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czarnecki Adam (Politechnika Gdańska), Sitek Tomasz (Politechnika Gdańska)
Tytuł
Ontologie vs. reguły - porównanie metod reprezentacji wiedzy na przykładzie dziedziny zarządzania usługami informatycznymi
Ontologies vs. rules - comparison of knowledge representation methods based on the IT services management domain example
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2013, nr 106, s. 115-130, rys.,tab., bibliogr.21 poz.
Tytuł własny numeru
E-gospodarka: problemy, metody, aplikacje
Słowa kluczowe
Wiedza, Usługi, Informatyka
Knowledge, Services, Information science
Uwagi
summ.
Abstrakt
Informatyczne narzędzia reprezentacji wiedzy (Knowledge Representation - KR) służą przede wszystkim do uzyskiwania na drodze wnioskowania nowej - to jest nie zadeklarowanej wprost - wiedzy w oparciu o wiedzę lub informacje już zgromadzone. Pojęcie reprezentacji wiedzy kategoryzuje wartości poznawcze i twórcze wszelkich intelektualnych działań oraz zachowań człowieka. Reprezentacja jest związana z realizacją procesów projektowania systemów i wpływa na skuteczność rozwiązań projektowych. Ważne jest również, że stanowi ona jednocześnie źródło i rezultat procesów informatycznych prowadzonych w celu podejmowania decyzji. (fragment tekstu)

This text provides a brief overview of selected structures aimed at knowledge representation in the form of ontologies based on description logic and aims at comparing them with their counterparts based on the rule-based approach. Due to the limitations on the length of the article, only elements associated with the representation of concepts could be shown, without including roles. The formalisms of the OWL language were used to record ontologies, while the rules were expressed in Prolog. To better illustrate these two ways of knowledge representation, examples of best practices from the field of IT services management were used, which are contained in a set of publications known as the Information Technology Infrastructure Library (ITIL). The purpose of the comparison is to examine the possibility of using an ontological approach in situations where the use of rule-based solutions is problematic. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aufaure M., Le Grand B., Soto M., Bennacer N., Metadata and Ontology-Based Semantic Web Mining, w: Web Semantics Ontology, eds. D. Taniar, J.W. Rahayu, Idea Group Publishing, Hershey, London, Melbourne, Singapore 2006.
  2. Bolc L., Borodziewicz W., Wójcik M., Podstawy przetwarzania informacji niepewnej i niepełnej, PWN, Warszawa 1991.
  3. Cannon D., Wheeldon D., Service Operation, Office of Government Commerce, London 2007.
  4. Case G., Spalding G., Continual Service Improvement, Office of Government Commerce, London 2007.
  5. Czarnecki A., Technologie informatyczne wykorzystywane w  projektowaniu i implementacji ontologii, w: Zarządzanie technologiami informatycznymi: stan i perspektywy rozwoju, red. C. Orłowski, Pomorskie Wydawnictwo Naukowo- -Techniczne, Gdańsk 2006.
  6. Czarnecki A., Orłowski C., Application of Ontology In the ITIL Domain, w: Information Systems Architecture and Technology: Service Oriented Networked Systems, red. A. Grzech, L. Borzemski, J. Świątek, Z. Wilimowska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2011.
  7. Goczyła K., Ontologie w systemach informatycznych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2011.
  8. Hitzler P., Parsia B., Patel-Schneider P.F., Rudolph S., OWL 2 Web Ontology Language Primer, second edition, http://www.w3.org/TR/owl2-primer/.
  9. Horrocks I., Patel-Schneider P.F., Boley H., Tabet S., Grosof B., Dean M., SWRL : A S emantic Web Rule Language Combining OWL and RuleML, http://www. w3.org/Submission/SWRL/.
  10. Iqbal M., Nieves M., Service Strategy, Office of Government Commerce, London 2007.
  11. Lacy S., Macfarlane I., Service Transition, Office of Government Commerce, London 2007.
  12. Lloyd V., Rudd C., Service Design, Office of Government Commerce, London 2007.
  13. Mulawka J.J., Systemy ekspertowe, Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 1997
  14. 19Newell A., A guide to the general problem-solver program GPS-2-2, Rand Corp., Santa Monica, California 1963.
  15. Newell A., Shaw J.C., Simon H.A., Report on a general problem-solving program, "Proceedings of the International Conference on Information Processing" 1959, t. 2, nr 5222.
  16. Niederliński A., Regułowo-modelowe systemy ekspertowe rmse, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice 2006.
  17. Pastuszak J., Czarnecki A., Orłowski C., Ontologically Aided Rule Model for the I mplementation of ITIL Processes, w: Advances in Knowledge-Based and Intelligent Information and Engineering Systems, eds. M. Grañ., C. Toro, J. Posada, R.J. Howlett, L.C. Jain, IOS Press 2012.
  18. Pastuszak J., Czarnecki A., Orłowski C., Ontology-Driven Rule-Based Model for an E xtension of Information Technology Infrastructure Library Processes, "Cybernetics and Systems" 2013, t. 44, nr 2-3.
  19. Sitek T., Ocena języków systemów ekspertowych dla celu implementacji baz wiedzy Systemu Wieloagentowego, w: Zarządzanie technologiami informatycznymi: przykłady zastosowań IT, red. C. Orłowski, Pomorskie Wydawnictwo Naukowo- -Techniczne, Gdańsk 2007.
  20. Sitek T., Technologie informatyczne wykorzystywane w  projektowaniu i implementacji systemów inteligentnych, w: Zarządzanie technologiami informatycznymi: stan i perspektywy rozwoju, red. C. Orłowski, Pomorskie Wydawnictwo Naukowo- -Techniczne, Gdańsk 2006.
  21. SWI -Prolog's home, http://www.swi-prolog.org.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu