BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Mirecki Michał
Tytuł
Wpływ handlu elektronicznego B2B na ograniczanie kosztów działalności przedsiębiorstw produkcyjnych
Źródło
Studia Doktorantów / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, 2006, nr 2, s. 196-210, rys., tab., bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Handel elektroniczny, Rynek instytucjonalny, Optymalizacja kosztów, Koszty w przedsiębiorstwie, Business to Consumer (B2C)
e-commerce, Business to Business (B2B), Cost optimization, Costs in companies, Business to Consumer (B2C)
Uwagi
summ.
Abstrakt
Jeszcze do niedawna handel przez Internet określany był najczęściej rewolucyjną zmianą sposobu działania przedsiębiorstw. Dzięki błyskawicznemu dostępowi do informacji, większej bazie porównawczej, a także szerszemu kanałowi dystrybucji i pozyskiwania danych, zarządzający organizacjami gospodarczymi otrzymywać mieli narzędzie umożliwiające szybsze i trafniejsze podejmowanie decyzji - jedną z głównych determinant pozycji rynkowej firmy. Handel przez Internet był także postrzegany przez pryzmat oszczędności wynikających ze zmniejszania marży przy zakupach i sprzedaży. Jednak zgodnie z oczekiwaniami, choć wtedy zdecydowanej mniejszości analityków zajmujących się tematyką handlu elektronicznego business-to-business (B2B), urastające na początku 2001 roku do niespotykanych rozmiarów zainteresowanie spółkami internetowymi (tzw. dot.com), w kilka miesięcy później uległo dramatycznemu załamaniu. Rynkom finansowym przestało bowiem wystarczać samo prowadzenie działalności w "sieci", która w bardzo wielu przypadkach pozbawiona była elementów strategii działania. Potencjalni dostawcy, widząc zagrażające ich marżom próby wprowadzenia przez rynki wirtualne przejrzystości oferty produktowo-handlowej, bardzo rzadko decydowali się na przystąpienie do tego typu przedsięwzięcia. Kupujący natomiast, nie widząc obiecywanej im przez właścicieli rynków wirtualnych szerokiej bazy dostawców dla poszukiwanych przez nich dóbr i usług, nie byli zainteresowani płaceniem opłat transakcyjnych czy subskrypcyjnych. Z drugiej jednak strony nie można nie zauważyć, że w stosunkowo wielu przypadkach koncepcja handlu elektronicznego B2B sprawdziła się, czego najlepszym dowodem są funkcjonujące do chwili obecnej wybrane rynki wirtualne. Zasadnicze wobec tego wydaje się pytanie o czynniki wpływające zarówno na porażki, jak i sukcesy na rynkach elektronicznych B2B. (fragment tekstu)

The rapid growth of electronic commerce has led to high expectations, some of which were too unrealistic to hold true. The struggles of famous dot-coms such as Amazon.com and Buy.com in business-to-consumer markets have cast doubt on the future of electronic commerce. While much attention was focused on business-to-consumer firms at the outset, far greater volumes of transactions were conducted in business-to business markets. According to Forrester Research, the amount of business-to-business (B2B) sales is several times that of business-to-consumer (B2C) sales and will be even greater in the near future. Still, many of the remaining B2B e-marketplaces are struggling to sustain themselves in a marketplace with fiercer competition coming from both online and offline competitors, and more reluctant investors. In the context of designing B2B marketplaces on the Internet, there are several unanswered questions: are the factors that relate to the success and failure of B2C and B2B businesses?, are their relative strengths in determining firm survival?, how to attract buyers and suppliers to B2B marketplaces?, how can intermediaries extract revenue from suppliers and buyers in the marketplaces? This article is organized as follows: Section 1 briefly reviews the essence of B2B e-marketplaces failure. Section 2 discusses factors that differentiate the business-to-consumer and business-to-business market. Section 3 discusses the essence of successful B2B e-marketplace. Finally, Section 4 presents conclusions. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Białecki K., Poradnik producenta i eksportera, Poltext Warszawa 1992
  2. Hutt M.D., Speh T.W., Zarządzanie marketingiem. Strategia rynku dóbr i usług przemysłowych, PWN, Warszawa 1997
  3. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A. Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2005
  4. Mantura W., Baranowski M., Marketing w zarządzaniu przedsiębiorstwem przemysłowym, Politechnika Poznańska, Poznań 1992
  5. Sarjusz-Wolski Z., Sterowanie zapasami w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2000,
  6. Urbaniak M., Marketing przemysłowy i zagadnienia jakości. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1998
  7. Urbaniak M., Złożoność zakupów, wybór dostawców, Marketing w Praktyce, maj-czerwiec 1998, nr 3
  8. Wojciechowski T., Marketing dóbr produkcyjnych, Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie, Warszawa 2000
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1895-9970
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu