BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wójtowicz Mirosław (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie)
Tytuł
Kształtowanie przemysłu samochodowego Argentyny w dobie globalizacji
The Development of the Argentine Automobile Industry in the Age of Globalization
Źródło
Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2013, nr 21, s. 268-293, ryc., tab., bibliogr. 23 poz.
Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society
Tytuł własny numeru
Funkcje przemysłu i usług w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy = Functions of Industry and Services in the Development of Knowledge-Based Economy
Słowa kluczowe
Rynek samochodowy, Przemysł motoryzacyjny, Industrializacja
Car market, Automotive industry, Industrialization
Uwagi
summ.
Kraj/Region
Argentyna
Argentina
Abstrakt
Celem artykułu jest określenie przemian potencjału produkcyjnego argentyńskiego przemysłu samochodowego w latach 1952-2011. Zbadano także ewolucję strategii produkcyjnych i inwestycyjnych międzynarodowych koncernów motoryzacyjnych obecnych w Argentynie, uwarunkowaną zmianami koncepcji polityki gospodarczej, postępującą globalizacją produkcji oraz integracją w obrębie Mercosur. Początki tego przemysłu w Argentynie wiążą się z przyspieszoną industrializacją i modernizacją w okresie rządów Juana Perona. Rozwijany pod "osłoną" wysokich stawek celnych przemysł samochodowy miał się przyczynić do unowocześnienia i przekształcenia struktury gospodarczej kraju. W badanym okresie wyróżniono trzy fazy jego rozwoju. Pierwsza z nich (1952-1975) wiąże się z wprowadzeniem przemysłu samochodowego do Argentyny, które początkowo dokonało się przy dużym zaangażowaniu kapitałowym państwa oraz prywatnych przedsiębiorców argentyńskich. W drugim etapie, charakteryzującym się konsolidacją działających w kraju zakładów, decydującą rolę odegrały koncerny międzynarodowe. Druga faza (1976-1990) charakteryzuje się głębokim kryzysem tego sektora, na który złożyła się niekorzystna sytuacja gospodarcza kraju oraz błędnie prowadzona polityka przemysłowa, zbytnio liberalizująca import gotowych pojazdów. Doprowadziła ona nie tylko do spadku ilości produkowanych pojazdów, ale także do opuszczenia kraju przez kilka koncernów międzynarodowych. Ostatnia faza (1991-2011) cechuje się ponownym dynamicznym wzrostem produkcji, która w 2011 r. osiągnęła największą w historii wielkość. Sukces ten wynikał głównie z umiejętnie prowadzonej polityki w tym sektorze, w której nacisk położono na rozwój eksportu, wykorzystując powiększenie się rynku o państwa Mercosur. (abstrakt oryginalny)

The aim of this paper is to determine the transformation of the production potential of the Argentine automotive industry in the years 1952-2011. The evolution of production and investment strategies of the international automotive companies were also examined, considering changes in the industrial policy, progressing globalization and integration within Mercosur. The origins of this industry in Argentina were associated with acceleration of industrialization and modernization under the rule of Juan Peron administration. Developed behind the "cover" of high tariffs, the automobile industry has contributed to the modernization and transformation of the economic structure of the country. The studied period can be divided into three main phases of development. The first phase (1952-1975) is associated with the introduction of the automobile industry to Argentina, which initially took place under the heavy involvement of the state and private capitals. Its second stage was characterized by the consolidation of the companies operating in the country with the decisive role played by transnational corporations. The second phase (1976-1990) covers the years of deep crisis in this sector, which was the outcome of the unfavorable economic situation in the country and wrong industrial policy liberalizing imports of finished vehicles. This led not only to the decrease in the number of produced vehicles, but also some of the automobile companies opted to leave the country. During the third phase (1991-2011) the auto sector witnessed a rapid increase in production, which reached the highest point in the history in 2011. This success was attained due to export-oriented policy in this sector, which took advantage of the creation of Mercosur. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Albornoz, F., Yoguel, G. (2004). Competitiveness and production networks: the case of the Argentine automotive sector. Industry and Corporate Change, 13(4), 619-641, doi:10.1093/icc/dth025.
  2. Aliberti, M., Casati, D., Galindo, D., Riveros, M., Vargas, L. (2010). Industria Automotriz Argentina Año 2010. Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Ingenieria Industrias y Servicios II, Mendoza.
  3. Anuario ADEFA 2010 (2011). Asociación de Fabricantes de Automotores - ADEFA. Buenos Aires: http://www.adefa.com.ar/v2/anuario_2010/.
  4. Anuario ADEFA 2011 (2012). Asociación de Fabricantes de Automotores - ADEFA, Buenos Aires: http://www.adefa.com.ar/v2/anuario_2011/.
  5. Barbero, M.I., Motta, J. (2007). Trayectoria de la industria automotriz en la Argentina desde sus inicios hasta fines de la decada de 1990. W: M. Delfini, D. Dubbini, N. Lugones, I.N. Rivero (red.), Innovación y empleo en tramas productivas de Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires: Prometeo Libros, 189-229.
  6. Belini, C. (2006). Negocios, poder y politica industrial en los origenes de la industria automotriz argentina, 1943-1958. Revista de Historia Industrial, 31(2), 109-135.
  7. Biggart, N.W., Guillen M.F. (1999). Developing difference: Social organization and the rise of the auto industries of South Korea, Taiwan, Spain and Argentina. American Sociological Review, 64(5), 722-747.
  8. Catalan, J. (2010). Strategic policy revisited: The origins of mass production in the motor industry of Argentina, Korea and Spain, 1945-87. Business History, 52(2), 207-230.
  9. Catalano, A.M., Novick, M.S. (1998). The Argentine Automotive Industry: Redefining Production Strategies, Markets and Labour Relations. W: J.P. Tuman, J.T. Morris (red.), Transforming the Latin American Automobile Industry: Unions, Workers, and the Politics of Restructuring. Armonk New York: M.E. Sharpe Publisher, 26-76.
  10. Datos de la industria autopartista 2011 (2012). Asociación de Fábricas Argentinas de Componentes - ADEFA, Buenos Aires, http://www.afac.org.ar/UserFiles/File/HOME/Datos%20sectoriales%20 2011.pdf
  11. Dorocki, S. (2010). Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 125-136.
  12. Foreign Investment in Latin America and the Caribbean 1998 (1999). United Nations Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC), Santiago de Chile.
  13. Garzon, J.M., Berniell, I. (2006). Los ultimos 40 años de la produccion automotriz. ¿Radografia de una industria argentina? Serie Documentos de trabajo, Instituto de Estudios sobre la Realidad Argentina y Latinoamericana (IERAL). Cordoba: Fundación Mediterránea.
  14. Gocłowska-Bolek, J. (2007). Rozwój oparty o strategię substytucji importu w krajach Ameryki Łacińskiej. Ameryka Łacińska, 3-4(57-58), 10-29.
  15. Ianni, V.L. (2008). La especificidad del desarrollo de la industria automotriz en la Argentina, 1959- 1963. Estudos Ibero-Americanos, PUCRS, 34(2), 97-113.
  16. Kilar, W., Cieluch, M. (2008). Kształtowanie się i organizacja przestrzenna korporacji ponadnarodowej Honda. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 188-203.
  17. Kosacoff, B., Todesca, J., Vispo, A. (1991). La transformación de la industria automotriz Argentyna. Su integración con Brazil. CEPAL, Documento de trabajo n. 40, Buenos Aires.
  18. Lizak, P. (2012). Kształtowanie się aliansu strategicznego firm Nissan i Renault. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 20, 108-123.
  19. MacDonald, N. (1988). Henry J. Kaiser and the Establishment of an automobile industry in Argentina. Business History, 30(3), 329-345.
  20. Miozzo, M. (2000). Transnational Corporations, Industrial Policy and the 'War of Incentives': The Case of the Argentine Automobile Industry. Development and Change, 31(3), 651-680.
  21. Schvarzer, J. (1995). La reconversión de la industria automotriz argentina: un balance a mitad de camino. Revista Ciclos en la Historia, la Economía y la Sociedad, 5(8), 5-27.
  22. Wójtowicz, M. (2008). Rozwój przemysłu samochodowego w Brazylii w latach 1957-2005. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 140-153.
  23. Żuławska, U. (2004). System gospodarczy krajów Ameryki Łacińskiej. Warszawa: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2449-903X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu