BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kurczewska Agnieszka (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Wybrane modele procesu przedsiębiorczego oparte na koncepcji sposobności
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 90, s. 45-59, bibliogr. 25 poz., rys., tab.
Tytuł własny numeru
Kształtowanie procesów innowacyjnych w nowoczesnych organizacjach : SOOIPP Annual 2012
Słowa kluczowe
Przedsiębiorczość
Entrepreneurship
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przegląd wybranych modeli opisujących proces przedsiębiorczy w sposób jak najbardziej holistyczny, w których czołową koncepcją wyjaśniającą stały się sposobności przedsiębiorcze. Należą do nich: model przedsięwzięcia przedsiębiorczego Bhave'a, model procesu przedsiębiorczego Shane'a, teoria identyfikacji i rozwoju sposobności Ardichviliego i in. Modele te pokazują rolę sposobności w procesie przedsiębiorczym. Zostały wybrane ze względu na różnorodność podejścia badawczego. (fragment tekstu)

Opportunities seem to be the key concept helping to understand the entrepreneurial process dynamics. The aim of the paper is to review selected models of venture creature process including opportunity concept and highlight the role of opportunities in entrepreneurial process. The discussion embraces the process model of entrepreneurial venture creation by Bhave, entrepreneurial process of Shane and opportunity identification and development theory of Ardichvili et al.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alsos G.A., Kaikkonen V., Opportunity recognition and prior knowledge: a study of experienced entrepreneurs, NCSB Conference, 13th Nordic Conference on Small Business Research 2004.
  2. Ardichvili A., Cardozo R., Ray S., A theory of entrepreneurial opportunity identification and development, "Journal of Business Venturing" 2003, 18 (1).
  3. Baron R., Opportunity Recognition as Pattern Recognition: How Entrepreneurs "Connect the Dots" to Identify New Business Opportunities, "Academy of Management Perspectives" 2006, 20.
  4. Bhave M.P., A process model of entrepreneurial venture creation, "Journal of Business Venturing" 1994, 9 (3).
  5. Bjerke B., Hultman C., Entrepreneurial Marketing. The Growth of Small Firms in the New Economic Era, Edward Elgar, Cheltenham (UK), Northampton (MA, USA) 2002.
  6. Eckhardt J.T., Shane S.A., Opportunities and entrepreneurship, "Journal of Management" 2003, 29 (3).
  7. Gaglio C., The Role of Mental Simulations and Counterfactual Thinking in the. Opportunity Identification Process, "Entrepreneurship Theory and Practice" 2004, 28 (6).
  8. Gartner W., A conceptual framework for describing the phenomenon of new venture creation, "Academy of Management Review" 1985, 10 (4).
  9. Grégoire D.A., Corbett A.C., McMullen J.S., The Cognitive Perspective in Entrepreneurship: An Agenda for Future Research, "Journal of Management Studies" 2011, 48.
  10. Kurczewska A., Od pomysłu do przedsięwzięcia - koncepcja sposobności przedsiębiorczych, "Przegląd Organizacji" 2011, nr 5.
  11. Kyrö P., Kurczewska A., Moisala A., Opportunities in the process of becoming an entrepreneur, Proceeding of ESU Conference, Sevilla, September 2011.
  12. Kyrö P., Kurczewska A., Osei-Bonsu N., Different approaches to opportunity process and their consequences for teaching practice, Proceedings of ICSB Conference, Stockholm, 15-18 June 2011.
  13. Lumpkin G.T, Lichtenstein B.B., The role of Organizational Learning in the Opportunity-Recognition Process, "Entrepreneurship Theory and Practice" 2005, Vol. 29.
  14. Mitchell R., Busenitz L., Lant T., McDougall P., Morse E., Smith J.B., Toward a Theory of Entrepreneurial Cognition: Rethinking the People Side of Entrepreneurship Research, "Entrepreneurship Theory and Practice" 2002, 27 (2).
  15. Morris M.H., Entrepreneurial Intensity, Quorum Books, Westport, London 1998.
  16. Nawojczyk M., Przedsiębiorczość. O trudnościach w aplikacji i teorii, Nomos, Kraków 2009.
  17. Reitan B., Where do we learn that entrepreneurship is feasible, desirable and/or profitable?- A look at the process leading to entrepreneurial potential, 1997, www. usasbe.org/knowledge/proceedings/1997/P009Reitan.PDF (18.08.2011).
  18. Sarason Y., Dean T., Dillard J.F., Entrepreneurship as the nexus of individual and opportunity: A structuration view, "Journal of Business Venturing" 2006, 21.
  19. Shane S.A., A General Theory of Entrepreneurship. The Individual-Opportunity Nexus, Edward Elgar, Cheltenham 2003.
  20. Shane S.A., Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities, "Organization Science" 2000, 11.
  21. Shane S., Venkataraman S., The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research, "The Academy of Management Review" 2000, 25 (1).
  22. Shook C.L., Priem R.L., McGee J.E., Venture creation and the enterprising individual: A review and synthesis, "Journal of Management" 2003, 29 (3).
  23. Singh R.P., Entrepreneurial opportunity recognition through social networks, Garland Pub., NewYork 2000.
  24. Stevenson H.H., Jarillo J.C., A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management, "Strategic Management Journal" 1990, 11.
  25. Tegtmeier S., Further Creation of Know-how in the Opportunity Recognition Process, Proceedings of ICSB Conference, Stockholm, 15-18 June 2011.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu