BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zatoń Wojciech (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Behawioralne przyczyny niepowodzeń w procesach innowacyjnych
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 90, s. 61-73, bibliogr. 28 poz.
Tytuł własny numeru
Kształtowanie procesów innowacyjnych w nowoczesnych organizacjach : SOOIPP Annual 2012
Słowa kluczowe
Innowacyjność, Podejmowanie decyzji, Awersja do strat
Innovative character, Decision making, Loss aversion
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie i analiza wybranych behawioralnych aspektów postaw oraz decyzji w procesach innowacyjnych i ich wpływu na prawdopodobieństwo wystąpienia niepowodzenia. Pierwsza część artykułu zawiera krótki zarys teorii decyzji, w drugiej części zaprezentowano wybrane skłonności behawioralne i krótko scharakteryzowano ich znaczenie dla procesów innowacyjnych.(fragment tekstu)

Many studies of human choice under risk and uncertainty show bounded rationality and use of adaptive decision heuristics and biases such as: overoptimism, overconfidence, risk and loss aversion, conservatism and confirmation biases. Innovation process requires making choices under novelty that is even more difficult then making decisions under risk and uncertainty. Since openness and complexity of current generation innovation processes is large, their sensitivity to behavioral biases in human decisions is increased. The characteristics of these common biases are outlined in this article. Their role in subsequent phases of innovation process is explained with special emphasis on their possibilities to make innovation process subject to failure.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Arkes H., Bumer C., The Psychology of Sunk Cost, "Organizational Behavior and Human Decision Processes" 1985, No. 35.
  2. Bell D., Regret in decision making under uncertainty, "Operations Research" 1982, No. 30.
  3. Bell D., Disappointment in decision making under uncertainty, "Operations Research" 1985, No. 33.
  4. Christensen C., Przełomowe innowacje, PWN, Warszawa 2010.
  5. Cieślak A., Behawioralna ekonomia finansowa, "Materiały i Studia NBP" 2003, nr 165.
  6. Galasso A., Simcoe T., CEO Overconfidence and Innovation, "Management Science", Published online in Articles in Advance, 24 June 2011, http://mansci.journal.informs. org/cgi/content/abstract/mnsc.1110.1374v1 (2.08.2011).
  7. Gourville J., Oporni nabywcy, entuzjastyczni sprzedawcy, czyli dlaczego nowe produkty trudno się sprzedają, "Harvard Business Review Polska" 2006, nr 44.
  8. Hirshleifer D., Low A., Teoh S., Are Overconfident CEO s Better Innovators?, MPRA Paper No. 22425, maj 2010, http://mpra.ub.uni-muenchen.de/22425/ (2.08.2011).
  9. Kahneman D., Tversky A., Prospect theory: an analysis of decision under risk, "Econometrica" 1979, No. 47.
  10. Kasperkiewicz W., Systemy funkcjonowania gospodarki a innowacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1989.
  11. Kozielecki J., Psychologiczna teoria decyzji, PWN, Warszawa 1977.
  12. MacNeil D., Why did Apple kill the Newton?, "Pen Computing Magazine", czerwiec 1998, http://www.pencomputing.com/Newton/AppleKillsNewton(PCM22).html(2.08.2011).
  13. Morison K., Potts J., Toward behavioural innovation economics - Heuristics and biases in choice under novelty, School of Economics Discussion Paper No. 379, listopad 2008, School of Economics, The University of Queensland, http:// ideas.repec.org/p/qld/uq2004/379.html (2.08.2011).
  14. von Neumann J., Morgenstern O., Theory of games and economic behavior, Princeton University Press 1944.
  15. Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, OECD, Eurostat, Warszawa 2008.
  16. Pomykalski A., Zarządzanie innowacjami, PWN, Warszawa 2001.
  17. Potts J., Morison K., Nudging Innovation. Fifth generation innovation, behavioural constraints, and the role of creative business - considerations for the NE STA innovation vouchers pilot, Nesta report, kwiecień 2009, http://www.nesta.org.uk/ publications/reports/assets/features/nudging_innovation/ (2.08.2011).
  18. Psychologia ekonomiczna, red. T. Tyszka, t. 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2004.
  19. Rivkin J., Gavetti G., Jak naprawdę myślą stratedzy, "Harvard Business Review Polska" 2005, nr 29.
  20. Rothwell R., Toward a fifth generation innovation process, "International Marketing Review" 1994, No. 11 (1).
  21. Schweizer T., The Psychology of novelty-seeking, creativity and innovation: neurocognitive aspects within a work-Psychological perspective, "Creativity and Innovation Management" 2006, Vol. 15, No. 2.
  22. Simon H., Models of Man: Social and rational, Wiley, New York 1957.
  23. Sokołowska J., Psychologia decyzji ryzykownych, Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2005.
  24. Tykociński O., Pitman T., The consequences of doing nothing: Inaction inertias avoidance of anticipated counterfactual regret, "Journal of Personality and Social Psychology" 1998, No. 75.
  25. Wuyts S., Colombo M., Dutta S., Nooteboom B., Empirical Tests of Optimal Cognitive Distance, "Journal of Economic Behavior and Organization" 2005, No. 28 (2).
  26. Zaleśkiewicz T., Psychologia inwestora giełdowego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
  27. Zielonka P., Sawicki P., Weron R., Rzecz o dyskontowaniu odroczonych wypłat, "Decyzje" 2009, nr 11.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu