BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rogoda Bogdan (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa)
Tytuł
Hybrydowe modele biznesu w sektorach kreatywnych i ich funkcja ekonomiczna
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 90, s. 205-235, bibliogr. 29 poz., rys., tab.
Tytuł własny numeru
Kształtowanie procesów innowacyjnych w nowoczesnych organizacjach : SOOIPP Annual 2012
Słowa kluczowe
Modele biznesowe
Business models
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem głównym artykułu jest analiza ekonomiczna modeli hybrydowych łączących otwarty i zamknięty dostęp do produktów oraz usług. Modele te zapewniają wzrost zysku w stosunku do sprzedaży całościowego produktu po cenie jednolitej, a więc jednakowej dla wszystkich segmentów rynku. W artykule stawiana i weryfikowana jest hipoteza, że modele hybrydowe z zamkniętym rdzeniem i otwartym rozszerzeniem mogą stanowić alternatywę dla różnicowania cen w przypadku, gdy efektywne rozdzielenie sektorów i pobieranie od nich zróżnicowanych cen nie jest możliwe. (fragment tekstu)

The creative sectors play an important role both economic and social, providing innovative solutions used in different areas of economy. The object of this paper are hybrid business models used in the creative industries. Taking into account the way of product offering, these models are divided into open, closed or hybrid - using both approaches. The main aim of this paper is economic analysis of hybrid models combining open the and closed access to product and services. These models are applied for example in software, internet online services, press publishing houses, news services, selling e-books, music's and movie's services. Hybrid models with open core and closed extensions generate revenues from advertisements and sale for "premium" sector. They also give promotion advantages connected with wider product knowing on the market. Models with closed core and open extensions giving increase demand on "budget" segment and allow longer product exploitation. These models provide increase of profit in relation to sales of general product after uniform price. They can be an alternative to price discrimination in case when effective partition of buyers and receiving differential prices are not possible.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bonaccorsi A., Giannangeli S., Rossi C., Entry Strategies Under Competing Standards: Hybrid Business Models in the Open Source Software Industry, "Management Science" 2006, Vol. 52, No. 7.
  2. Bossidy L., Charan R., Szósty zmysł w zarządzaniu firmą, MT Biznes, Warszawa 2008.
  3. Chesbrough H.W., Why Companies Should Have Open Business Models, "MIT Sloan Management Review" 2007, Vol. 48, No. 2.
  4. Christensen A., 'Wi-Fi'ght Them When You Can Join Them? How the Philadelphia Compromise May Have Saved Municipally-Owned Telecommunications Services, "Federal Communications Law Journal" 2006, Vol. 58, Iss. 3.
  5. Clark B.H., Welcome to my parlor, "Marketing Management", Chicago 1997, Vol. 5, Iss. 4.
  6. Creative economy report 2010, UNCTAD, www.unctad.org/creative-economy.
  7. Fisken J., Rutherford J., Business models and investment trends in the biotechnology industry in Europe: Research and Regulation, "Journal of Commercial Biotechnology" 2002, Vol. 8, Iss. 3.
  8. Gradl Ch., Krämer A., Amadigi F., Partner Selection for Inclusive Business Models: The Case of Casa Melhor, "Greener Management International" 2006, No. 56.
  9. Hedman J., Kalling T., The business model concept: theoretical underpinnings and empirical illustrations, "European Journal of Information Systems" 2003, 12.
  10. Kotler Ph. i in., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.
  11. Lin G., Ettl M., Buckley S., Bagchi S., Extended-enterprise supply-chain management at IB M Personal Systems Group and other divisions, "Interfaces" 2000, Vol. 30, Iss 1.
  12. Mackiewicz M., Michorowska B., Śliwka A., Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych, ECORYS Polska, Warszawa, listopad 2009.
  13. Makarenko V., Wirtualny rolnik na giełdę, "Gazeta Wyborcza", 5.07.2011.
  14. Miles I., Green L., Hidden innovation in the creative industries, NESTA Research Report, 2008.
  15. Mitchell D.W., Bruckner Coles C., Establishing a continuing business model innovation process, "The Journal of Business Strategy" 2004, Vol. 25, Iss. 3.
  16. Munsch K., Open model innovation, "Research - Technology Management", May/ June 2009.
  17. O'Connor J., The Definition of 'Cultural Industries', http://www.unctad.org/en/docs/ditctab20103_en.pdf.
  18. Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002.
  19. Olsen S., Galimidi B., Managing Social and Environmental Impact: A N ew Discipline for a N ew Economy, "The Brown Journal of World Affairs" 2009, Vol. 15, Iss. 2.
  20. Pateli A.G., Giaglis G.M., Technology innovation-induced business model change: a contingency approach, "Journal of Organizational Change Management", Bradford 2005, Vol. 18, Iss. 2.
  21. Popp K.M., Software Industry Business Models, "IEEE Software", July/August 2011.
  22. Rappa M., Busines models on the Web, "Managing the digital enterprise", 17.01.2010, http://digitalenterprise.org/models/models.pdf.
  23. Rogoda B., Metoda klasyfikacji modeli biznesu w oparciu o czynniki konstytuujące model, w: Współczesne zagadnienia zarządzania. Przedsiębiorstwo - biznes - region, red. A. Chodyński, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego, Kraków 2009.
  24. Simon H., Zarządzanie cenami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  25. Soloviev V.I., Kurochkin P.A, Rendiuk A.V., Zazuk A.V., Innovative business models in the media industry, "Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica" 2010, No. 12 (2).
  26. The cultural economy and cultural activities in the EU 27, Eurostat - News release 146, 29.10.2007.
  27. Timmers P., Business Models for Electronic Markets, "Electronic Markets" 1998, Vol. 8, No. 2.
  28. Weill P., Malone Th.W., D'Urso V.T., Herman G., Woerner S., Do Some Business Models Perform Better than Others? A Study of the 1000 Largest US Firms, MIT, Working Paper, May 6, 2004.
  29. http://www.chip.pl/news/rozrywka/gry-akcji/2010/02/darmowe-dodatki-dla-fanowgry- bad-company-2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu