BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Michoń Piotr (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Czy uniwersytet to miejsce dla osób, które chcą wiedzieć? : kształcenie akademickie a potrzeba poznania studentów
Are universities for those who want to know? : higher education and students' need for cognition
Źródło
Edukacja Ekonomistów i Menedżerów : problemy, innowacje, projekty, 2012, nr 3 (25), s. 185-197, tab., bibliogr. poz. 15
Education of Economists and Managers : problems, innovations, projects
Słowa kluczowe
Poznanie zmysłowe, Szkolnictwo wyższe, Osobowość człowieka, Uczenie się
Sensory perception, Higher education, Human personality, Studying
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Potrzeba poznania, mniej formalnie określana potrzebą zrozumienia, radością myślenia, dążeniem do poznania i zrozumienia rzeczywistości; to cecha osobowości charakteryzująca osoby znajdujące radość w myśleniu "chcące wiedzieć". Osoby z wysokim poziomem potrzeby poznania łatwo angażują się w wymagające intelektualnie zadania, są zaciekawione otaczającym je światem, unikają uproszczeń i powierzchowności. Z wielu powodów rozwinięta potrzeba poznania jest pożądaną cechą u pracowników, menedżerów i studentów. W tym artykule zadano pytanie o źródło potrzeby poznania, a bardziej precyzyjnie o to, czy kształcenie uniwersyteckie przyczynia się do rozwijania potrzeby poznania. Wyniki przeprowadzonych badań sugerują, że odpowiedź na zadane pytanie jest twierdząca: kształcenie wspiera potrzebę poznania studentów uniwersytetów. (abstrakt oryginalny)

Need for cognition (NC): a need to understand, fun to think, quest for reality - a personality variable that describes people who enjoy thinking and who want to know. Individuals with high level of NC easily involve in intellectually demanding tasks, they find the world interesting, relatively better evaluate the situations, make more responsible decision, avoid simplifications and simple judgments. Therefore, the need for cognition represents an important characteristic of managers, employees and students. The main question asked in the paper is whether universities support the development of the need for cognition. The question gains on importance when faced with the debate over the role of universities in today's world. The results of the study suggest that university education support development NC. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aronson E., Wilson T. D., & Akert R. M. Psychologia społeczna, Zysk i Spółka, Poznań 2007.
  2. Cacioppo J. T., Petty R. E., Feinstein J. A., Jarvis W. B. Dispositional Differences in Cognitive Motivation: The Life and Times of Individuals Varying in Need for Cognition, "Psychological Bulletin" 1996, 119 (2).
  3. Cacioppo J., Petty R. The Need for Cognition, "Journal of Personality and Social Psychology" 1982, 42 (1).
  4. Cacioppo J., Petty R., Morris K., Effects of need for cognition on message evaluation, recall, and persuasion, "Journal of Personality and Social Psychology" 1983, 45 (4).
  5. Carducci B. J. The Psychology of Personality: Viewpoints, Research, and Applications (2 ed.), Wiley Blackwell, 2009.
  6. Dickhäuser O., Reinhard M.A., How need for cognition affects the formation of performance expectancies at school, "Social Psychology of Education" 2009, 12.
  7. Diener E., Biswas Diener R. Happiness. Unlocking the Mysteries of Psychological Wealth, Blackwell Publishing, Malden 2008.
  8. Fleischhauer M., Enge S. B., Ullrich J., Strobel A., Strobel A. Same or Different? Clarifying the Relationship of Need for Cognition to Personality and Intelligence, "Personality and Social Psychology Bulletin" 2010, 36.
  9. Heijne Penninga M., Kuks J., Hofman W., Cohen Schotanus J., Influence of deep learning, need for cognition and preparation time on open and closed book test performance, "Medical Education" 2010 September, 44 (9).
  10. Petty R. E., Brińol P., Loersch C., McCaslin M., The Need for Cognition, w: Handbook of Individual Differences in Social Behaviour, red. M. R. Leary, R. H. Hoyle, Guilford Press, New York 2009.
  11. Reiss S., Six Motivational Reasons for Low School Achievement, "Child Youth Care Forum" 2009, (38).
  12. Reiss S., The normal personality: A New Way of Thinking about People, Cambridge University Press, New York 2008.
  13. Schiffman L.G., Hansen H., Kanuk L.L., Consumer Behaviour: A European Outlook. Pearson Education, 2008.
  14. Steinhart Y., Wyer Jr, R. S., Motivational Correlates of Need for Cognition, "European Journal of Social Psychology" 2009, 39.
  15. Tomkiewicz A., Potrzeba poznania a satysfakcja ze studiów - badanie studentów Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - niepublikowana praca magisterska. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2012.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1734-087X
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0009.6278
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu