BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Machaczka Małgorzata (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie / Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości)
Tytuł
Kultura organizacyjna jako wymiar rozwoju przedsiębiorstw opartych na wiedzy
Organizational Culture As A Development Dimension Of Knowledge Based Enterprises
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 87, s. 186-195, tab., rys., bibliogr. 6 poz.
Tytuł własny numeru
Gospodarka elektroniczna: wyzwania rozwojowe. T. 1
Słowa kluczowe
Kultura organizacyjna, Przedsiębiorczość, Wiedza
Organisational culture, Entrepreneurship, Knowledge
Uwagi
summ.
Abstrakt
Od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku pojęcie kultury organizacyjnej stało się pojęciem podstawowym. Dzisiaj kultura organizacyjna odgrywa istotną rolę w procesie zarządzania organizacją. Przed menedżerami stoi więc odpowiedzialne zadanie określenia i uzmysłowienia sobie, a także ludziom pracującym w organizacji o istnieniu kultury, która jest elementem wspomagającym rozwój i nadającym organizacji wyjątkowy charakter oraz unikatowość. Wymiar, jakim jest kultura, staje się dodatkowym elementem przewagi przedsiębiorstwa, która jest trudna do odwzorowania. Staje się w konsekwencji dodatkowym bodźcem stanowiącym podstawę budowania bardziej złożonej i trudniejszej tym samym do skopiowania przewagi konkurencyjnej, czego efektem jest potencjał odniesienia przez przedsiębiorstwo sukcesu. Kultura organizacyjna jest zatem z całą pewnością zasobem strategicznym, a w połączeniu z takimi elementami, jak strategia i struktura, staje się tak zwanym klejem łączącym te elementy, doprowadzając do ich współdziałania. Wiedza, jaką pozyskuje przedsiębiorstwo na temat swojej kultury i możliwości jej wykorzystania, staje się pierwszym krokiem do wprowadzania zmian. (abstrakt oryginalny)

Rapid pace of developments in the competitive world threatens the stability of the companies. Learning to cope with change, developing leadership skills, as well as direct participation in the transformation of a business is a prerequisite for the survival and continued functioning. Article shall attempt to show the role of culture in change management model of knowledge-based businesses. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. de Wit B., Meyer R., Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007.
  2. Kotter J.P., Jak przeprowadzić transformację firmy (Leading Change), Helion, Gliwice 2007.
  3. Kotter J.P., Why Transformation Efforts Fail, Harvard Business Review, marzec- -kwiecień 1995.
  4. Mirvis P.H., Work in the 20th Century, America's Trends and Tracts, Visions and Values, Economic and Human Developments, Rudi Press, Cambridge 1985.
  5. Peters T.J., Waterman R.H., Poszukiwanie doskonałości w biznesie, Medium, Warszawa 2000.
  6. Quinn R.E., Faerman S.R., Thompson M.P., Mc Grath M.R., Profesjonalne zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu