BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Blanke-Ławniczak Katarzyna (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Lesznie; Politechnika Poznańska)
Tytuł
Małe i średnie przedsiębiorstwa typu born global - studium literatury przedmiotu
Small and Medium-Sized Enterprises Type of Born Global - Literature Study Course.
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 81, s. 22-29, tab.
Tytuł własny numeru
Strategie zarządzania mikro, małymi i średnimi przedsiebiorstwami - mikrofirma 2012
Słowa kluczowe
Organizacja born global, Rynek globalny, Przedsiębiorstwo, Globalizacja działań przedsiębiorstwa
Born global, Global market, Enterprises, Globalization of enterprise activity
Uwagi
summ.
Abstrakt
Z końcem XX wieku można było zaobserwować pojawienie się na rynku firm, które właściwie od momentu powstania włączają się aktywnie w proces internacjonalizacji. Swoje misje i wizje strategiczne opierają na rynkach i odbiorcach globalnych, wykorzystują globalne strategie marketingowe oraz globalnie planują produkty. Działają tak pomimo niewielkiego doświadczenia rynkowego, niedużych zasobów finansowych oraz niewielkich rozmiarów1. Tłumacząc pojawienie się firm tego typu, należałoby podkreślić wzrost znaczenia rynków niszowych oraz produktów specjalistycznych i wykonywanych osobiście, krótszy cykl życia produktów, wzrost krajowej i międzynarodowej konkurencji, globalne powiązania sieciowe, rozwój technologii telekomunikacyjnych. Należy tu podkreślić błyskawiczny w ostatnich latach rozwój e-commerce, e-marketingu i portali społecznościowych, które są znakomitym narzędziem nowoczesnej formy komunikacji marketingowej. Na bazie powyższych zmian rynkowych we współczesnym świecie małe i średnie firmy odnajdują specyficzne źródła przewagi konkurencyjnej, budują efektywne strategie rynkowe, które pozwalają im postrzegać rynek globalny jako ich rynek docelowy.(fragment tekstu)

The review of world literature tends to conclude that since the seminal publication Oviatta and McDougall, despite the passage of 18 years, still was not uniform and complete concept of Born Global. We still do not know how to define firm starting their internationalization since its inception, we do not know motivators such decisions, we cannot unambiguously identify the factors that would be able to satisfactorily explain the international development of these enterprises. Admittedly, it seems that the consensus among scholars occurred in the application of Born Global name, as appropriate, but there is no clarity in the issues of time and stages in the evolution of these companies. In the analyzed studies also failed to observe compliance investigators how important to recognize companies for Born Global is the value of turnover generated in international markets compared to national turnover. No uniform conceptualization of Born Global may stem from the fact that related studies from other companies have been made in different countries with different business culture. It should be constantly attempt to develop a realistic concepts and definitions and specifics of the process of internationalization for companies such Born Global.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. B.M. Oviatt, P. McDougall, Towards a Theory of International New Ventures, "Journal of International Business Studies, First Quarter" 1994, 29 (8), s. 60-75; R. Luostarienen, M. Gabrielsson, Globalization and Global Marketing Strategies and Born Globals in SMOPECs, Proceedings of the Annual Conference of the European International Business Academy, Athens, 8-10 December 2002, s. 20-21.
  2. Wśród modeli sekwencyjnych (etapowych) największą popularność zdobył model uppsalski stworzony w wyniku konkluzji z badań nad przemysłem w Szwecji. Zob. np. J. Johanson, P. Wiedersheim-Paul, The internationalization of the Firm. Four Swedish Cases, "Journal of Management Studies" 1975, 12 (3), s. 305-322; J. Johanson, J.E. Vahlne, The Mechanism of Internationalization, "International Marketing Review" 1990, 7 (4), s. 23-32.
  3. J. Barney, Firms Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management" 1991, 17 (1), s. 99-120; J. Birkinshaw, Strategy and Management in MNE Subsidiaries, w: Oxford Handbook of International Business, red. A.M. Rugman, T.L Bewer, Oxford University Press, London 2001,s. 308-401.
  4. S. Freeman, S.T. Cavusgil, Toward a Typology of Commitment States Among Managers of Born-Global Firms. A Study of Accelerated Internationalization, "Journal of International Marketing" 2007, 15 (4), s.1-40.
  5. McKinsey & Company, Emerging Exporters: Australians High Value-Added Manufacturing Exporters, Australian manufacturing Council, Melbourne 1993, s. 4; zob. np.: T. Madsen, E. Rasmussen, P. Servisa, Differences and similarities between born globals and other type of exporters, "Advances in International Marketing" 2000, (10), s. 247-265; O. Moaen, P. Servias, Born global or gradual global? Examining the export behavior of small and medium-sized enterprise, "Journal of International Marketing" 2002, (10) 2, s.49-72.
  6. P. McDougall, S. Shane, B.M. Oviat, Explaining the Formation of New Ventures; Limits of Theories from International Business Venturing, "Journal of Business Venturing" 1994, 9 (6), s. 496-487.
  7. V.K. Jolly, A. Matti, J. Jean-Pierre, Challenging the incumbents: How high technology Start-ups compete globally, "Journal of Strategic Change" 1992, 1, s.71-82; B. Oviatt, P. McDougall, Global start-ups: Entrepreneurs on a worldwide stage, The Academy of Management Executive, 1995, 9 (2), s. 30-43; J.E. Johnson, Factors Influencing the Early Internationalization of High Technology Start-ups: US and UK Evidence, "Journal of International Entrepreneurship" 2004, Vol. 2 (1-2), s. 139-154; L. Bals, H. Berry, E. Hartmann, What is a "Born Global" Firm?, Draft September 18, 2008, http://www.cbs.dk/content/download/90714/1190073/file/Born%20Global%20Firms_working%20paper_CBS%20DK.pdf (9.11.2011).
  8. J. Ganitsky, Strategies for innate and adoptive exporters: Lessons from Israel's case, "International Marketing Review" 6 (5), 1989, s. 50-65.
  9. V.K. Jolly, A. Matti, J. Jean-Pierre, Challenging the incumbents...
  10. McKinsey & Co Emerging Exporters, Australia's High Value-Added Manufacturing Exporters...
  11. S.T. Cavusgil, A quiet revolution in Australian exporters, "Marketing News" 28 (11), 1994, s. 18-21.
  12. P. McDougall, S. Shane, B. Oviatt, Explaining the formation of international new ventures...
  13. B. Oviatt, P. McDougall, Toward a theory of international new ventures, "Journal of International Business Studies" 25, 1994, s.45-64.
  14. J. Bell, The Internationalization of Small Computer Software Firms: A Further Challenge to "Stage" Theories, "European Journal of Marketing" 29 (8), 1995, s. 60-75.
  15. J.M., Bloodgood, H.J. Sapienza & J.G. Almeida, The internationalization of new high-potential US ventures: antecedents and outcomes, "Entrepreneurship Theory and Practice" 20 (4), 1996, 61-76.
  16. G.A. Knight, S.T. Cavusgil, The Born Global firm: A challenge to traditional internationalization theory, "Advances in International Marketing" 8 1996, s. 11-26.
  17. T. Madsen, P. Servais, The Internationalization of Born Globals: an Evolutionary Process?, "International Business Review" 6 (6), 1997, s. 561-583.
  18. M.V. Jones, The internationalization of small high-technology firms, "Journal of International Marketing" 7 (4), 1999, s.15-41.
  19. P.D. Harveston, B.L. Kedia, P. Davis, Internationalization of born global and gradual globalizing firms: The impact of the manager, "Advances in Competitiveness Research" 8 (1), 2000, s. 92-99.
  20. T. Madsen, E. Rasmussen, Differences and similarities between Born Globals and other types of exporters, "Advances in International Marketing" 10, 2000, s.247-265.
  21. E. Rasmussen, T. Madsen, F. Evangelista, The Founding of the Born Global Company in Denmark and Australia: Sense making and Networking, "Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics" 13 (3), 2001, s.75-107.
  22. O. Moen, P. Servais, Born Global or Gradual Global? Examining the Export Behavior of Small and Medium- Sized Enterprises, "Journal of International Marketing" 10 (3), 2002, s. 49-72
  23. S. Andersson, I. Wictor, Innovative internationalization in new firms: Born-globals - the Swedish case, "Journal of International Entrepreneurship" 1 (3), 2003, s. 249-276.
  24. G.A Knight, S.T. Cavusgil, Innovation, organizational capabilities, and the born global firm, "Journal of International Business Studies" 35 (2), 2004, s. 124-141.
  25. G. Knight, T.K. Madsen, P. Servais, An inquiry into born-global firms in Europe and the USA, "International Marketing Review" 21 (6), 2004, s. 645-665.
  26. L. Zhou, W. Wu, X. Luo, Internationalization and the performance of born-global SMEs: The mediating role of social networks, "Journal of International Business Studies" 38 (4), 2007, s. 673-690.
  27. T. Fan, P. Phan, International new ventures: Revisiting the influences behind the 'born global' firm, "Journal of International Business Studies" 38 (7), 2007, s. 1113-1131.
  28. M. Gabrielssona, V.H. Kirpalania, P. Dimitratosd, C.A. Solbergf, A. Zucchellag, Born globals: Propositions to help advance the theory, "International Business Review" 17 (2008), s. 385-401.
  29. G. Baronchelli, F. Cassia, Drivers of born-global companies' international development: an empirical investigation among Italian companies, 10th Global Conference on Business & Economics, October 15-16, 2010,Rome, Wtaly, http://www.google.pl/search?q=G.+Baronchelli%2C+F.+Cassia%2C+Drivers+of+born-global+&ie =utf8&oe =utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefox-a (15.12.2010).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu