BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Awedyk Matylda (Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu), Walerjańczyk Hanna (Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu)
Tytuł
Atrakcyjność tanich linii lotniczych w zaspokajaniu popytu na polskim rynku usług turystycznych
The Attractiveness of Low-Cost Airlines on the Polish Tourist Services Market
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 84, s. 281-299, rys.
Tytuł własny numeru
Popyt turystyczny: konsumpcja-segmentacja-rynki
Słowa kluczowe
Usługi turystyczne, Popyt, Popyt turystyczny, Lotnictwo
Tourism services, Demand, Tourist demand, Aviation
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Rynek tanich linii lotniczych w Polsce ma skromny udział w całości rynku europejskiego, jednak w ostatnich latach został dostrzeżony z powodu imponującej dynamiki wzrostu, zwłaszcza od 1 maja 2004 roku, a więc po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Wzajemne otwarcie się krajów członkowskich przyczyniło się do powstania ogromnej wspólnej europejskiej przestrzeni tury-stycznej. Polityka "otwartego nieba" wykreowała kategorię tzw. tanich przewoźników, którzy przełamali niemal monopolistyczne pozycje przewoźników nazywanych narodowymi, zwiększając zainteresowanie lotniczymi przewozami pasażerskimi.(fragment tekstu)

This article aims to identify the changes that have taken place in the Polish market of transport services after the entry of budget airlines. It also presents the dynamics of quantitative (number of flight connections), spatial and seasonal pattern in the flights network offered by Wizzair and Ryanair, the two major low-cost airlines in Poland. Research was carried out at Poznań Airport Ławica and concern the holiday tourist destinations between years 2005-2010. The results clearly indicate the preferences of tourists in the directions of travel and flight season, which in effect create the supply of budget airlines.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. J. Wysokiński, Konkurencyjność na rynku transportu, "Rynek Podróży" 2007, nr 12, s. 5.
  2. L. Pender, R. Sharpley, Zarządzanie turystyką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008, s. 55
  3. C.K. Campbell, An Approach to Research in Recreational Geography, B.C. Occasional Papers No. 7, Departament of Geography, University of British Columbia, Vancouver 1967, s. 85-90;
  4. N. Yokeno, The General Equilibrium System of 'Space Economics' for Tourism, Reports for the Japan Academic Society of Tourism, nr 8, 1974, s. 38-44;
  5. T. Greer, G. Wall, Recr-eational Hinterlands: A Theoretical and Empirical Analysis,
  6. Recreational Land Use in Southern Ontario, red. G. Wall, Department of Geography Publication, Series No. 14, University of Waterloo, Ontario 1979, s. 227-245.
  7. S.G. Britton, The Political Economy of Tourism in the Third World, "Annals of Tourism Research" 1982, nr 3(9), s. 31-58; J.O. Lundgren, The Tourist Fron-tier of Nouveau Quebec: Functions and Regional Linkages, "Tourist Review" 1982, nr 2(37),s.10-16
  8. E. Marciszewska, Jakość w procesie kształtowania przewag konkurencyjnych na rynku lotniczym,
  9. Transport morski i lotniczy w obsłudze ruchu pasażerskiego. Implikacje dla regionów, red. A. Panasiuk, M. Pluciński, Zeszyty Naukowe nr 491, Ekonomiczne problemy usług nr 15, Szczecin 2008, s. 199
  10. Rozporządzenie Rady 2342/90 z 24 lipca 1990 r. w sprawie taryf lotniczych w regularnych służbach powietrznych między państwami członkowskimi
  11. Rozporządzenie Rady 2407/92 z 23 lipca 1992 r. w sprawie licencjonowania przewoźników lotniczych
  12. www.europa.eu/legislation_summaries, 20.09.2010.
  13. L. Pender, R. Sharpley, Zarządzanie turystyką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008, s. 56.
  14. C.R. Goeldner, J.R. Brent Ritchie, Tourism. Principles, Practices, Philosophies, John Wiley&Sons, Inc, USA 2011, s. 98
  15. J. Kubicka, Funkcjonowanie i rozwój korporacji wielonarodowych w wybranych sektorach usługowych i produkcyjnych, WSB Dąbrowa Górnicza, Dąbrowa Górnicza 2009, s. 103.
  16. www.ulc.gov.pl, 20.09.2010.
  17. www.wizzair.com, 12.10.2010.
  18. www.easyjet.com, 15.10.2010.
  19. www.jet2.com, 15.10.2010
  20. www.aerlingus.com, 15.10.2010.
  21. www.bmibaby.com, 15.10.2010.
  22. www.transavia.com, 15.10.2010.
  23. www.germanwings.com, 15.10.2010.
  24. www.airberlin.com, 15.10.2010.
  25. www.norwegian.no, 15.10.2010.
  26. www.blue1.com, 15.10.2010.
  27. www.icelandexpress.com, 15.10.2010.
  28. www.airnostrum.es, 15.10.2010.
  29. www.meridiana.com, 15.10.2010
  30. www.ulc.gov.pl, 20.09.2010.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu