BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wolny Wiesław (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Prosumpcja - konsumencka kreatywność w gospodarce elektronicznej
Prosumption - Consumer's Creativity In E-Business
Źródło
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2012, nr 88, s. 118-125, bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Gospodarka elektroniczna: wyzwania rozwojowe. T. 2
Słowa kluczowe
Prosumpcja, Konsument, Gospodarka cyfrowa
Prosumption, Consumer, Digital economy
Uwagi
summ.
Abstrakt
W ciągu ostatnich kilku wieków w światowej gospodarce dominował kapitalizm. Jego wczesne lata były zdefiniowane przez produkcję, szczególnie produkcję przemysłową. Zupełnie niedawno przeniesiono koncentrację i uwagę skupiono na konsumpcji. Centra handlowe miały rywalizować, a nawet zastąpić fabryki w roli podstawy gospodarki. Prosumpcja, zamiast skupiać się tylko na jednym z powyższych elementów, polega na jednoczesnej produkcji i konsumpcji. W dotychczasowym modelu gospodarki zadanie kreatywności leżało po stronie producentów, to oni mieli i musieli dostarczać innowacyjne produkty, aby zaspokoić, a nawet wykreować, potrzeby konsumentów. W erze prosumpcji sami konsumenci mogą zaspokajać swoje potrzeby innowacji, kreatywnie tworząc i modyfikując produkty nieoferowane przez producentów.(fragment tekstu)

Prosumption involves both production and consumption rather than focusing on either one or the other. Prosumption is related with series of recent social changes, es-pecially those associated with the internet, Web 2.0 and electronic business. The main focus of this paper will be on prosumption as an customers' creativity in e-business. Prosumption gives an opportunity to continuously creating innovative ideas and achieve higher profits by reducing costs for research and development and also to building a community of users. It's also a chance for greater success of innovation, be-cause it directly customers, not employees of R&D departments define needs. There-fore, it is expected that organizations treat prosumption as an opportunity to achieve competitive advantage. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Filozofia Projektu GNU, www.gnu.org, 2012-01.
  2. Gach D., Pozyskiwanie i wykorzystywanie wiedzy klientów, E-Mentor nr 23, Warszawa 2008, s. 57-60.
  3. Gajewski Ł., Prosumpcja - praktyki konsumenckiej innowacyjności, E-Mentor nr 29, Warszawa 2009, s. 21-25.
  4. http://designbyme.lego.com/en-us/Default.aspx, 2012.01.
  5. http://mindstorms.lego.com/en-us/Default.aspx, 2012-01.
  6. Kniaziowska K., O prosumencie - współtwórcy czy złodzieju?, http://www.ithink. pl/artykuly/hyde-park/moim-zdaniem/o-prosumencie-wspoltworcy-czy-zlodzieju/, 10-01-2012.
  7. Quain B., Era pro-sumenta, InterNet Services Corporation of Poland Sp. z o.o., Warszawa 2002.
  8. Tapscott D., Williams A., Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko, WAiP, Warszawa 2008.
  9. Toffler A., Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1997.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1640-6818
1896-382X
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu